گامی بلند به سوی مریخ: استارشیپ بدون انفجار فرود آمد

ایلان ماسک قصد دارد بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ انسان را بر روی مریخ فرود آورد

استارشیپ، نسل جدید فضاپیماها در حدود ساعت پنج و نیم به وقت محلی پرتاب شد - Handout / AFP

اسپیس‌اکس برای نخستین بار موشک استارشیپ را بدون آنکه منفجر شود با موفقیت پرتاب کرد و آن را فرود آورد. انجام آزمایش پرواز در ارتفاع بالای استارشیپ SN15، نقطه عطفی در راستای رسیدن به رویاهای جاه طلبانه ایلان ماسک برای فرستادن انسان به مریخ به شمار می‌رود.

این پرواز ارتفاع بالا در روز چهارشنبه در مرکز بوکا چیکا اسپیس‌اکس در تگزاس انجام شد. جایی که اکنون نمونه‌های آزمایشی جدید در دست ساخت است. 

استارشیپ، نسل جدید فضاپیماها در حدود ساعت پنج و نیم به وقت محلی (۱۱.۳۰ به وقت ساعت تابستانی بریتانیا) پرتاب شد و به ارتفاع ۱۰ کیلومتری رسید و در مجموع پس از حدود ۶ دقیقه فرود آمد.

اسپیس‌اکس با توییت مدیرعامل این شرکت ایلان ماسک که این فرود را یک فرود افتخاری خوانده، تایید کرد که این آزمایش موفقیت‌آمیز بوده است.

اسپیس‌اکس تصاویر پخش زنده آزمایش استارشیپ SN15 را به اشتراک گذاشت. هرچند که شرایط بد آب و هوایی موجب می‌شد که بخش‌های زیادی از آن پشت ابرها پنهان بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار آزمایش قبلی ارتفاع بالای نمونه‌های اولیه استارشیپ - یعنی SN10، SN9 ،SN8 و SN11- همگی به انفجار ختم شده بودند.

این آزمایش موفقیت‌آمیز، کمتر از یک ماه پس از آن انجام می شود که اسپیس اکس، قراردادی سه میلیارد دلاری با ناسا امضا کرد تا استارشیپ را چنان توسعه دهد که انسان را تا سال ۲۰۲۴ به ماه بفرستد. 

با آماده شدن مقدمات پرواز استارشیپ SN16 و کارهای دیگر، اسپیس اکس اینک امیدوار است پیش از ماه جولای، یک آزمایش مداری بر روی استارشیپ انجام دهد. هنوز روشن نیست که چه بر سر SN15 خواهد آمد، اگرچه ممکن است این موشک برای انجام آزمایش‌های قابلیت استفاده مجدد فضاپیما مورد استفاده قرار بگیرد. ایلان ماسک پیش از این گفته بود که قصد دارد سالانه تا حدود صد استارشیپ بسازد که هر کدام از آنها می توانند بارها پرواز کنند و افراد و خدمه و فضانوردان را در منظومه شمسی جابه‌جا کنند.

برنامه زمانی بلندپروازانه او به صورت بالقوه شامل فرود بر روی مریخ بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ است، با این امید که تا سال ۲۰۵۰، یک کلونی انسانی و اصطلاحا یک جامعه خودگردان و مستقل در سیاره سرخ ایجاد شود.

© The Independent

بیشتر از علوم