روز چهارم ثبت نام انتخابات ۱۴۰۰؛ کدخدایی: امسال شاهد جشنواره ثبت‌نام نبودیم

پیش از مصطفی تاج‌زاده، سردار علیرضا افشار و فریدون عباسی، نماینده مجلس ثبت‌نام کرده بودند

عباسعلی کدخدایی می‌گوید ثبت‌نام افرادی که شرایط اولیه را نداشته‌اند، خیلی کم شده است- عکس از ایرنا

درهای تالار وزارت کشور در حالی در چهارمین روز ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به روی داوطلبان باز شد که با وجود اختلاف میان شورای نگهبان و دولت در پذیرش مدارک و ثبت‌نام افرادی که از نظر آن شورا صلاحیت لازم را نداشتند، سرانجام این دولت بوده که با استفاده از اختیارات خود تاکنون ۲۱۱ چهره سیاسی، نظامی و شهروند عادی را پذیرش و ثبت‌نام کرده است.

حالا در روز جمعه ۲۴ اردیبهشت از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر این تالار میزبان احتمالی چهره‌های اصلی انتخابات خواهد شد که هنوز تنها نامشان در گمانه‌‍زنی و احتمال‌ها به‌عنوان نامزد آمده است. روز سوم روز حاشیه انصراف بعضی از ایشان برای کاندیداتوری و تکذیب آن بود.

کسب اجازه علی لاریجانی از مراجع قم پیش از ثبت نام برای انتخابات

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی برای ثبت نام به عنوان داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، از «مراجع تقلید قم» کسب اجازه کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، لاریجانی پیش از ظهر جمعه در یک تماس تلفنی با آیت‌الله صافی گلپایگانی، از وی برای شرکت در انتخابات ۲۸ خرداد اجازه گرفت.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از آیت‌الله نوری همدانی، از دیگر مراجع قم، نیز برای نامزدی در انتخابات کسب اجازه کرده است.

خبرگزاری مهر روز پنجشنبه از قول یک شخصیت سیاسی نزدیک به لاریجانی نوشت، ثبت نام لاریجانی قطعی است و او جمعه یا شنبه به ستاد انتخابات خواهد رفت.

علی لاریجانی که از خرداد ۱۳۸۷ برای دوازده سال رئیس مجلس بود، با بیان این که «هرچه در توان داشته برای کشور به کار گرفته،» در انتخابات ۹۸ مجلس شرکت نکرد.

وی یکی از هفت نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ بود، اما در نهایت نفر ششم شد.

علی‌اکبر صالحی احتمال نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را رد نکرد

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، احتمال داوطلب شدن برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ را رد نکرد و گفت هنوز در حال فکر کردن و مشورت است.

علی اکبر صالحی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری جماران، که گزارش آن روز جمعه منتشر شد، گفت: هنوز در حال فکر کردن و مشورت هستم تا ببینم مصلحت چیست.

وی افزود: این امر تصمیم بسیار سختی است، چرا که از یک سو تصور این که شاید بتوانیم کاری کنیم بار سختی روی دوش من می‌گذارد، اما از طرف دیگر برآورده کردن تقاضاهای عمومی در شرایط کنونی کار دشواری است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به پرسش دیگر جماران در خصوص شرایط و اولویت‌های کنونی کشور گفت: مسائل متنوعی وجود دارد و اگر آمدم آنها را بیان می‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان: امسال شاهد جشنواره ثبت‌نام نبودیم

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز جمعه  پس از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: «بر اساس آمار ارائه شده، ثبت‌نام افرادی که شرایط اولیه را نداشته‌اند، خیلی کم شده است.»

او گفت: «دوستان وزارت کشور تدابیر خوبی اندیشیده‌اند و خوشبختانه با توجه به مصوبه شورای نگهبان امسال شاهد جشنواره ثبت‌نام نبودیم.»

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص فرصت تأیید صلاحیت داوطلبان نیز توضیح داد: «شورای نگهبان طبق قانون پس از پایان ثبت‌نام ۵ روز فرصت اولیه دارد که نظر خود را اعلام کند و از روز یکشنبه بررسی‌ها شروع می‌شود. اگر بتوانیم در این پنج‌روز اعلام نظر می‌کنیم و اگر فرصت کم بود می‌توانیم درخواست تمدید مهلت بررسی را داشته باشیم و در این صورت حداکثر ۱۰ روز برای اعلام نظر فرصت داریم.»

مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی اعتقاد دارند کم شدن سخت‌گیری شورای نگهبان می‌تواند باعث ایجاد اشتیاق در مردم برای مشارکت در انتخابات شود. رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز طی روزهای گذشته با وجود تأیید بررسی دقیق صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرده است.

تاج‌زاده: با آمریکاستیزی و روسیه دوستی مخالفم

احتمالاً یکی از حاشیه‌های مهم روز چهارم ثبت‌نام‌های انتخابات ۱۴۰۰ حضور مصطفی تاج‌زاده در وزارت کشور است. او که به همراه همسرش فخری محتشمی‌پور در تالار وزارت کشور، جایی که روزگاری، خود وی به‌عنوان معاون سیاسی دولت اصلاحات در آن فعالیت می‌کرد حضور یافت و در بدو ورود توسط عده‌ای با شعار یا حسین میرحسین مورد استقبال قرار گرفت.

قرائت بیانیه تند سیاسی توسط تاج‌زاده بدون آنکه به سئوال روزنامه‌نگاران پاسخ دهد، پایان حضور وی در وزارت کشور و شاید در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم بود. وی در بخش‌هایی از این بیانه گفت: «من سید مصطفی تاجزاده یک شهروند، یک اصلاح‌‎‌طلب، معاون بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد دولت مهندس موسوی و معاون سیاسی وزرات کشور دولت آقای خاتمی، یک زندانی سیاسی هفت‌ساله و یک ایرانی امروز رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شدم.»

او ضمن اعلام مخالفت با راهی که حاکمیت در حال پیمودن آن است، تأکیدکرد: «با نظارت استصوابی و سلب حق نامزدی از هر ایرانی واجد شرایط قانون اساسی مخالفم. من با نگاه طالبانی و داعشی به دین مخالفم. معتقد به حجابم ولی با حجاب اجباری مخالفم. من با قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان مخالفم. با سلب حقوق هر شهروندی با هر عقیده و مذهبی و قومیت و زبانی مخالفم. من با سیاست خارجی پرهزینه و آمریکا ستیزی و روسیه دوستی مخالفم. »

وی در بخش دیگری از صحبت خود گفت با دخالت نظامیان در امور اقتصادی و سیاسی و انحصار و تک‌صدایی صداوسیما و فیلترینگ شبکه‌های مجازی مخالف است.

تاجزاده همچنین گفت: «من با نگاه و ادبیات دشمن محور مخالفم و آمده‌ام که باب دوستی بگشایم. مرگ‌خواهی برای این‌وآن بس است. پیام من دوست‌داشتن زندگی و تلاش برای افزایش شادی و امید است. من برای گفتگو و تعامل و همکاری آمده‌ام.»

تاج‌زاده با شعار اصلاحات ساختاری آمد

مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات به همراه همسرش فخری محتشمی‌پور برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری وارد وزارت کشور شدند. تاج‌زاده پیش از این در بیانیه‌ای پیرامون ثبت‌نام خود گفته بود: «من، سید مصطفی تاج‌زاده، شهروندی از تبار مشروطه‌خواهان و اصلاح‌گران با استمداد از روح پاک شهیدان عدالت و آزادی برای تغییر و برای اصلاحات ساختاری، رویکردی و رفتاری وارد میدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم.»

همچنین طبق گزارش‌های منتشر شده پس از اعلام قطعی شدن کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم سازماندهی ستادهای انتخاباتی وی با محوریت غلامرضا تاجگردون، محمدجواد باهنر و علیرضا رحیمی آغاز شده است.

بر اساس اطلاعات موجود تعدادی از چهره‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلبان سه دوره گذشته مجلس و همچنین تمامی اعضای فراکسیون رهروان مجلس نهم و مستقلین مجلس دهم در ستاد انتخاباتی علی لاریجانی فعالیت دارند.

هر دو نامزد اصولگرایی که امروز برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه اگر ابراهیم رئیسی بیاید به نفع او کنار خواهید رفت، به‌صورت تلویحی به کارکردن در کنار وی تأکید داشته‌اند.

 اعلام نامزدی فریدون عباسی از منتقدان برجام 

فریدون عباسی نماینده کازرون و رئیس کمیسیون انرژی مجلس برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری وارد وزارت کشور شد. عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور و از منتقدان جدی برجام است. وی طی ماه‌های گذشته انتقادهای بسیار تندی را متوجه سیاست هسته‌ای دولت حسن روحانی کرده بود و در ماجرای ترور محسن فخری‌زاده، دولت را تهدید به افشاگری در خصوص مسائل پشت پرده کرد.

ثبت نام یک سپاهی دیگر

در روز چهارم کار ثبت‌نام‌ها با حضور شهروندان عادی آغاز شد، نخستین داوطلب با مدرک دکترای فقه و حقوق مدعی است برای ساماندهی اوضاع کشور آمده است.

سردار علیرضا افشار فرمانده اسبق نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران نخستین چهره نظامی است که برای ثبت‌نام در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری وارد تالار وزارت کشور شد. وی یکی از دانشجویان حاضر در گروگان‌گیری سفارت آمریکا است. رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی در خصوص ثبت‌نام خود گفت: «طرحی برای اشتغال با توجه به کوچک‌سازی دولت داریم.»

چه کسانی ثبت‌نام کرده‌اند؟

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور در روز سوم بالاترین تعداد ثبت‌نام‌ها آنجا شد و آمار به ۸۱ نفر مراجعه‌کننده در تالار وزارت کشور برای شرکت در این رقابت رسید که در این میان علی مطهری و محمود صادقی مطرح‌ترین چهره‌های ثبت‌نام‌کننده در این روز بودند و شادمان احمدی‌نژاد با کت قرمز و برنامه‌های جالبش شهروند خاص ثبت نام شده در این روز بود.

برخی از چهره‌های شناخته‌شده‌ای که طی سه روز گذشته ثبت‌نام کرده‌اند، عبارتند از: سردار حسین دهقان وزیر پیشین دفاع، سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیا، محمدحسن نامی وزیر پیشین ارتباطات، وهاب عزیزی، محمد زارع فومنی فعالان حزبی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم، محمد عباسی وزیر پیشین ورزش و جوانان، حسن سبحانی نماینده اسبق مجلس، محمد شریف ملک‌زاده رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، محمدحسن قدیری ابیانه دیپلمات پیشین، قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان، محمود صادقی، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، رامین مهمان‌پرست و محمدرضا صباغیان.

بر اساس اطلاعات و اخبار منتشر شده در روز چهارم از میان چهره‌های جنجالی سیاسی ایران مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات و فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی به‌صورت رسمی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند شد.