انتشار محتاطانه خبر توقیف تسلیحات ارسالی سپاه به یمن توسط نیروی دریایی آمریکا

نیروی دریایی آمریکا میگوید تسلیحات ایرانی که رزم ناو مونتری رزو جمعه توقیف کرد ساخت چین و روسیه هستند

تسلیحات توقیف شده توسط رزم ناو یو اس اس مونتری عمدتا ساخت ایران هستند- عکس سلاح‌های توقیف شده U.S. Navy

شب گذشته، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا خبر از توقیف یک محموله تسلیحاتی به سمت سواحل یمن جهت واگذاری به شبه نظامیان حوثی داد. بر اساس آنچه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است، رزم‌ناو موشک انداز یو اس اس مونتری (USS Monterey) صبح روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برابر با هفت مه ۲۰۲۱ در جریان یک ماموریت گشت‌زنی در آب‌های دریای عرب شمالی یک لنج غیرنظامی را شناسایی کرده و با ارسال یک تیم پیشگیری پیشرفته از گارد ساحلی آمریکا مستقر در این ناو به عرشه لنج مورد نظر، محموله‌ای شامل تسلیحات چینی و روسی را در راه یمن توقیف کرده است.

 این درحالی است که در فیلمی که نیروی دریایی آمریکا منتشر کرده است، تسلیحات ساخت ایران به وضوح دیده می‌شود.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، نیروی دریایی آمریکا تصاویر تسلیحات توقیف‌شده ایرانی در راه یمن را با کیفیت بالا و اخبار آن را بدون سانسور منتشر می‌کرد، اما به‌نظر می‌رسد که پس از روی کار آمدن جو بایدن، نه تنها اخبار توقیف این‌گونه تسلیحات ارسالی سپاه به یمن، از سوی روابط عمومی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا و نیز ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با سانسور منتشر می‌شود و کوششی در پنهان کردن منشاء این تسلیحات، یعنی ایران، وجود دارد، بلکه اخبار مربوط به اقدام‌های خصمانه شناورهای سپاه در نزدیکی کشتی‌های نظامی آمریکایی در خلیج فارس نیز عمدتا با تاخیر فراوان و بدون ذکر جزئیات و تصاویر با‌کیفیت منتشر می‌شود؛ امری که چنانچه صحت داشته باشد، به باور نگارنده می‌تواند با سیاست دولت جو بایدن برای تنش‌زدایی در روابط با جمهوری اسلامی ایران برای دست‌یابی به یک توافق هسته‌ای جدید مرتبط باشد.

در یک فیلم منتشر شده توسط نیروی دریایی آمریکا که حدود دو هزار و ۶۸۰ سلاح توقیف شده را بر روی باند فرود هلیکوپتر رزم ناو یو اس اس مونتری نشان می‌دهد، دست‌کم صد قبضه اسلحه تک تیرانداز دراگانوف (اس وی دی) مجهز به دوربین‌های ساخته شده در صنایع اپتیک اصفهان، ۵۰ قبضه اسلحه تک تیرانداز کالیبر ۵۰ صیاد-۲ ساخته شده توسط ساصد (سازمان صنایع دفاع ایران)، و صدها قبضه مسلسل هجومی تایپ ۵۶ ساخت چین، ده‌ها راکت انداز آر پی جی-۷ ساخت ایران، و تیربار سنگین پی کِی اِم، و نیز موشک‌های ضد تانک ۹ام۱۱۱ام (9M111M) دیده می‌شود.

این درحالی است که در گزارش منتشر شده از سوی فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تنها نام روسیه و چین به عنوان سازندگان تسلیحات توقیفی به میان آمد و نام ایران ذکر نشد.

چه تجهیزاتی از سوی یو اس اس مونتری توقیف شده است؟

بر اساس دو تصویر منتشر شده در حساب توییتر فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا و نیز یک فیلم منتشر شده در وبسایت آن، یک تیم پیشگیری پیشرفته پنج نفره از گارد ساحلی آمریکا مستقر در ناو یو اس اس مونتری، با استفاده از یک قایق تندرو خود را به لنج چوبی حامل تسلیحات رساندند تا خدمه آن را دستگیر، و تسلیحات و مهمات آنها را توقیف کنند. تسلیحات توقیف شده از لنج مورد نظر با استفاده از چند قایق تندرو به رزم ناو مونتری منتقل شدند.

دست‌کم دو هزار و ۶۸۰ قبضه سلاح توسط این تیم توقیف شد که شامل ۲۰۸۰ قبضه مسلسل هجومی تایپ ۵۹ (کلاشنیکف چینی)، ۲۰۰ مسلسل سنگین پی کِی اِم (PKM) احتمالا ساخت کره شمالی، ۲۰۰راکت انداز ضد تانک آر پی جی-۷ ساخت ایران، ۵۰ موشک ضد تانک (از نوع فاگوت و دهلاویه)، ۱۰۰ سلاح تک تیرانداز درگانوف (اس وی دی) مجهز به دوربین ساخت ایران، و در نهایت ۵۰ قبضه سلاح تک‌تیرانداز کالیبر ۵۰ صیاد ۲ است.

تسلیحات توقیف شده، نیازهای شبه نظامیان حوثی به حداقل تجهیزات و تسلیحات برای نبرد زمینی علیه نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی را در یمن تامین می‌کند.

آیا خبر سانسور شده است؟ چرا؟

سانسور کنترل شده اخبار مربوط به تقابل نظامی ایران و آمریکا در خاورمیانه، چنانچه صحت داشته باشد، بی‌شک بی‌ارتباط با تلاش دولت کنونی آمریکا به ریاست جو بایدن برای رسیدن به یک توافق جدید هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های پس از روی کار آمدن جو بایدن، هرزمان که  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه او، سخن از ناقضان حقوق بشر و سرکوبگران روزنامه‌نگاران به میان آورده است، از ذکر نام ایران خودداری کرده است؛ امری که اعتراض بسیاری از فعالان حقوق بشر و اپوزیسیون ایرانی را به همراه داشته است.

دو نمونه دیگر از سانسور احتمالی اخبار مربوط به اقدامات خصمانه نیروی هوافضا و دریایی سپاه علیه نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه نیز در فروردین ماه رخ داد.

در نمونه نخست که مربوط به اقدامات خصمانه یک شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه از نوع کاتاماران شهید ناظری در نزدیکی یک قایق گشتی سپاه تفنگداران دریایی آمریکا در نزدیکی جزایر سه گانه در جنوب خلیج فارس در تاریخ ۱۳ فروردین ماه بود، خبر آن در روز ۲۶ فروردین، یعنی حدود دو هفته بعد منتشر شد. حتی در جریان انتشار آن خبر، برخلاف روند رایج در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، هیچ تصویر باکیفیتی از شناور مزاحم ایرانی از سوی نیروی دریایی آمریکا منتشر نشد.

در نمونه دیگر که در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال جاری رخ داد، پس از حمله احتمالی سپاه قدس (یا احتمالا نیروهای نیابتی آن) با استفاده از پهپاد انتحاری به فرودگاه بین‌المللی اربیل و بیان ادعای ساختگی انهدام یک مقر موساد در پاسخ به خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا از اظهارنظر درباره آن خودداری کرد و حتی انگشت اتهام را به سمت ایران دراز نکرد؛ درحالی که حتی رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران آن حمله را به ایران نسبت دادند.

یک تصویر ماهواره‌ای تهیه شده پس از آن حمله، نشانگر تخریب یک آشیانه هواپیمای مورد استفاده نیروهای نظامی آمریکایی در فرودگاه اربیل، توسط پهپاد انتحاری موردنظر بود.

در ماه‌های اخیر دولت ایالات متحده آمریکا به رهبری جو بایدن از تلاش برای پایان بخشیدن به جنگ فرسایشی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی با شبه‌نظامیان حوثی وابسته به سپاه قدس، به وفور سخن به میان آورده است و برخی مقامات آمریکا به انتقاد از عربستان سعودی پرداخته‌اند.

در کنار گمانه‌زنی درباره سانسور احتمالی اخباری در زمینه‌های فوق‌الذکر، به این نکته نیز باید توجه داشت که هر چند پیشتر گمان می‌رفت که به دنبال تغییر رویکرد دولت جدید آمریکا در مقایسه با رئیس‌جمهوری پیشین، ماموریت‌های گشت دریایی شناورهای نیروی دریایی آمریکا در راستای مقابله با قاچاق سلاح از سوی سپاه به یمن نیز به پایان برسد، اما توقیف لنج حامل تسلیحات در دریای عرب شمالی در روز جمعه گذشته، حاکی از تغییر نکردن سیاست راهبردی آمریکا به منظور جلوگیری از قاچاق کالا در آن منطقه است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه