آمریکا: هنوز تحول اساسی در مذاکره با ایران رخ نداده است

ند پرایس تاکید کرد که هدف نهایی آمریکا، بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - NICHOLAS KAMM / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید در مذاکرات غیرمستقیم با ایران پیشرفت‌هایی به دست آمده است، اما «هنوز در آستانه تحولی بزرگ نیستیم.»

ند پرایس روز پنجشنبه در نشست خبری خود گفت هفته آینده هیئتی از ایالات متحده برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، به منطق سفر می‌کند. او تاکید کرد که محور دستور کار این هیئت، تنها موضوع ایران و مذاکرات وین نیست.

او افزود: «اکنون در دور سوم مذاکرات هستیم... توانسته‌ایم با هیئت ایرانی به صورت غیرمستقیم گفتگوهایی عمدتا فکرشده، جدی و سازنده داشته باشیم، اما هنوز راه درازی در پیش است.»

آقای پرایس گفت: «پیشرفت‌هایی حاصل شده است، و اکنون درک بهتری داریم از این که در صورت بازگشت ایران به تعهدات [هسته‌ای]، چه باید بکنیم. ارزیابی ما این است که ایرانی‌ها هم اکنون درک بیشتری از کارهایی که باید برای بازگشت به تعهدات برجامی خود انجام دهند دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت که برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج آمریکا از برجام شتاب زیادی گرفته است. «اگر ایران قصد بازگشت به تعهدات خود را داشته باشد، باید برنامه هسته‌ای خود را به شکل چشمگیری محدود کند، و هر راه قابل تصوری را که بتواند منتهی به سلاح هسته‌ای شود، ببندد.»

ند پرایس تاکید کرد که هدف نهایی آمریکا، بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

او در باره دیدار روز پنجشنبه آنتونی بلینکن با رئیس موساد در واشنگتن، بدون تایید یا تکذیب این دیدار گفت  که آمریکا پیش و پس از هر دور مذاکرات برجامی و در حین آن، با اسرائیل مشورت کرده است و می‌کند.

پیشتر، خبرگزاری رویترز گزارش داد که در دیدار روز پنجشنبه آقای بلینکن با رئیس دستگاه اطلاعاتی اسرائیل (موساد) و سفیر اسرائیل در واشنگتن، مقام‌های اسرائیلی «نگرانی شدید» خود را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز کردند.