بمباران مواضع حماس در پی حملات راکتی از غزه به اسرائیل

حماس مسئولیت حملات راکتی را نپذیرفته است

صدها نفر در غزه در تظاهراتی همبستگی خود با هموطنان فلسطینی در اورشلیم را ابراز کردند - MOHAMMED ABED / AFP

در پی افزایش تنش‌ها بین غزه و اسرائیل، شبه نظامیان فلسطینی ساکن غزه، از روز جمعه دست‌کم ۳۵ راکت به‌سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند. در مقابل نیز نیروهای اسرائیلی مواضع نیروهای حماس در غزه را بمباران کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، روز جمعه، پلیس اسرائیل اعلام کرد ۴۴ نفر در درگیری‌های شب قبل از آن در بیت‌المقدس دستگیر و ۲۰ افسر نیز زخمی شدند. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی با فلسطینیان عصبانی از محدودیت‌های اعمال شده در ماه رمضان و افراط‌گرایان یهودی که در آن نزدیکی راهپیمایی ضد عرب برگزار کردند، درگیر شدند. تنش‌ها از آنجا آغاز شد که پلیس در بیرون دروازه دمشق شهر قدیم موانعی قرار داد.

حوادث اورشلیم باعث شعله‌ور شدن خشم مردم غزه شد. شاخه مسلح حماس به اسرائیل هشدار داد که صبر آنها را آزمایش نکند. پس از این ماجرا، شبه نظامیان حماس، شروع به شلیک موشک به جنوب اسرائیل کردند که تا صبح شنبه ادامه یافت.

ارتش اسرائیل اعلام کرد هواپیماها و تانک‌های این کشور بر اثر پرتاب راکت از سوی حماس، مورد اصابت قرار گرفته است. بااین‌حال، این گروه شبه‌نظامی مسئولیت حملات راکتی را برعهده نگرفت، اما یک تشکیلات نظامی کوچک وابسته به جبهه چپ‌گرای آزادی‌بخش فلسطین گفت که برخی از این راکت‌ها را آنها شلیک کرده‌اند.

آژیرهای هشدار در اسرائیل به طور دائم فعال شده‌اند و پدافند ضد موشکی این کشور چندین راکت را خنثی کرده است. با این حال هیچ گزارشی مبنی‌بر کشته‌شدن کسی منتشر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدها نفر در غزه منع رفت‌وآمد شبانه که از طرف حماس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام شده بود را به چالش کشیدند و در تظاهراتی همبستگی خود با هم‌وطنان فلسطینی در اورشلیم را ابراز کردند. آنها در ادامه با به آتش کشیدن لاستیک نسبت به محدودیت‌های اعمال شده از سوی اسرائیل اعتراض کردند.

نگرانی‌هایی وجود داشت که برگزاری نماز ظهر جمعه در بیت‌المقدس، دوباره به خشونت‌ها دامن بزند، اما پس از درخواست رهبران مذهبی مسلمانان، هزاران نفر از نمازگزاران با آرامش متفرق شدند. اما عصر جمعه، ده‌ها فلسطینی به سمت در ورودی شهر قدیمی بیت‌المقدس حرکت کردند و با پلیس اسرائیل درگیر شدند و به سمت نیروهای امنیتی اسرائیل، سنگ پرتاب کردند. در همین راستا، شش فلسطینی زخمی شده و دو نفر از آنها نیز به بیمارستان منتقل شدند.

سفارت ایالات متحده با ابراز نگرانی از خشونت‌های روزهای اخیر خواهان پایان‌دادن به خشونت‌ها و بازگشت آرامش و احترام متقابل شد.

همچنین، شیخ محمدحسین، مفتی اعظم اورشلیم، در خطبه نمازجمعه حمله پلیس و شهرک‌نشینان به فلسطینیان در اورشلیم را محکوم کرد. اما از نمازگزاران خواست که آرامش خود را حفظ کنند پس از نماز با آرامش متفرق شوند.

در مقابل، محمود ظهر، عضو ارشد حماس گفت: «پس از اعتراضات و تظاهرات اخیر، به این نتیجه رسیده‌ایم که بدون سلاح، نمی‌توانیم سرزمین خود را آزاد و از مقدسات خود محافظت کنیم .»

بیشتر از جهان