تجارت امارات و اسرائیل، فرصتی تازه برای شرکت‌های اسرائیلی

حدود ۵۲ درصد از کل جمعیت امارات متحده عربی و ۶۲ درصد از کل جمعیت اسرائیل حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند

امارات متحده عربی قصد دارد تجارت خارجی خود را تا سال ۲۰۲۷ دو برابر کند - Karim SAHIB / AFP

نرخ بالای واکسیناسیون در امارات و اسرائیل این کشورها را قادر می‌کند تا اقتصاد خود را سریع‌تر احیا کنند و از رکود جهانی ناشی از همه‌گیری کرونا خارج شوند. تحلیلگران اقتصادی معتقدند به همین دلیل تجارت بین اسرائیل و امارات متحده عربی در ماه‌های آینده رشد خواهد کرد.

به نوشته جروزالم پست، تزاچی کوهن، رئیس بخش بازرگانی بانک هاپوئلیم اسرائیل که اخیراً خدمات پشتیبانی ارز و صادرات و واردات خود را برای کمک به اسرائیلی‌ها در افزایش تجارت با امارات متحده عربی گسترش داده، گفت: «دولت اسرائیل و امارات متحده عربی در میان کشورهای برتر با نرخ واکسیناسیون بالا قرار دارند و ما به همین دلیل خوش‌بینی هستیم. امضای توافق‌نامه ابراهیم بین امارات متحده عربی و اسرائیل آغاز دوره جدیدی از مناسبات است.»

مطابق با داده‌های منتشر شده، حدود ۵۲ درصد از کل جمعیت امارات و حدود ۶۲ درصد از کل جمعیت اسرائیل حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند که به هر دو اقتصاد این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر از سایر نقاط جهان بازگشایی شوند.

بر اساس داده‌های بانک هاپوئلیم، بیشترین تجارت از زمان امضای توافق‌نامه شامل صادرات مواد غذایی و محصولات پیشرفته اسرائیل به امارات متحده عربی و واردات کالا و فلزات بوده است. کوهن در جریان برگزاری یک رویداد آنلاین مشترک با همکاری بانک هاپوئلیم و آژانس دولتی امارات متحده عربی (دبی اکسپورت) که فرصت‌های واردات محصولات اسرائیلی را از طریق امارات متحده عربی فراهم کرده، گفت: «شرکت‌های اسرائیلی که در این جلسه شرکت کرده‌اند، فرصت‌های منحصربه‌فردی دارند که توسط بخش تجارت بانک هاپوئلیم و دبی اکسپورت سازماندهی شده‌اند.»

نمایندگان چندین شرکت و سازمان مستقر در امارات متحده عربی هم که در مراسم آنلاین بانک هاپوئلیم نیز سخنرانی کردند، اظهار کردند که آنها نیز مشتاق افزایش تجارت با اسرائیل هستند.

علاوه بر این، بسیاری از معاملات تجاری دیگر نیز بین دو کشور منعقد شده است، بانک هاپوئلیم که حدود ۲۵٪ از بازار مالی معاملات تجارت خارجی اسرائیل را در اختیار دارد، هدف خود را کمک به مشاغل بیشتر در یافتن فرصت‌های همکاری با امارات عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسامه حسن، مدیر رئیس بخش خاورمیانه در شرکت حقوقی بین‌المللی تیلور وسینگ گفت: «تمام جامعه تجاری در امارات متحده عربی واقعاً از چشم‌انداز بهبود روابط تجاری بسیار هیجان‌زده هستند. اقتصاد قوی امارات، زیرساخت‌های پیشرفته و خدمات دولتی که به خارجی‌ها کمک می‌کند تجارت، سرمایه‌گذاری و سایر معاملات تجاری را انجام دهند، فرصت‌های زیادی را برای اسرائیلی‌ها فراهم می‌کند.»

شرکت‌های اسرائیلی همچنین می‌توانند از طریق امارات متحده عربی و با استفاده از بخش قوی صادرات مجدد مستقر در دبی، به بازار کشورهای منطقه و فراتر از آن دست یابند.

امارات متحده عربی قصد دارد تجارت خارجی خود را تا سال ۲۰۲۷ دو برابر کند.

بیشتر از جهان