جنبش «شورش نابودی» هفته مُد لندن را برهم می‌زند

«مردم نمی‌دانند که چگونه مُد محیط زیست را تخریب می‌کند»

تظاهرات کنندگان جنبش «شورش نابودی» در شهر لندن

Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

اعتراض کنندگان تغییرات اقلیمی قصد دارند هفته مُد لندن (LFW) را به هم بزنند به این امید که آگاهی عموم از اثرات تخریبی صنعت مُد بر محیط زیست افزایش یابد.

این رویداد پنج روزه با حضور بزرگترین نام‌ها در صنعت مد بریتانیا که آخرین کلکسیون خود را به نمایش خواهند گذاشت در ماه سپتامبر بر گزار خواهد شد. در مدّت برگزاری این رویداد، گروه موسوم به شورش نابودی، جمعیت زیادی را گِرد خواهد آورد تا مانع حضور طراحان، مدل‌ها و خریداران در این رویداد شوند.

فعالان محیط زیست که اوائل این ماه چند خیابان اصلی در پنج شهر بریتانیا را بستند، درخواست کرده‌اند شورای مُد بریتانیا –بی اف سی- (BFC) که میزبان هفته مد است، این رویداد را که سیزدهم سپتامبر آغاز خواهد شد، لغو کند.

رامون سالگادو توزان، عضو گروه عملیاتی مُد در شورش نابودی تصریح کرد که این گروه اعتراضات صلح آمیزی را تدارک دیده است ولی فعالان آماده این هستند که بازداشت شوند.

سالگادو توزان به روزنامه تایمز گفت: «ما نافرمائی مدنی بدون خشونتی را تدارک می دهیم. شرکت کنندگان دستگیر خواهند شد. امیدوارم آنها محکوم نشوند امّا اگر شدند، برای آن هم آماده‌اند.»

همچنین، این سازمان اعلام کرد که قصد دارد مانع ورود بموقع شرکت کنندگان به رویداد شود امّا قصد ندارد محل رژه مد را تصرف کند. 

بِل جاکوبر عضو دیگر گروه تحریم مُد در شورش نابودی گفت: «مردم باید خیلی سریع در نقاطی قرار گیرند که مانع برپایی هفته مُد شوند.»

خانه سومرست (Somerset House)، مقر شورای مُد بریتانیا و خیابان باند (Bond) بعنوان هدف‌های گروه برای ایجاد راهبندان در نظر گرفته شده‌اند.

جاکوبز گفت: «ما نیاز داریم که فرهنگ مصرف را تغییر دهیم. مردم نمی‌دانند که چگونه مُد محیط زیست را تخریب می‌کند.»

پُست نوشته های اینستاگرام:

اگر تا سال ۲۰۲۰ تغییر مسیر ندهیم،  با خطر بقا روبرو هستیم امّا هنوز اقدام قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است. ما نیاز داریم که فرهنگ راهنمایمان باشد. مُد یکی از آلاینده‌ترین صنایع و در عین حال یکی از تأثیرگذارترین آنها است. مُد باید نماد فرهنگی ما باشد، امّا هنوز متصل به سیستم کهنه شده مد فصلی ونوآوری بی وقفه در مواقع اضطراری است.

در بیست و ششم ماه ژوئیه، ما نامه‌ای به بی اف سی نوشتیم. «با قبول خطر بقا که با آن روبرو هستیم، از این شورا می‌خواهیم که همان رهبری باشد که امروز جهان به آن نیاز دارد و هفته مد لندن را لغو کند. بجای آن از گردهمائی حرفه‌ای‌ها و طراحان صنعت مُد بعنوان سکوئی برای اعلام وضعیت اضطراری اقلیمی و محیط زیست استفاده کند؛ با حقیقت روبرو شود و همان کاری را کند که گالری تیت (Tate) کرد.» بی اف سی موافق است‌که «رسیدگی به معضل تغییرات اقلیمی اضطراری است و همه باید کاری کنیم» امّا اقدامی فوری ندیده‌ایم.

ما نمی‌ایستیم که جهان طبیعی از زیر پایمان کشیده شود. ما علائم روشنی به صنعت مد می‌فرستیم که ادامه کسب و کار آنها به روال سابق ما را به نابودی می‌کشاند.

بر اساس آمار برنامه اقدام منابع و ضایعات (The Waste and Resources Action Programme) - موسسه خیریه‌ای که با دولت، کسب و کارها و محله‌ها برای بهبود منابع کار می‌کند- لباس‌هائی به ارزش ۱۴۰ میلیون پوند هر سال به زباله‌دان می‌رود.

علاوه  بر آن، برآورد شده است که تا سال ۲۰۵۰ صنعت مُد ۲۵ در صد کربن جهان را ایجاد می‌کند که این صنعت را در شمار دومین آلاینده پس از صنعت نفت قرار خواهد داد.

در فوریه سال ۲۰۱۹، شورش نابودی با ایجاد راه بندان جلوی بی اف سی، در مقابل نمایش مُد در گالری تیت بریتانیا (Tate Britain) به قصد برهم زدن این رویداد دوسالانه تظاهراتی مشابه برپا کرد.

پُست نوشته‌های اینستاگرام:

این هفته در لندن، معترضان یک راهپیمائی سکوت با عبور از جلوی پنج  شرکت نفتی انجام دادند و آنها را «صحنه جنایت» نامیدند.

راهپیمائی در میدان ترافالگار پایان یافت؛ جائی که اجراء کارمن از سالن اُپرای سلطنتی روی پرده بزرگ برای عموم پخش می شد.

شورش کاملا از هنر هواداری می‌کند بویژه اینکه دردسترس عموم باشد. اما بی پی (BP) دیگر نمی‌تواند با هدف تبلیغ در هنر سرمایه گذاری کند و هویت خود را که ادامه دادن به نابود سازی محیط زیست است، پنهان سازد. هدف راهپیمائی مختل کردن حمایت بی پی از نمایش بود امّا برای تماشاگران مزاحمتی ایجاد نکرد.

اکنون ما با هشتگ# وضع اضطراری اقلیم – روبرو هستیم یعنی فقط باید یک پنجم سوخت فسیلی را که استخراج می‌شود بسوزانیم تا بتوانیم میزان گرمایش زمین را زیر دو درجه نگهداریم.

با این وجود شرکت بی پی به استخراج بیشتر سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهد که تنها توصیف اینکار، اقدام مجرمانه است.

سازماندهی بنام سارا آرنولد در گفتگو با ایندیپندنت توضیح داد که صنعت مّد دارای پتانسیلی است که یک نیروی انقلابی همیشگی در مبارزه با تغییرات اقلیمی شود.

«ما هفته مُد لندن را هدف قرار داده‌ایم زیرا در روند جهانی یک محرک کلیدی است، امّا ما این رویداد یا صنعت مد را متمایز نمی‌کنیم.» 

«این شروع انقلاب شورش نابودی است که یک رویداد فرهنگی را که جهت خود را فورا بسوی ارتباط با تغییرات اقلیمی تغییر ندهد، بر هم زند  و جنبش‌های دیگرهم با همین روش مسالمت‌آمیز همراه ما حرکت  مستقیم وسیعتر نا فرمانی مدنی را به حرکت آورند.»

پلیس لندن تائید کرده است که در طول رویداد «تدابیر امنیتی مناسبی خواهد اندیشید».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از جهان