بلژیک کودکان داعش را به کشور باز می گرداند، اما مادران را در سوریه باقی می گذارد

یک دادگاه در بلژیک با صدور حکمی مبنی بر جدا کردن کودکان اعضای داعش از مادران آن ها، راه بازگرداندن این کودکان را به کشور، فراهم ساخت.  

سال گذشته دادستانی تصریح نمود اگر دولت قصد بازگرداندن شش فرزند دو خانمی که عضویت داعش را دارند، به کشور دارد باید مادران آن ها را نیز به کشور باز گرداند، زیرا جدا کردن آن ها از مادر، حقوق آن ها را نقض می‌کند.

تاتیانا ولنت ۲۶ ساله و بشری ابو علال ۲۵ ساله به علت پیوستن به داعش، به صورت غیابی به پنج سال حبس محکوم شدند و در حال حاضر توسط نیروهای کرد در اردوگاه الهول در شمال سوریه در بازداشت بسر می برند.

پس از به چالش کشیدن این حکم از سوی دولت، دادگاه استیناف روز چهارشنبه اعلام کرد که کشور مجبور به پذیرش هر گونه مهاجرت معکوس نخواهد بود.

وزارت دادگستری بلژیک در پاسخ به این موضوع، گفته است که این وزارت در تلاش است تا همه کودکان زیر ده سال را به کشور باز گرداند ولی در رابطه به فرزندان بزرگتر، پرونده هر مورد به صورت انفرادی در بررسی قرار خواهد گرفت در حالی که مادران همان جا باقی خواهند ماند.

کوئن گینس، وزیر دادگستری گفت: "دولت بلژیک تلاش های خود را برای بازگرداندن کودکان زیر ده سال به کشور ادامه می دهد. کودکان نباید به خاطر اعمال پدر و مادرشان مجازات شوند."

به نظر می رسد که سن همه کودکان این دو زن مورد نظر کمتر از ده سال است. مادران این کودکان، تاتیانا ولنت و بشری ابو علال گفته اند که با بازگرداندن فرزندان خود به بلژیک موافق اند و از پیوستن خود به داعش پشیمان هستند.

خبر این تصمیم تازه دولت بلژیک در حالی پخش می شود که بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی سرگرم چگونگی برخورد با شهروندانی هستند که به دلیل پیوستن به داعش در خارج از کشور در بازداشت بسر می برند.

پس از اعلام دولت خلافت داعش در سال ۲۰۱۴، هزاران نفر مرد و زن، اروپا را به منظور پیوستن با این گروه ترک کردند. در آن زمان؛ پهنه دولت داعش در امتداد دو کشورعراق و سوریه بیشتر از هزاران مایل گسترش یافته بود، اما طی چند ماه گذشته، قلمرو آن به ساحه کوچکی در شرق سوریه محدود شده است.

به استثنای چند صد تن از نیروهای داعش که تا کنون زنده ماندند، سایر اعضای گروه داعش با خانواده های شان یا کشته شدند و یا در اسارت نیروی های دموکرات سوری تحت رهبری کردان قرار گرفتند.

در حال حاضر بیش از ۸۰۰ تن از شهروندان اروپا در شمال سوریه در بازداشت هستند، اما به علت تهدید امنیتی احتمالی، کشورهای مربوطه آن ها از بازگشت این افراد به وطن، خودداری می کنند.

سرنوشت شمیمه بیگم خانم ۱۹ ساله بریتانیایی متهم به عضویت داعش و بازداشت شده در اردوگاه الهول سوریه که چهار سال پیش انگلستان را برای پیوستن به داعش ترک کرده بود، در هفته های اخیر خبر ساز شده است.

بریتانیا بر خلاف بلژیک، تا کنون تمایلی برای بازگرداندن فرزندان اعضای داعش همچون خانم بیگم که اخیرا زایمان کرده است، نشان نداده است.

سجاد جاوید، وزیر کشور بریتانیا قبلا اظهار داشته بود که او مانع بازگشت شهروندان بریتانیایی که متهم به پیوستن به گروه داعش هستند؛ خواهد شد.

آقای جاوید با اشاره به پرونده شمیمه بیگم گفته بود: "پیام من روشن است اگر شما از سازمان های تروریستی خارج از کشور حمایت کرده اید، دیگر هیچ تردیدی برای جلوگیری از بازگشت شما نخواهم داشت.

 در حالی که نه انگلیس و نه هم بلژیک می توانند به صورت قانونی مانع از بازگشت این افراد شوند، اما بیرون کردن آن ها از سوریه نیاز به همکاری همه کشور های ذیربط در این چالش دارد.