سفر ظریف به سوریه همزمان با درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها

وزیر امور خارجه ایران هدف از سفر خود به سوریه را حمایت از «محور مقاومت» خواند.

محمد جواد ظریف رسما از عدم نامزدی خود در انتخابات خبر داد- عکس از ایرنا 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای دیدار با مقامات سوریه و حمایت از آنچه «تداوم محور مقاومت» توصیف شده روز چهارشنبه به دمشق سفر کرد.
سفر محمد جواد ظریف به سوریه همزمان با افزایش سطح تنش ها میان نیروهای فلسطینی و ارتش اسرائیل انجام شده است.
وزیر خارجه ایران، در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران هدف از سفر خود را تبادل نظر و دیدار در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه ای و همین طور بررسی تحولات «سرزمین های اشغالی» عنوان کرد.

او قرار است در این سفر با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و فیصل المقداد همتای سوری خود دیدار و گفت‌وگو کند.

ظریف یکی از محور های دیدار و گفت‌وگوهای خود در این سفر را انتخابات سوریه و حمایت های جمهوری اسلامی از این کشور برشمرد.

وزیر خارجه ایران همچنین قرار است در جریان این سفر با رهبران فلسطینی مقیم سوریه نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 محمد جواد ظریف در دمشق با اشاره به تنش‌های روزهای گذشته در بیت‌المقدس از به گفته او « اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی» ابراز تاسف کرد و گفت: «بمباران غزه شرایط بسیار وخیمی را در منطقه ایجاد کرده است.»
وزیر خارجه ایران با ابراز نگرانی از تحولات در منطقه تاکید کرد که یکی از محورهای اصلی دیدارش را بر تداوم حمایت از محور مقاومت قرار داده است.

ظریف در بیانیه‌ای که صبح روز چهارشنبه و همزمان با انجام سفر به سوریه برای اعلام قطعی نامزد شدنش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ منتشر کرد از زحمات قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در آنچه «مسیر مقاومت» می‌نامید، قدردانی کرد. ظریف در بخشی از این بیانیه در توضیح انجام سفرهای اخیرش به کشورهای مختلف تاکید کرد که سفرهایش در «اجرای وظایف وزیر «امور خارجه» است و هیچ ارتباطی به گفتگو‌های وین ندارد.»

در روزهای گذشته ظریف برای تحولات منطقه خاورمیانه دیدار های متعددی با مقام‌ها و همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله، قطر ،عمان ،کویت و عراق انجام داده و پیرامون مسائل منطقه ای، برجام و تحولات غرب خاورمیانه گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، با ادامه درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس، ۳۵ نفر در غزه و پنج نفر در اسرائیل کشته شده‌اند.

این تنش ها سنگین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌‌ها در سال‌های اخیر توصیف شده است و مجامع بین المللی به شدت نسبت به تحولات منطقه غرب خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌اند.