در پس ابرهای مسموم عراق: روایت یک شاهد عینی از کشوری بحران‌زده

جو بایدن ظاهرا خواهان پرهیز از اختلافات خاورمیانه و درگیر شدن در عراق است

 به خانواده‌های آوارگان گفته شده که به‌رغم احساس ناامنی، باید به خانه‌هاشان برگردند - KARIM SAHIB / AFP

مدت‌هاست که نام عراق با جنگ تداعی می‌شود. اما ۱۸ سال پس از جنگ ویرانگری که به سرنگونی صدام حسین انجامید، این کشور همچنان در چنگال بحران‌های متعدد ناشی از آن است.

بل ترو، گزارشگر ایندیپندنت در خاورمیانه و برنده جوایز متعدد گزارشگری، با هدف درک معضلات کمتر گزارش شده‌ای که به عراق شکل می‌دهد، با بودجه طرح حامیان این نشریه به گوشه و کنار آن کشور سفر کرده است و ثمره آن سفر یک رشته گزارش ویژه است که به مسايل متعددی که عراق با آن‌ها دست به گریبان است، از بحران کووید گرفته تا آلودگی فلج کننده در جنوب و جنگ بر سر مرز شمالی کشور پس از سقوط داعش، می‌پردازد. 

پاتریک کُبِرن، تحلیلگر امور خاورمیانه ما، در فضای مجازی با بل ترو گفت‌وگو کرده است و او در آن دیدار به پرسش‌های مخاطبان پیرامون واقعیت‌های عراق امروز و گزارش‌های ویژه‌اش از آن کشور پاسخ داده است.

ترو که به‌تازگی از منطقه ناآرام «سَنجار» در شمال عراق بازگشته است، می‌گوید احتمال برخورد میان جناح‌های مختلف بالا می‌گیرد و به خانواده‌های آوارگان گفته شده است  که به‌رغم احساس ناامنی، باید به خانه‌هاشان بازگردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترو می‌گوید: «این (منطقه) به صحنه برخوردهای بین‌المللی تبدیل شده که گزارش چندانی از آن منتشر نشده است. من با کسانی گفت‌وگو کرده‌ام که عزیزانشان هنوز به علت (عملیات) داعش مفقود‌الأثرند. 

«وضع امنیتی هنوز پیچیده و دشوار است، اما من موفق شدم به جنوب کشور سفر کنم که ساکنان آن با مشکلات عمده آلودگی و نیز بیکاری مواجهند. مردم این منطقه شبه‌نظامیان شیعه را دست نشانده‌های ایران توصیف می کنند.»

کُبِرن به کسانی که در آن رویداد حضور داشتند، گفت:«گزارش‌های بل برای من بسیار غم‌انگیز بود، زیرا هنگامی که من در سال‌های ۱۹۷۰ به عراق سفر کردم، روندهای مثبتی در آن کشور در جریان بود. عراق از صدر خبرها افتاده است. بسیار مهم است بدانیم در آن چه می‌گذرد.»

کبرن در پاسخ به این که عراق باید چه پیامدی از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا انتظار داشته باشد، گفت: «(دولت بایدن) نمی‌خواهد در عراق درگیر شود. فکر می‌کنم بایدن خواهان پرهیز از اختلافات خاورمیانه است.

«‌اما به یاد داشته باشید، اوباما هم دقیقا همین نظر را داشت... با این حال او بعدها شکایت کرد که ۸۰ درصد اوقاتشان به بحث در مورد خاورمیانه می‌گذشته است.»

© The Independent

بیشتر از جهان