ابراز نگرانی کارشناسان سازمان ملل از وخامت حال ناوالنی در زندان

«زندگی ناوالنی در معرض خطر جدی است»

تظاهرات روز چهارشنبه ۲۱ اپریل حامیان الکسی ناوالنی مخالف ولادیمیر پوتین- REUTERS

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در مورد وخامت حال الکسی ناوالنی رهبر زندانی مخالفان روسیه هشدار داده و خواستار خروج فوری او از زندان جهت مداوا شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار کارشناس مستقل سازمان ملل متحد که گفته‌اند از سوی این سازمان صحبت نمی‌کنند، گفته‌اند ما معتقدیم زندگی آقای ناوالنی در معرض خطر جدی است.»

این کارشناسان همچنین از مسئولان روسیه خواسته‌اند که دسترسی ناوالنی به پزشکانش را تضمین کنند و به او اجازه دهند جهت درمان اضطراری در خارج از کشور، از روسیه خارج شود.

این منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، که سال ۲۰۱۴ نیز محکوم به حبس شده بود، شهریور گذشته با عامل عصبی نوویچوک مسموم شد و در آلمان تحت درمان قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به اعتقاد حامیان این حقوقدان ۴۴ ساله و همچنین برخی از مسئولان آلمانی، وی مورد سوء قصد قرار گرفته بود؛ اما مسکو دست داشتن در هرگونه تلاش برای قتل او را رد کرده است.

با وجود تهدید مقام‌های روسیه به انتقال او به زندان در صورت بازگشت، الکسی ناوالنی هفدهم ژانویه به همراه همسرش به کشورش بازگشت و در بدو ورود در فرودگاه مسکو بازداشت شد.

وی اوایل فوریه در یک محاکمه جدید به سه سال و نیم زندان محکوم شد. قاضی دادگاه نقض مفاد آزادی مشروط را دلیل صدور حکم حبس عنوان کرد، اما گفت مدتی که در بازداشت خانگی بوده از دوره حبس کم خواهد شد.