بایدها و نبایدهای عضویت در خانواده سلطنتی بریتانیا

یک عضو خاندان سلطنت موظف به انجام چه کارهایی است و حق انجام چه کارهایی را ندارد؟

گرچه کیت باید در مقابل ارشدتر از خود ادای احترام کند، اما از آنجا که شوهرش ویلیام پس از چارلز، شاهزاده ولز، در صف تاج و تخت است، کیت برای همیشه مجبور به این کار نخواهد بود- AFP

در مصاحبه دوک و دوشس ساسکس با اپرا وینفری که دوشنبه گذشته در بریتانیا پخش شد، مگان مارکل شرح داد که چگونه زندگی در قصر به سلامت روان وی آسیب رسانده بود.

وی ادعا کرد: «کارهای اندکی بود که من مجاز به انجام آن بودم.» مگان از تنهایی رنج می‌برد، اما به او توصیه شده بود که برای ناهار با دوستانش بیرون نرود، به این دلیل که به‌‌رغم «عدم‌ خروج او از خانه برای چندین ماه» به باور کارگزاران دربار، تصویر او در رسانه‌ها «بیش از حد اشباع شده بود.»

مگان توضیح داد که تجربه همه‌گیری یکی از راه‌های فهم تجربه او از زندگی در کاخ است. وی گفت: «من فکر می‌کنم ساده‌ترین راهی که مردم می‌توانند حال و روز مرا را درک کنند، به واسطه تجربه مشترک ما در دوران قرنطینه است.»

مارکل توضیح داد که برای هر عضو خانواده سلطنتی، دستورالعمل‌های دقیقی درباره آنچه فرد می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد، وجود دارد. وی گفت: «بنگاه (منظور نهاد سلطنت است) می‌گوید نمی‌توانی این کار را انجام دهی، زیرا این‌طور و آن‌طور به نظر می‌رسد.»

حال سوال این است که یک دوشس چه کارهایی نمی‌تواند انجام دهد؟ کیت میدلتون و دیگر اعضا خانواده سلطنتی چه کارهایی را نمی‌توانند انجام دهند که ما به عنوان بخشی از زندگی روزمره انجام می‌دهیم؟

او نمی‌تواند رای دهد

کیت میدلتون، دوشس کمبریج، از رفتن به پای صندوق رای منع شده است. پس از ورود کیت به خانواده سلطنتی، او دیگر نمی‌تواند نظرات سیاسی خود را در جمع بیان کند و همیشه باید از نظر سیاسی در مصاحبه‌ها و رویدادها بی‌طرف بماند.

مطابق وب‌سایت رسمی دربار، این بیشتر یک «رسم» است، تا یک «قانون». «طبق رسوم، ملکه رای نمی‌دهد یا برای انتخابات نامزد نمی‌شود. با این حال، علیاحضرت نقش تشریفاتی و رسمی مهمی در رابطه با دولت بریتانیا دارند.»

این قاعده در مورد تمام اعضای خانواده سلطنتی اعمال می‌شود. اعضای خانواده سلطنتی مجاز به نامزدی در انتخابات نیستند. شاهزاده هری پس از نقل مکان به ایالات متحده، درباره انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت: «ممکن است بسیاری از شما ندانید که من در تمام زندگی خود نتوانسته‌ام در بریتانیا رای دهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نمی‌تواند لباس نامناسب بپوشد

همه اعضای خانواده سلطنتی باید لباس موقر و پوشیده بپوشند. در طول تاریخ، بانوان عضو خانواده سلطنتی بیشتر از همتایان مرد خود درباره آنچه می‌پوشند، مورد نقد و نظر بوده‌اند. برای مثال، بعید است که آنها هرگز در مکان‌های عمومی با لباس ورزشی بدوند، مگر اینکه یک مناسبت خاص باشد، مثلا یک مسابقه تنیس برای امور خیریه.

علاوه بر این، طبق دستور پادشاه ادوارد سوم، پادشاه قرن ۱۲، پوشیدن خز برای همه اعضای خانواده سلطنتی ممنوع است. با وجود این، این قاعده طی سال‌ها اخیر زیرپا گذاشته شده است. ملکه، خز مصنوعی را ترجیح می‌دهد.

سایر دستورالعمل‌ها این است که کیت همچنین باید در هر رویداد رسمی، کلاه بگذارد، مگر اینکه مراسم بعد از ساعت شش عصر باشد؛ که آن گاه باید تاج بر سر بگذارد (درست در زاویه ۴۵ درجه بر روی سر). او همچنین نباید در ملاء‌عام و در مراسم‌ رسمی، کت خود  را از تن در آورد. لاک ناخن روشن، ممنوع است و زنان سلطنتی باید جوراب شلواری بپوشند و دامن باید به زانوها برسد.

او ملزم به داشتن یک لباس مشکی در چمدان در سفرهای خارجی است

علاوه بر الزام پوشیدن لباس‌های موقر و پوشیده، دوشس کمبریج همچنین موظف است هنگام سفر به خارج از کشور یک لباس مشکی را با خود به همراه داشته باشد تا در صورت مرگ یک عضو خانواده سلطنتی آن را بپوشد. این قاعده درباره همه اعضای خانواده سلطنتی صدق می‌کند.

این یک قانون نانوشته درباره سفرهای اعضای خانواده سلطنتی است که دو وارث بالقوه تاج‌و‌تخت نباید با هم سفر کنند. وقتی شاهزاده جورج ۱۲ ساله شود، او و پدرش ویلیام باید جداگانه پرواز کنند.

او اجازه سلفی گرفتن ندارد

تلفن همراه اعضای خانواده سلطنتی از عکس سلفی خالی است و آنها مجاز به داشتن حساب‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی نیستند. مگان بر این موضوع در گذشته، در مقابل جمعیتی در ناتینگهام در سال ۲۰۱۷ تایید کرده بود: «ما نمی‌توانیم سلفی بگیریم.»

در ویکتوریا آربیتر، مفسر سلطنتی به اینسایدر گفت: «اعضای خانواده سلطنتی همیشه ترجیح می‌دهند با مردم رودررو گفتگو داشته باشند تا اینکه با آن‌ها سلفی بگیرند.»

علی‌رغم درخواست مکرر مردم، اعضای خانواده سلطنتی امضا هم نمی‌دهند. روزنامه اکسپرس خاطر نشان می‌کند که این امر به دلیل خطر کپی یا جعل امضاهای سلطنتی است. از دیگر وظایف کیت میدلتون و دیگر اعضای خانواده سلطنتی این است که هدایای مردم را با کمال تشکر قبول کنند.

او نمی‌تواند برای شام، صدف، جگر اردک یا ماکارونی بخورد

اگرچه بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی از صدف ماهی لذت برده‌اند، اما ملکه به دلیل خطر مسمومیت غذایی، دستورالعمل نخوردن صدف را رعایت می‌کند.

باتلر گرانت هارولد به مجله زنان و خانه گفت: «نخوردن غذاهای دریایی هنگام انجام وظایف عمومی و خارج از خانه، اقدامی کاملا منطقی است. ما نمی‌خواهیم که یکی از اعضای خانواده سلطنتی دچار مسمومیت غذایی جدی شود، خصوصا اگر در سفر خارج از کشور باشد.»

با این حال، شایع است که ویلیام از سوشی لذت می‌برد و چارلز، پدر او و ولیعهد کنونی، در گذشته غذاهای دریایی را امتحان کرده است. کارکنان سلطنتی درباره پرهیز ملکه از سیر اظهارنظر کرده‌اند. بنابراین بعید است که در کاخ باکینگهام غذایی با سیر سرو شود. سرآشپز سابق سلطنتی، «دارن مک گرادی»، به رسپی‌پلاس گفت: «ما هرگز نمی‌توانیم با سیر یا پیاز زیاد، چیزی سرو کنیم.»

جان هیگینز، سرآشپز سابق ملکه، هم قبلا به نشنال پست گفته بود: «در کاخ باکینگهام شما با سیر غذا نمی‌پزید، تا آروغ سلطنتی بوی سیر ندهد.»

سیب‌زمینی، برنج و ماکارونی نیز برای شام سرو نمی‌شود. دارن مک گرادی، سرآشپز سابق کاخ، به تلگراف گفت: «برای شام هیچ سیب‌زمینی‌، برنج یا ماکارونی در کار نیست.»

طبق نوشته وب‌سایت پیپل، برای برخورد انسانی با حیوانات، شاهزاده چارلز از سال ۲۰۰۸ به دلیل نگرانی در مورد رفاه حیوانات، سرو جگر اردک فرانسوی را ممنوع کرده است. (تغذیه اجباری اردک دو بار در روز برای لذیذ کردن جگر او رفتار بی‌رحمانه با حیوان تلقی می‌شود.) 

غریبه‌ها نمی‌توانند او را برای احوال‌پرسی بغل کنند

لمس بدن یک عضو خانواده سلطنتی مانند گذاشتن دست برروی شانه‌اش برای گرفتن عکس یا گذاشتن دست به پهلوی او برای هدایت او در داخل جمعیت از گناهان کبیره محسوب می‌شود. به روایتی، قدمت این رسم به قرون وسطی باز می‌گردد. لوسی هیوم، متخصص آداب معاشرت در بنگاه دبرت به رویترز گفت: «تماس فیزیکی شخصی با یکی از اعضای خانواده سلطنتی مجاز نیست.»

این قانون گاه به گاه شکسته شده است. البته، یک مصافحه رسمی یک روش کاملا خوب برای خوشامدگویی به یک عضو خانواده سلطنتی است، اما نه در زمان کرونا.

او باید ادای احترام کند

اگرچه «هیچ گونه رفتار اجباری در هنگام ملاقات با ملکه یا یکی از اعضای خانواده سلطنتی وجود ندارد»، اما بر اساس نوشته وب‌سایت دربار، انتظار می‌رود که کیت برای افرادی از خانواده سلطنتی که دارای درجه بالاتری از او هستند، به عنوان مثال ملکه، شاهزاده فیلیپ، شاهزاده چارلز و دوشس کورنوال، ادای احترام کند. این امر مستلزم خم کردن سر و خم کردن زانوها با یک پا در مقابل پای دیگر است.

گرچه کیت باید در مقابل ارشد خود ادای احترام کند، اما از آنجا که شوهرش ویلیام پس از چارلز، شاهزاده ولز، در صف تاج و تخت است، کیت برای همیشه  مجبور به این کار نخواهد بود. هنگامی که ویلیام به سلطنت برسد، میدلتون ملکه (همسر پادشاه) خواهد بود و آن‌گاه تنها ویلیام از او بالاتر خواهد بود و دیگر نیاز نخواهد بود او به دیگران ادای احترام کند، مگر اینکه ویلیام در مقابل خود، از او طلب ادای احترام کند.

ممکن است به او گفته شود که حرف خود را قطع کند

گفته می‌شود اگر ملکه بخواهد کسی دیگر صحبت نکند، کیف دستی خود را از دست چپ به دست راست حرکت می‌دهد. هوگو ویکرز، مورخ سلطنتی، به مجله پیپل گفت: «اگر شما با ملکه صحبت می‌کنید و می‌بینید کیف دستی از یک دست به دست دیگر جابه‌جا شد، این بسیار نگران‌کننده خواهد بود.» این مربوط به همه است، اما عمدتا چیزی است که کارکنان ملکه باید از آن آگاه باشند. بنابراین آن‌ها می‌توانند هر کسی را که باید حرفش را قطع کند، مودبانه ساکت کنند. ویکرز افزود: «این کار بسیار ظریف انجام می‌شود. کسی می‌آید و می‌گوید: «... آقا، اسقف اعظم کلیسای کانتربری خیلی دوست دارد شما را ملاقات کند.» علاوه بر این، مردم هرگز نباید به ملکه پشت کنند.

او نمی‌تواند قبل از ملکه به رختخواب برود

این خلاف ادب به حساب می‌آید که عضو خانواده سلطنتی قبل از علیاحضرت بخوابد. سر ویلیام هسلتین، منشی خصوصی سابق ملکه، در کتاب «شاهزاده‌ها در استرالیا» گفت: «هیچ کس قبل از ملکه نمی‌خوابید.» او اضافه کرد: «برای دایانا شب‌های طولانی سلطنتی عذاب‌آور بود. حدودا یک ساعت در اتاق می‌نشينند و دور هم صحبت می‌کنند. دایانا حال خودش را بهانه می‌کرد و به رختخواب می‌رفت و این بی ادبی تلقی می‌شد که وی قبل از ملکه به رختخواب می‌رود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی