خلیل‌زاد: ایران از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند

زلمی خلیل‌زاد می‌گوید او نیز به جمهوری اسلامی و سیاست‌هایش شک دارد، اما تهران گفته مخالف به قدرت رسیدن طالبان است

زلمی خلیل‌زاد روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شد-  Getty Images via AFP

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که همچون دیگر کشورها از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند و با احیای امارت اسلامی مخالف است.

او دیروز، سه‌شنبه، در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود که اگرچه او نیز درباره جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌هایش تردیدهایی دارد اما حتی این کشور نیز اعلام کرده که همچون دیگر کشورها از راه‌حل سیاسی برای حل‌وفصل بحران افغانستان حمایت می‌کند.

خلیل‌زاد افزود: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که این کشور خواستار راه‌حل سیاسی برای افغانستان و مخالف آن است که طالبان قدرت را به دست گیرد، همان‌گونه که چین و روسیه نیز اعلام کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران، در بیش از دو دهه اخیر سیاست‌های متناقضی در قبال طالبان داشته است؛ با این همه، به نظر می‌رسد که در سالیان اخیر و همزمان با مذاکرات صلح طالبان و آمریکا، تهران کوشیده است تا روابط خود با این گروه را بهبود بخشد.

بهمن ماه سال گذشته، هیئتی از طالبان به رهبری ملا برادر آخند، معاون سیاسی و رئیس دفتر طالبان در قطر، به دعوت رسمی جمهوری اسلامی، به ایران سفر کرد.

این سفر با واکنش‌های زیادی در ایران و افغانستان روبه‌رو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از جمله توییت علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، با واکنش تند و منفی مقامات کابل را به دنبال داشت. او پس از دیدار با هیئت طالبان توییت کرد:«در ملاقات امروز با هیئت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم. کسی که ۱۳ سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با آمریکا در منطقه را کنار نگذاشته است.»

در همان زمان، وزارت امور خارجه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت این کشور از سفر هیئت طالبان به ایران آگاه بوده و جمهوری اسلامی ایران، دولت افغانستان را از این سفر مطلع و نظریات کابل را دریافت کرده بود.

نشست صلح افغانستان قرار بود ۲۴ آوریل در استانبول برگزار شود، اما به‌دلیل خودداری طالبان از شرکت در این نشست، زمان برگزاری آن به تعویق افتاد.

وزیر امور خارجه ترکیه پس از اعلام خبر تعویق، وعده داد که این نشست پس از پایان ماه رمضان برگزار شود.

آمریکا و پاکستان، در کنار ترکیه و سازمان ملل متحد به عنوان میزبان، نقشی فعال‌تر در روند مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان ایفا می‌کنند.