سیاره جهنمی که فلز در آن تبخیر می‌شود

هیچ موجود زنده‌ای در اتمسفر این سیاره توان زنده ماندن ندارد

مدار این سیاره جدید به قدری خم شده است که در واقع بر خلاف مسیر گردش ستاره میزبان خود می‌گردد- NASA/Kepler Mission/Dana Berry

دانشمندان سیاره‌ای  «جهنمی» را کشف کرده‌اند که ممکن است داغ‌ترین سیاره موجود در جهان شناخته شده باشد. سیاره TOI-1431b که با نام MASCARA-5b نیز شناخته می شود، در فاصله ۴۹۰  سال نوری از زمین پیدا شده است. این سیاره با اندازه حدود دو برابر مشتری، به دماهایی می‌رسد که از دمای ستاره‌های داغ کوتوله سرخ در کهکشان راه شیری ما نیز فراتر می‌رود.

دکتر برت آدیسون اخترفیزیکدان در دانشگاه کوئینزلند جنوبی در بیانیه ای می‌گوید: «این سیاره بسیار جهنم مانند است - دمای روز آن تقریبا ۲۷۰۰ درجه است و دمای شب تقریبا به ۲۳۰۰ درجه سلسیسوس می رسد. -هیچ حیاتی در اتمسفر آن توانایی زنده ماندن ندارد. در واقع، دمای روز این سیاره در جایگاه دومین دمای داغی است که تا کنون اندازه گیری شده است.»

«این یک کشف به ویژه جالب است زیرا که ستاره آن یکی از داغ ترین ستارگان با سیاره ای گذرا است که ما تا کنون کشف کرده ایم. و به دلیل اینکه TOI-1431b در چنین فاصله نزدیک مداری به ستاره خود قرار دارد، این یکی از داغ ترین سیاراتی است که بررسی شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دماها آشکارا از نقطه ذوب اغلب فلزات بیشترند. بسیاری از این فلزات در دماهای پایین تر از ۲۰۰۰ درجه سلسیوس به مایع تبدیل می‌شوند. تیتانیوم در ۱۶۷۰ درجه، پلاتینیوم در ۱۷۷۰ ،  فولاد ضدزنگ در دماهای بین ۱۳۷۵ تا ۱۵۳۰.

هرچند که این سیاره هنوز از میزان دمای بسیار زیاد خورشید فاصله دارد. دمایی که در سطح آن به میزان ۵۵۰۵ درجه می رسد. این نوع از سیارات که مشتری داغ نامیده می شوند، به ندرت کشف می‌شوند اما این مورد به خصوص به دلیل مدار وارونه‌اش حتی غیرمعمول‌تر و نادرتر است. 

دکتر آدیسون می گوید: «اگر شما به منظومه شمسی نگاه کنید، همه سیارات در یک جهت می گردند. در همان جهتی که خورشید می گردد و همه آنها در امتداد یک صفحه قرار دارند. مدار این سیاره جدید به قدری خم شده که در واقع بر خلاف مسیر گردش ستاره میزبان خود می‌گردد.»

سیاره TOI-1431b  را نخستین بارماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (TESS) کشف کرد و کشف آن با مشاهدات و بررسی تلسکوپ گروه شبکه مشاهدات ستاره‌ای (SONG) در جزایر قناری تایید شد. 

© The Independent

بیشتر از علوم