اعزام بمب افکن‌های بی-۵۲ به قطر، پیامی به طالبان و جمهوری اسلامی؟

اعزام بی-۵۲ها پس از حمله راکتی به مقر ارتش آمریکا در عراق صورت گرفت

یکی از دو فروند بمب افکن بی-۵۲اچ نیروی هوایی آمریکا اعزامی به پایگاه العدید - U.S. Air Force Photo

ساعت ۹ شب ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ به وقت ایران، دو فروند بمب‌افکن بی-۵۲اچ استراتوفورترِس (B-52H Stratofortress) از اسکادران‌های ۲۳ و ۹۳ بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا مستقر در پایگاه هوایی مینوت پس از ۱۸ ساعت پرواز به پایگاه هوایی العدید در قطر رسیدند. جنگنده‌های نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا آن‌ها را اسکورت می‌کردند. پیشتر، آخرین حضور و استقرار بمب‌ا‌فکن‌های بی-۵۲اچ در قطر، در سال ۱۳۹۸ بود. پس از آن، به علت وجود خطر حملات موشکی سپاه پاسداران، از اعزام این بمب‌ا‌فکن‌ها به قطر خودداری شد.

اعزام بمب افکن‌ها به قطر و استقرارشان در پایگاه هوایی العدید از یک ماه پیش از سوی فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا برنامه ریزی شده بود. هدف اصلی از این ماموریت استفاده از این بمب افکن‌ها در راستای تأمین آتش پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای آمریکایی حین خروج از افغانستان اعلام شده است. به نظر می‌رسد اقداماتی چون  راکت پرانی به فرودگاه بین المللی بغداد در روز دوشنبه و حمله پهپادی به فرودگاه بین المللی اربیل و محل استقرار نیروهای آمریکایی در آنجا باعث تسریع یک هفته ای در اعزام بمب افکن های به قطر شده باشد. پیشتر انتظار می رفت که این بمب افکن ها سوم ماه مه (یک ماه دیگر) به قطر اعزام شوند.

یکی از دلایل اعزام پیش از موعد این بمب افکن‌ها به قطر جهت استفاده از آن‌ها به منظور محافظت از نیروهای آمریکایی می‌تواند به اقدامات تروریستی صورت گرفته از سوی نیروهای نیابتی سپاه قدس در عراق نیز مرتبط باشد. این اعزام

اعزام فوری این بمب‌ا‌فکن‌ها به قطر درست یک روز پس از حمله راکتی نیروهای شبه‌نظامی وابسته به سپاه قدس به کمپ ویکتوری (پیروزی) نیروی زمینی ارتش آمریکا در فرودگاه بین‌المللی بغداد صورت گرفت و به نظر می‌رسد پاسخ آمریکا به این حمله و یا دسته کم خط و نشان کشیدن آن برای جمهوری اسلامی باشد. در حمله روز دوشنبه، شبه‌نظامیان حشدالشعبی وابسته به سپاه قدس سه راکت غیر هدایت‌شونده ساخت ایران را به سمت این کمپ شلیک کردند. سایر راکت‌ها به علت نقص فنی و همچنین فرا رسیدن نیروهای امنیتی عراقی به سمت کمپ شلیک نشدند. سه راکت شلیک شده هم هیچ تلفاتی به نیروهای آمریکایی وارد نکرد.

فرماندهان سپاه پاسداران، از جمله امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای آن، مدعی هستند که سپاه با استفاده از سامانه‌های پدافند موشکی به راحتی قادر به ساقط کردن بی-۵۲اچ‌ها است. اما هر کدام از این بمب‌ا‌فکن‌های سنگین مسلح به هشت موشک کروز اِی جی اِم-۱۵۸بی(AGM-158B) درون محفظه‌های سلاح‌شان هستند و می‌توانند آن‌ها را به راحتی خارج از برد سامانه‌های پدافندی نیروی هوافضای سپاه و نیروی پدافند هوایی ارتش ایران شلیک کنند. این بمب‌ا‌فکن‌ها با استفاده از این موشک‌ها می‌توانند به هرهدفی تا حداکثر برد ۹۲۵ کیلومتری در عمق خاک ایران حمله کنند.

ماموریت اصلی بمب افکن ها مقابله با طالبان، ماموریت فرعی مقابله با سپاه قدس

بر اساس گفته‌های سخنگوی سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) مهم ترین دلیل استقرار بمب افکن‌ها در قطر به جای پرواز کوتاه مدت شان بر فراز خلیج فارس استفاده آن‌ها به منظور پشتیبانی از نیروهای آمریکایی خواهد بود که از افغانستان خارج خواهند شد. کاهش تدریجی نیروهای آمریکا در افغانستان و تخلیه پایگاه هایشان آنها را در آخرین روزهای حضورشان در افغانستان در برابر حملات طالبان آسیب پذیر خواهد کرد. البته این بمب افکنها تنها به حمایت از نیروهای آمریکایی در افغانستان نخواهند پرداخت و در صورت نیاز می‌توانند به انجام ماموریت های رزمی برفراز عراق نیز پرداخته و از نیروهای آمریکایی در برابر حملات شبه نظامیان وابسته به ایران محافظت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازگشت بمب‌ا‌فکن‌های بی-۵۲اچ نیروی هوایی آمریکا به قطر پس از تقویت حریم هوایی این کشور از سوی ارتش ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است. آن هم پس از استقرار یکی از سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت پی اِی سی-۳ ی که پیشتر از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی در برابر حملات پهپادی و موشکی شبه‌نظامیان حوثی وابسته به سپاه قدس محافظت می‌کرد. سامانه‌های پدافند موشکی برد بلند پاتریوت و تاد (THAAD) ارتش ایالات متحده آمریکا می‌توانند از پایگاه هوایی العدید در قطر دربرابر حملات موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران محافظت کنند.

عزرائیل‌های آمریکایی در نزدیکی آسمان ایران

در مجموع سه فروند بمب‌افکن بی-۵۲اچ از پایگاه مینوت به پرواز درآمدند که البته یکی از آن‌ها رزرو بود تا در صورت بروز نقص فنی برای هرکدام از دو بمب‌افکن شرکت کننده در این ماموریت جایگزین‌شان شود. بمب‌افکن رزرو تا لحظه خروج دو بمب‌افکن اصلی شرکت کننده در این ماموریت از حریم هوایی آمریکا آن‌ها را مشایعت می‌کرد و سپس به پایگاه هوایی مینوت (Minot) واقع در ایالات داکوتای شمالی بازگشت. دو بمب‌افکن باقی‌مانده در طی مسیر ۱۸ ساعته‌شان به سمت خلیج فارس سه مرتبه و با شش فروند هواپیمای سوخت‌رسان، سوخت‌گیری شدند.

دو هواپیمایی که به مسیرشان ادامه دادند به ترتیب 0023-60 و 0037-60 بودند که شناسه رادیویی آن‌ها به ترتیب گریم۰۱ و گریم۰۲، مخفف عبارت انگلیسی «گریم ریپِر» (Gream Reaper) به معنای پیک مرگ است. این دو هواپیما که پس از سال‌ها سر از آسمان خلیج فارس درآورده اند به ترتیب «بارون‌های بمب‌افکن» (Bomber Barons) و «وَم بَم ۲» (Wham Bam 2) نام دارند. تاریخچه لقب این دو بمب‌افکن به جنگ خلیج فارس اول و عملیات طوفان صحرا مربوط می‌شود که  هزاران تن بمب روی مواضع سربازان ارتش عراق در کویت ریختند.

کدام جنگنده‌ها، بی-۵۲‌ها را اسکورت کردند؟

جنگنده‌های نیروهای هوایی سوریه و ایران همواره می‌توانند برای پرواز بمب‌ا‌فکن‌های سنگین نیروی هوایی آمریکا برفراز خاورمیانه خطر ساز باشند. جنگنده رهگیرهای میگ-۲۹ نیروی هوایی ارتش عربی سوریه و همچنین جنگنده رهگیرهای اف-۱۴اِی تامکت پایگاه هشتم شکاری در اصفهان و جنگنده بمب‌ا‌فکن‌های اف-۴ئی فانتوم ۲ (F-4E Phantom II) پایگاه ششم شکاری تاکتیکی شهید یاسینی در بوشهر.  اگرچه نیروی هوایی ارتش ایران و گردان‌های شکاری آن در طول تاریخ هیچ درگیری نظامی یا رویارویی با نیروی هوایی آمریکا نداشته اند، اما به عنوان یک اقدام احتیاطی، جنگنده‌های نیروهای هوایی کشورهای منطقه خلیج فارس و همچنین نیروی هوایی آمریکا به اسکورت بی-52‌های آمریکایی برفراز اردن، عربستان سعودی و خلیج فارس می‌پردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس تصاویری که شاهدان محلی گرفتند، دو فروند جنگنده ضربتی اف-۱۵اس اِی (F-15SA) نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی دو فروند بمب‌افکن بی-۵۲اچ را برفراز این کشور همراهی کردند، اما وظیفه اصلی اسکورت آن‌ها بر عهده چهار فروند جنگنده همه منظوره اف-۱۶سی از اسکادران ۱۵۷ شکاری گارد ملی هوایی کارولینا اعزامی به پایگاه هوایی العدید در قطر بود. روز۲۵ فروردین ماه، دوازده فروند از این جنگنده ها متعلق به اسکادران ۱۵۷ شکاری گارد ملی هوایی ایالات متحده آمریکا ۴۸ ساعت پس از ترک پایگاه مک اِنتایر (McEntire) کلمبیا واقع در ایالات کارولینای جنوبی به پایگاه هوایی العدید در قطر رسیدند تا به همراه دوازده فروند اف-۱۶سی دیگر گارد ملی هوایی آمریکا که پیشتر به خاورمیانه اعزام شده بودند به مخافظت از پایگاه‌ها و نیروهای آمریکا در منطقه خاورمیانه بپردازند.

حضور بمب افکن‌های آمریکایی در نزدیکی ایران

در آخرین ماه‌های زمامداری رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، دونالد ترامپ، بمب‌ا‌فکن‌های بی-۵۲اچ نیروی هوایی آمریکا از دو پایگاه هوایی بارکسدیل (Barksdale) و مینوت هر ده روز یک بار برفراز خاورمیانه پرواز می‌کردند تا ضمن آماده سازی خلبانان و سایر خدمه پروازی آن‌ها برای انجام ماموریت‌های رزمی، همواره قابلیت واکنش سریع نیروی هوایی آمریکا را به نمایش بگذارند. در مقابل، پس از پرواز دو فروند بمب‌افکن بی-۵۲اچ در نزدیکی حریم هوایی ایران در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۹، یک فروند هواپیمای شنود رادیویی و الکترونیکی نیروی هوایی ارتش به نام «صدف» در نزدیکی پایگاه هوایی العدید در قطر پرواز کرد و از آن عکس‌برداری کرد زیرا تصور آن وجود داشت که بمب‌ا‌فکن‌های بی-52اچ در آن توقف داشته باشند.

فرماندهان سپاه همواره ادعا کرده‌اند که می‌توانند به راحتی این بمب‌ا‌فکن‌ها را با استفاده از موشک‌های زمین به هوای شلیک شده از سامانه‌هایی چون «سوم خرداد» سرنگون کنند. اما در حقیقت این بمب‌ا‌فکن‌ها در شرایط رزمی و جنگی با فاصله زیادی از حریم هوایی ایران و خارج از برد سامانه‌های پدافندی ارتش و سپاه پرواز خواهند کرد و با استفاده از موشک‌‌های کروز اِی جی اِم-۱۵۸بی (AGM-158B) به‌راحتی می‌توانند اهدافی چون سامانه‌های پدافندی و راداری را در عمق خاک ایران هدف بگیرند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه