بوریس جانسون اسرائیل و فلسطین را به آرامش فراخواند

رهبر حزب کارگر بریتانیا نیز خشونت علیه نمازگزاران در ماه رمضان در مسجد الاقصی را «تکان دهنده» خواند

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا- JESSICA TAYLOR / AFP / UK PARLIAMENT

بوریس جانسون از اسرائیل و فلسطینیان خواسته است که «در میانه تنش‌ها و خشونت‌های فزاینده»، خویشتن‌داری کنند.

آقای جانسون در بیانیه کوتاهی که صبح چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «بریتانیا به‌‌شدت از افزایش خشونت‌‌ها و تلفات غیرنظامیان نگران است و ما خواستار کاهش فوری تنش‌ها هستیم.»

در درگیری‌های مجدد روز جمعه، بیش از ۲۰۰ فلسطینی و ۱۷ افسر پلیس اسرائیلی در بیت‌المقدس/اورشلیم آسیب دیدند.

هزاران نمازگزار که در نماز جمعه هفتگی خود در مسجدالاقصی جمع شده بودند، با گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک‌های بی‌حس‌کننده هدف حملات پلیس قرار گرفتند.

نمایش قدرت مقامات اسرائیلی، واکنشی به اعتراض‌های فلسطینی‌ها در ماه رمضان در خصوص محدودیت‌های وضع شده پلیس در شهر قدیمی و تهدید به اخراج ده‌ها فلسطینی از خانه‌هاشان در محله شیخ جراح بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خشونت‌ها به سرعت بالا گرفت و شبه‌نظامیان حماس با موشک به خاک اسرائیل شلیک کردند. اسرائیل نیز با حمله هوایی به آنها پاسخ داد.

۴۳ نفر، از جمله ۱۳ کودک، در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. موشک‌های حماس نیز ۵ کشته [در اسرائیل] بر جا گذاشته است.

لیلا موران، سخنگوی حزب لیبرال دموکرات بریتانیا در امور خارجه، در سخنرانی‌اش در مجلس عوام نام برخی از کودکانی را که در آن خشونت‌ها کشته شده‌اند، ذکر کرد، و خواستار واکنش وزرای دولت شد. 

«قلب من برای آنها مملو از درد است. آقای رئیس! قلب من برای فلسطین، برای بیت‌المقدس، شهر آباء واجدادی خانواده من، برای نمازگزارانی که در مسجد‌الاقصی در مقدس‌ترین شب ماه رمضان مورد حمله افراط گرایان قرار گرفته‌اند، و برای همه غیرنظامیان بی‌گناه، چه اسرائیلی چه فلسطینی، می‌شکند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این وضعیت ادامه یابد.»

«دولت اسرائیل در حال اخراج فلسطینی‌ها از محله شیخ جراح است. این کار طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه، از جمله کنوانسیون چهارم ژنو، غیرقانونی است. واکنش متعاقب بیش از حد تهاجمی مقامات اسرائیلی، صدها نفر را مجروح کرده است و بر آتش درگیری‌ها افزوده است، و خشونت  تلافی‌جویانه حماس را در پی داشته است. باید این خشونت‌ها را محکوم کرد، زیرا خشونت، خشونت بیشتر به بار می‌آورد.»

او افزود: «اگر الان زمان آن نیست که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسیم، پس کی زمان آن فرا می‌رسد؟ بریتانیا مسئولیتی تاریخی در قبال مردم فلسطین و تعهدی بنیادین برای رعایت قوانین بین‌المللی دارد. راه‌حل (به‌رسمیت ‌شناخته شدن) دو کشور، آن‌گونه که قولش داده شده است، از نظر امثال خانواده من، هر روز غیرقابل‌ دسترس‌تر می‌شود. وقت آن است که دولت به واکنش لفظیِ صرف پایان دهد. وقت عمل رسید است.»

جیمز کِلِورلی، مقام مسئول دولت در وزارت خارجه در حوزه خاورمیانه، در پاسخ به سوال فوری خانم موران گفت: «بریتانیا شلیک موشک به اورشلیم/بیت‌المقدس و دیگر مکان‌های اسرائیل را بی‌ هیچ ابهامی محکوم می‌کند. ما اقدامات تروریستی حماس و سایر تروریست‌ها را به‌شدت محکوم می‌کنیم. این گروه‌ها باید برای همیشه به تحریکات‌ خود و شلیک موشک‌ علیه اسرائیل خاتمه دهند. هدف قرار دادن غیرنظامیان مطلقاً فاقد توجیه است.»

«اسرائیل قانوناً حق دارد از خود و شهروندانش در برابر حملات دفاع کند. در این کار، البته لازم است که واکنش متناسب با کنش طرف مقابل شد، و با قوانین بین‌المللی بشردوستانه و تلاش همه‌جانبه برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان مطابقت داشته باشد. خشونت علیه نمازگزاران مسالمت‌آمیز با هر ایمانی غیر قابل قبول است.»

«بریتانیا با شفافیت اعلام کرده است که حملات به نمازگزاران باید متوقف شود. وضع موجود در اورشلیم/بیت‌المقدس همیشه حائز اهمیت است، اما این اهمیت به ویژه در جشنواره‌های مذهبی، مانند ماه رمضان، بیشتر می‌شود. اولویت ما اکنون باید کاهش فوری تنش‌ها و جلوگیری از تلفات جانی بیشترغیرنظامیان باشد.»

«همان‌طور که در آخر هفته روشن کردم، ما نگران تنش در اورشلیم/بیت‌المقدس هستیم. این تنش‌ها به تهدید اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هاشان پیوند دارد ... این تهدید در حال حاضر برطرف شده است، اما ما از اسرائیل می‌خواهیم اقدامات این‌چنینی را متوقف کند. این اقدامات در بیشتر موارد خلاف حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.»

روز دوشنبه کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر بریتانیا، خشونت علیه نمازگزاران در ماه رمضان در مسجد الاقصی را «تکان دهنده» خواند.

او گفت: «اسرائیل باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و برای کاهش تنش‌ها، سریعاً اقدامات لازم را برای همکاری با رهبران فلسطینی انجام دهد.»

© The Independent