به زودی خودروی برقی از نوع بنزینی ارزان‌تر می‌شود

خودروهای برقی در سال ۲۰۲۷ از خودروهای دارای سوخت فسیلی ارزان‌تر خواهند بود

 سکوی شارژ خودروهای برقی-SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

بر اساس پژوهشی جدید، خودروهای برقی در سال ۲۰۲۷ از خودروهای دارای سوخت فسیلی ارزان‌تر خواهند بود و در مدت‌زمان پانزده سال بر بازار خودروهای صفرکیلومتر سیطره خواهند یافت.

بنا به یافته‌های پژوهش جدیدی که موسسه بلومبرگ‌ ان‌ای‌اف (بی‌ان‌ای‌اف) انجام داده است بهبود طرح‌ها، کاهش هزینه باتری و برخورداری از خط تولید اختصاصی سبب خواهد شد تمامی انواع خودروهای برقی در مدت‌زمان یک دهه از خودروهای بنزین‌سوز ارزان‌تر شوند.

میانگین قیمت خودروهای ون سبک در سال ۲۰۲۵ حتی بدون در نظر گرفتن یارانه‌ها نیز از همتایان دارای سوخت فسیلی آنها ارزان‌تر خواهد بود، یک سال بعد خودروهای ون سنگین، خودروهای شاسی‌بلند و خودروهای سواری و در سال ۲۰۲۷ هم خودروهای کوچک چنین وضعیتی خواهند داشت.

بر اساس پیش‌بینی این گروه پژوهشی، ارزش خودروهای برقی کوچک به طور میانگین در سال ۲۰۲۷ حدود ۵۰۰ یورو از همتایان دارای سوخت فسیلی آنها کمتر خواهد بود و در سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰۰۰ یورو ارزان‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین بنا به این پژوهش در سال ۲۰۳۵ فروش خودروهایی که نیروی‌شان از باتری تامین می‌شود کاملا از خودروهای متعارف پیشی می‌گیرد و اگر تولیدشان در سال‌های آینده افزایش یابد بخش بیشتری از بازار خودروهای صفرکیلومتر را تسخیر خواهند کرد.

این تحقیق به سفارش یک گروه غیرانتفاعی کنشگر در بروکسل به نام ترابری و محیط‌زیست انجام گرفته است و این گروه از اتحادیه اروپا درخواست کرده است از تاریخ فوق به تولید خودروهای دارای سوخت فسیلی پایان دهد.

جولیا پلیسکانووا، مدیر ارشد بخش خودرو و تحرک برقی این گروه، می‌گوید: «اگر خط‌‌مشی‌ها درست باشد در سال ۲۰۳۵ در غرب، جنوب و حتی شرق اروپا ۱۰۰ درصد فروش از آن ون‌ها و خودروهای برقی باتری‌دار خواهد بود. اتحادیه اروپا می‌تواند به یقین سال ۲۰۳۵ را سال پایان در نظر بگیرد زیرا بازار آمادگی دارد. دیگر به فروختن خودروهای صفرکیلومتر آلاینده مگر در موارد ضروری، نیازی نخواهد بود.»

بریتانیا و همچنین بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، آلمان و اسپانیا پیشاپیش چنین خط‌‌مشی‌هایی را در پیش گرفته‌اند.

دانمارک در سال ۲۰۱۸ پیشنهاد کرد خودروهای بنزینی و گازوئیلی در سراسر اروپا ممنوع شود که به علت تضاد داشتن با مقررات اتحادیه اروپا به جایی نرسید. البته اتحادیه اروپا برای کاهش ۵۵ درصدی انتشار گاز‌های گل‌خانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ و به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ هدف‌گزاری کرده است.

بر اساس آمار شورای بین‌المللی ترابری پاک (آی‌سی‌سی‌تی) سال گذشته (۲۰۲۰) حدود ۱۰ درصد فروش خودرو در بازار اروپا از آن خودروهای برقی بود و بریتانیا در جدول بزرگ‌ترین بازارهای این خودروها در اروپا، جایگاه سوم را داشت.

به گزارش آی‌سی‌سی‌تی، اتحادیه اروپا در مجموع در جدول بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای برقی در جهان پایین‌تر از چین و بالاتر از ایالات متحده دارای جایگاه دوم است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی