واکنش پمپئو به سخنان ظریف

پمپئو: بایدن هنوز فکر می‌کند که کشتن قاسم سلیمانی یک اشتباه بود

مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا- Nicholas Kamm / AFP

مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین ایالات متحده به سخنان محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «حمله فوق العاده دولت ما به قاسم سلیمانی تاثیر گسترده‌ای بر ایران و خاورمیانه داشت. اگر حرف من را باور نمی‌کنید، از جواد ظریف بپرسید.»

وی در ادامه توییت خود نوشت: «رئیس جمهور بایدن هنوز فکر می‌کند که کشتن قاسم سلیمانی یک اشتباه بود.»

جواد ظریف در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن به صورت فایل صوتی در رسانه‌ها منتشر شده، ضربه ناشی از کشته شدن قاسم سلیمانی را در اندازه ضربه زدن به یک شهر ایران توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایران در این فایل صوتی می‌گوید که دست و پای وزارت خارجه در تصمیم‌گیری بسته است و نیروهای نظامی و امنیتی حرف آخر را در این زمینه می‌زنند. او همچنین توضیح می‌دهد که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، چگونه در عمل سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد.

در این مصاحبه، آقای ‍ظریف، اصطلاح «میدان» را برای توصیف سیاست‌های نظامی و دخالت مقام‌های امنیتی در دیپلماسی و نهادهای جمهوری اسلامی به کار برده است.

ظریف در این فایل صوتی می‌گوید: «تقریبا هربار که من برای مذاکره رفتم این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری. من برای موفقیت میدان مذاکره می‌کردم.»

قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله پهپادی ارتش آمریکا کشته شد.