آژانس درباره ته‌نشست اورانیوم از ایران توضیح خواست

شورای حکام پیشتر صدور قطعنامه علیه ایران را به تعویق انداخته بود تا مذاکرات برجام دچار وقفه نشود

در دوسال گذشته، بازرسان آژانس در سه سایتی که ایران پیشتر وجود آنها را به آژانس اعلام نکرده بود، رسوب‌های اورانیوم فراوری شده یافته‌اند- Iranian Presidency Office/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست در باره منشاء ته‌نشست اورانیوم که در سایت‌های اعلام نشده این کشور پیدا شده، توضیح بدهد.

به گزارش رویترز، ایران و آژانس روز دوشنبه گفتگو در این زمینه را که ممکن است بر مذاکرات احیای برجام در وین تاثیر بگذارد شروع کردند.

ماه گذشته، در نشست شورای حکام آژانس، توافق شد قطعنامه‌ای از سوی کشورهای اروپایی در انتقاد از ایران به تعویق انداخته شود تا مذاکرات برجام ادامه یابد.

به گفته رویترز، با این تصمیم، تنش میان ایران و غرب که می‌توانست مانع از بازگشت ایران و ایالات متحده آمریکا به تعهدات برجامی آنها شود، کاهش یافت.

بنا بر این گزارش، اگر ایران نتواند در گفتگوهای خود با آژانس توضیح قانع‌کننده‌ای در باره منشاء ته‌نشست اورانیوم بدهد، ممکن است فرانسه، بریتانیا و آلمان با پشتیبانی آمریکا در نشست ماه آینده شورای حکام خواهان صدور قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که مذاکرات مربوط به «روشن کردن مسائل باقی‌مانده پادمانی» را آغاز کرده‌اند.

در دوسال گذشته، بازرسان آژانس در سه سایتی که ایران پیشتر وجود آنها را به آژانس اعلام نکرده بود، رسوب‌های اورانیوم فراوری شده یافته‌اند، که حاکی از آن است که تهران برخی از مواد هسته‌ای مربوط به فعالیت‌های خود در گذشته را اظهار نکرده است.

آژانس باید رد این رسوبات را بیابد تا اطمینان حاص کند که ایران از مواد هسته‌ای برای ساخت پنهانی سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌کند.