تنش با غزه و تغییر اولویت‌های استراتژیک اسرائیل

حفظ آرامش در قدس، می‌تواند مانع تشدید تنش در جبهه‌های دیگر شود

به باور سرویس‌های امنیتی اسرائيل، تشدید تنش در جبهه جنوبی، پاسخ مستقیمی به وقایع اخیر در قدس است. عكس از: AFP

سرویس‌های امنیتی اسرائیل، وخامت اوضاع امنیتی در جنوب کشور به دنبال حمله موشکی از نوار غزه را پاسخ مستقیمی به وقایع اخیر در بیت‌المقدس می‌دانند، تحولی که به باور اسرائیلی‌ها مستلزم تغییر اولویت‌ها و قرار دادن پرونده غزه در رأس دستور کار امنیت است.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، بحث و گفت‌وگوهای که قرار بود از روز یکشنبه ۲۵ آوریل در واشنگتن در باره پرونده هسته‌ای و حضور نظامی ایران در سوریه آغاز کند را جایگزین بحث با نهادهای امنیتی در مورد پرونده غزه و راه‌های مقابله با حملات موشکی در شهرهای جنوبی اسرائیل کرد که ساکنان آن‌ها در شرایط اضطراری به سر می‌برند.

در نتیجه، قرار شد به‌جای آویو کوخاوی، «مئیر بن شابات» مشاور امنیت ملی اسرائیل، «یوسی کوهن»، رئیس موساد، «تامیر هیمن»، رئیس سازمان اطلاعات نظامی و «تل کالمان»، رئیس شعبه استراتژیک و دایره سوم ارتش اسرائیل، برای بحث در مورد پرونده ایران، روز دوشنبه ۲۶ آوریل عازم واشنگتن شوند.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و بنی‌گانتز، وزیر دفاع این کشور به هیئتی که عازم واشنگتن می‌شود دستور دادند برای آمریکایی‌ها روشن کنند که "اسرائیل طرف توافق هسته‌ای با ایران نبوده و به آن پایبندی نخواهد داشت، اما در عین حال به منافع امنیتی خود متعهد است و تمام اقدامات آن در همین چارچوب اتخاذ خواهد شد." این دستورالعمل همچنان شامل این توضیح است که اگر گفت‌وگوهایی بین ایالات متحده و قدرت‌های بزرگ با ایران به توافق هسته‌ای بهتری منجر شود، اسرائیل در آن زمان، موضع خود را به روشی که منافع امنیتی آن را تضمین کند، در قبال توافق جدید اعلام خواهد کرد.

هیچ علاقه‌ای برای تشدید تنش با غزه وجود ندارد

آویو کوخاوی در تلاش برای تهیه و بررسی سناریوهای مختلف احتمالی با غزه است. وی رؤسای سرویس‌های امنیتی را به جلسات اضطراری فراخواند تا با آن‌ها در مورد سناریوهای مختلف احتمالی با غزه و بیت‌المقدس بحث و گفت‌وگو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوخاوی در حالی‌که به ارتش دستور داد برای مقابله با هرگونه اقدام احتمالی، از جمله حمله نظامی به غزه، آمادگی داشته باشند، سعی کرد به ساکنان شهرهای جنوب اسرائیل اطمینان دهد و در جلساتی که با شماری از ساکنان مناطق نزدیک به نوار غزه داشت، به آن‌ها اطمینان داد که در حال حاضر هیچ علاقه‌ای به تشدید تنش با غزه وجود ندارد. اما در عین حال، وی بر ادامه وضعیت اضطراری، تعطیلی کلیه‌ای نهادها و نگهداری ساکنان مناطق نزدیک به مرز به پناهگاه‌ها تأکید کرد.

از نظر اقدامات نظامی، اسرائیل نیروهای تقویت شده ارتش و تجهیزات جنگی را در مرزهایش با غزه مستقر کرده است، همچنان، برای آموزش در مورد سناریوهای مختلف و خطرناک، واحدهای نظامی اسرائیل به منظور استقرار در اطراف کرانه باختری و بیت المقدس به آن‌جا منتقل شده اند.

آویو کوخاوی، در دیدار با شهرداران مناطق نزدیک به غزه، گفت که "اسرائیل در این اواخر با حوادث خشونت آمیز در صحنه فلسطین و در چندین جبهه دست و پنجه نرم می‌کند و در تلاش است تا ثبات و آرامش را برای ساکنان جنوب بازگرداند. وی افزود با این حال، ما برای احتمال تشدید یا گسترش نبرد آمادگی کامل داریم و "مشغول آماده سازی مقدمات لازم برای مقابله با اقدامات احتمالی هستیم."

با در نظرداشت تحولات اخیر، کارشناسان نظامی هشدار دادند که تداوم تنش در بیت‌المقدس، تمام مناطق کرانه باختری و غزه را در بر خواهد گرفت و این امر می‌تواند منجر به تشدید تنش در جهان عرب شده و در جبهه شمالی نیز اوضاع را بحرانی کند.

مقامات ارتش اسرائیل پیش‌بینی می‌کنند که تنش امنیتی در کرانه باختری، بیت‌المقدس و غزه تا چند هفته دیگر، به ویژه در ماه رمضان ادامه پیدا خواهد کرد، علاوه بر آن‌که انجام عملیات فردی توسط فلسطینیان نیز در این مرحله محتمل است.

البته نشست‌های برگزار شده توسط سرویس‌های امنیتی، با مشارکت نتانیاهو و گانتز، شاهد اختلافات بسیاری در مورد نحوه برخورد با غزه بود و مقامات امنیتی خواستار تشدید بمباران غزه شدند، به ویژه پس از آن‌که طی دو روز گذشته حدود ۴۰ موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل پرتاب شد، در مقابل برخی دیگر از مقامات اسرائیل خواستار تلاش برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از وقایع بیت‌المقدس شدند.

بهبود توانایی‌های نظامی و دقت موشک‌های "حماس"

به دنبال حمله موشکی اخیر از نوار غزه و نوع موشک‌های استفاده شده در آن، نگرانی‌های اسرائیل مبنی بر این‌که حماس به تلاش‌هایش برای بهبود توانایی‌های نظامی و دقت موشک‌ها ادامه خواهد داد، افزایش یافته است، زیرا این امر نشان می‌دهد که حماس می‌تواند تعادل بازدارندگی را برهم زند، در حالی‌که در گزارش‌های قبلی اشاره شده بود که حماس چنین توانایی را نداشته و برای دستیابی به آن هنوز فاصله زیادی دارد. در حالی‌که ترکش‌های موشک‌های پرتاب شده از نوار غزه که ارتش اسرائیل آن‌ها را مشاهده و بررسی کرده است، نشان می‌دهند که ۲۲ درصد موشک‌های شلیک شده از نوع دقیق و پیشرفته بوده اند. طبق برآورد ارتش اسرائیل، جنبش حماس قادر است در هنگام جنگ حدود ۱۰۰۰ موشک را در هر روز شلیک کند، به این معنی که شمار موشک‌های دقیق بیش از ۲۰۰ موشک در روز خواهد بود.

حتی اگر گزارش ارتش این امر را تأیید کند که سیستم گنبد آهنین قادر است ۸۵ درصد موشک‌ها را رهگیری کند، باز هم ده‌ها موشک شلیک شده از غزه می‌توانند بر مناطق پرجمعیت فرود آیند و این خود نگرانی بزرگی برای اسرائیل است.

در تلاش برای کاهش میزان خسارت به حداقل ممکن، در صورت وقوع درگیری، یک تیم اسرائیلی از فرماندهی جبهه جنوب، لشکر اطلاعات نظامی، "شین بت" و "موساد"، راهبردی را ارائه داده اند که در آن تل‌آویو از آن‌چه به عنوان"قدرت افزایش یافته استراتژیک حماس" تلقی می‌شود، جلوگیری خواهد کرد.

حفظ آرامش در قدس، می‌تواند مانع تشدید تنش در جبهه‌های دیگر شود

در تحقیقات مختلفی که طی دو روز گذشته توسط سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی و ارتش انجام شده است، اسرائیلی‌ها به اتفاق آرا به این نتیجه رسیده اند که تأثیر تحولات بیت‌المقدس، نه تنها در غزه، بلکه در تمام جبهه‌ها منعکس خواهد شد، طوری‌که تشدید تنش در قدس منجر به وقوع درگیری در جبهه‌های مختلف می‌شود، در حالی‌که حفظ آرامش و تأمین صلح در این شهر، می‌تواند اوضاع را به آرامش قبلی بازگرداند. در همین حال، یک مقام ارشد در ستاد ارتش اسرائیل در جلسات اخیر گفته است که "باید بیت‌المقدس هرچه زودتر به آرامش و امنیت باز گردد."

© IndependentArabia

بیشتر از جهان