بایدن: پس از ۲۰ سال قربانی دادن باید افغانستان را ترک کنیم

جو بایدن اعلام کرد که بعد از مجازات رهبران القاعده زمان آن رسیده که آمریکا افغانستان را ترک کند

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که زمان ترک افغانستان فرارسیده است - Brendan Smialowski / AFP

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، بار دیگر بر خروج نیروهای نظامی کشورش از افغانستان تاکید کرد و گفت که پس از بیست سال قربانی دادن، باید نیروهای خود را از این کشور خارج کنیم.

بایدن بار دیگر تاکید بر خروج نظامیان کشورش از افغانستان را در نخستین سخنرانی خود در مقام رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در کنگره این کشور اعلام کرد و گفت: «ما اسامه بن لادن را به مجازات کردیم و تهدید تروریستی القاعده را در افغانستان کم کردیم. اکنون پس از ۲۰ سال شجاعت و قربانی دادن زمان آن رسیده که تمام نیروهای نظامی آمریکایی را از افغانستان به خانه‌هایشان برگردانیم.»

بایدن، جنگ افغانستان را طولانی‌ترین جنگ خواند و افزود: «جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ بود به این دلیل که در حال حاضر سربازان آمریکایی‌ای در این کشور حضور دارند که در زمان حملات فاجعه‌بار یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، حتی به دنیا هم نیامده بودند.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در این سخنرانی‌اش تروریسم را فراتر از افغانستان خواند و گفت: «در دو دهه گذشته تروریسم بین‌المللی فراتر از افغانستان رفته اما قابلیت سرکوب آنان را در صورتی که منافع آمریکا را تهدید کنند، داریم.»

او تاکید کرد: «تروریسم از هر جای دنیا که علیه منافع آمریکا سر بلند کند متوجه آنان هستیم و سرکوبشان می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن، ماه گذشته در سخنرانی‌ دیگری تصمیم خود را مبنی بر خروج کامل نظامیان کشورش از افغانستان اعلام کرد و گفت که می‌خواهد بر این جنگ طولانی (افغانستان)، نقطه پایان بگذارد و سربازان آمریکایی را به کشورشان برگرداند. او افزود: «ما به هدفی که  برای تحقق آن به افغانستان رفته بودیم، رسیدیم. حالا وقت آن است که خروج تعداد باقی‌مانده (۲۵۰۰ نفر)، نیروهای نظامی کشور خود را از اول ماه مه آغاز کرده و تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۱) تکمیل کنیم.»

این تصمیم بایدن، برای خروج نظامیان کشورش از افغانستان با استقبال مقام‌های افغان و نگرانی‌ شهروندان این کشور مواجه شده است. مقام‌های افغانستانپس از اعلام خروج آمریکا گفتند که حتما روزی آمریکا کشورشان را ترک می‌کرد، حالا که نیروهای افغان توانایی دفاع مستقلانه از کشورشان را دارند آمریکا می‌تواند برود و ما باید خود از خاک و ملتمان در برابر متجاوزان دفاع کنیم.

اما شهروندان افغان این تصمیم بایدن را پیش از وقت خواندند و آغازگر یک جنگ داخلی و حزبی دیگر در کشورشان می‌دانند و تاکید دارند که آمریکا باید تا زمانی‌ که دولتشان با طالبان به صلح نرسیدند افغانستان را تنها نمی‌گذاشت و به طالبان اجازه نمی‌داد تا این حد قدرت پیدا کند. 

شکیب حقیار، آگاه سیاسی افغان، در مورد سخنان تازه جو بایدن می‌گوید: «آمریکا بدون شک یک ابرقدرت بزرگ است، برای ماندن و رفتن به اجازه و دیدگاه کسی نیاز ندارد. این قلدری و خودکامگی آمریکا، عراق را به تنور داغی تبدیل کرد و حالا نوبت افغانستان است. افغانستان بیست سال پیش به صلح می‌رسید، اما آمریکا نخواست؛ طالب مرده را دوباره زنده کرد و هویت و قدرت بخشید و در پایان روز به دلیل رفتن و ماندن با طالبان توافق کرد. تاکید بایدن برای خروج از افغانستان کاملا روشن است، این که به دولت افغانستان می‌گوید برای دفاع از خود آماده باشد و مردم و دولت باید آماده دفاع از خود باشند زیرا در غیر این صورت با خارج شدن آخرین سرباز خارجی جنگ شروع شده و شدت خواهد گرفت.»

نورالله ننگیالی، ساکن کابل، می‌گوید: «ای کاش آمریکا هیچگاه به افغانستان نمی‌آمد. تنها کمک‌های مالی این کشور افغانستان را سرپا نگه می‌داشت. متاسفانه با مصرف میلیاردها دلار، قربانی صدها سرباز خارجی و داخلی، کشته، معلول و معیوب شدن صدها شهروند کشور باز هم فاقد اتحاد، امنیت، اقتصاد، زیربناها و صلح هستیم و هر روز شاهد قربانی و ویرانی بیشتر. همه‌ بدبختی‌ها به گردن آمریکا است و هیچگاه نخواست ما به صلح پایدار دست پیدا کنیم.»

زمزمه‌های خروج آمریکایی‌ها از افغانستان بارها از سوی رسانه‌های بین‌المللی و شخصیت‌های سیاسی افغان و خارجی در سال‌های گذشته به گوش رسیده است، اما با امضای توافقنامه‌ آمریکا با طالبان در دوحه در زمان حکومت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا، به واقعیت تبدیل شد. آمریکا در توافقنامه‌ دوحه به طالبان وعده داده بود که تمام نیروهای نظامی‌اش را در ماه مه (۲۰۲۱)، از افغانستان خارج می‌کند به شرط  آن که طالبان هیچگاه به منافعشان حمله نکنند؛ شرایطی که طالبان آن را پذیرفت و به توافقنامه پایبند ماند.

حالا با رسیدن بایدن به کاخ سفید دیده می‌شود که توافقنامه دوحه از سوی آمریکا در حال عملی شدن است و این کشور خروج نظامیان کشورش از افغانستان را آغاز کرده و تاکید دارد و بایدن نیز اعلام کرده است که قرار است تا چند ماه دیگر روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تمام شود و دولت افغانستان بدون حمایت نظامی خارجی در برابر طالبان و گروه‌های دیگر تروریستی که علیه نظام این کشور می‌جنگند، مبارزه کند.

گفتنی است که آمریکا در واکنش به نگرانی‌های مردم افغانستان و شماری از سیاسیون این کشور در رابطه با سقوط نظام این کشور پس از خروج نظامیان خارجی، گفته است که نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کنیم اما به حمایت‌های مالی خود به دولت و نظامیان افغان ادامه می‌دهیم. 

بیشتر از جهان