احتمال وضع قوانین سخت برای مصرف دخانیات در نیوزیلند

این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ استعمال دخانیات را به صفر برساند

وزرا قصد دارند برای این محصولات یک حداقل قیمت تعیین کنند- YURI CORTEZ / AFP

نیوزیلند در بخشی از اقدامات خود به منظور کنترل مصرف دخانیات در این کشور، در حال بررسی طرح ممنوع کردن تهیه دخانیات برای متولدین سال ۲۰۰۴ به بعد است.

قانونگذاران در اندیشه افزایش تدریجی سن قانونی افراد مجاز به خرید دخانیات در نیوزیلند هستند. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ استعمال دخانیات را به صفر برساند. دکتر عایشه ورال، معاون وزیر بهداشت، می‌گوید که به «رویکردی جدید» احتیاج است. او هشدار داده است که «با روال فعلی به هیچ جا نخواهیم رسید».

دولت همچنین در حال بررسی ممنوع کردن فروش فیلترها، کاهش میزان نیکوتین در دخانیات و محدود کردن مکان‌های خرید آن است.

وزرا نیز قصد دارند برای این محصولات یک حداقل قیمت تعیین کنند.

انجمن سرطان نیوزیلند با استقبال از این پیشنهادها، اعلام کرده است که به کاهش نابرابری‌ها کمک خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از قرار معلوم، دست‌کم شش مغازه به فاصله ۱۰ دقیقه پیاده از مدارس متوسطه نیوزیلند، دخانیات می‌فروشند و تعداد مکان‌های فروش دخانیات در جوامع کم‌درآمد با بالاترین میزان مصرف، چهار برابر بیشتر است.

لوسی الوود، مدیر اجرایی انجمن سرطان، گفت: «این پیشنهاد چیزی بیش از كمک به افراد برای ترک دخانیات است.دولت متعهد می‌شود تا از شروع سیگار کشیدن میان جوانان جلوگیری کند و میزان مصرف دخانیات را پایین آورد.»

الوود می‌گوید: «به دلیل همین نابرابری‌های آشکار است که ما باید از نسل‌های آینده در برابر آسیب‌های دخانیات محافظت کنیم. دخانیات، مضرترین محصول مصرفی در طول تاریخ بوده‌اند و باید از رده خارج شوند.»

حزب راستگرای «اَکت» نیوزیلند، از این پیشنهادها انتقاد کرده و گفته است که این موضوع بر افراد فقیر تاثیر نامتناسبی خواهد داشت. کارن چور، سخنگوی سازمان رشد اجتماعی و کودکان حزب «اکت»، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر دولت میزان مصرف نیکوتین را پایین بیاورد، آن دسته از مصرف‌کنندگان نیوزلندی دخانیات که پایین‌ترین توان مالی را دارند،  وقت بیشتری را برای این عادت خود صرف خواهند کرد و به اطرافیان خود آسیب خواهند رساند.» 

شین کاوناتا بردبروک، مدافع جوامع مائوری بدون‌ دخانیات، گفت که این تغییرات به نفع جامعه وی خواهند بود. او در بیانیه‌ای اعلام کرد که این طرح، «نابودی نهایی دخانیات در این کشور را به دنبال خواهد داشت.» میزان مصرف دخانیات در جوامع مائوری و نیوزلندی‌های ساکن جزایر اقیانوس آرام (پاسیفیکا) بیشتر است و به گفته او، بسیار مهم است که جوامع مذکور در این روند صدایی داشته باشند.

وی گفت: «مدت‌ها است که صنعت دخانیات در حال معتاد کردن مردم ما است، پول‌هایشان را می‌گیرد و ما را مجبور می‌کند که آن‌ها را در قبرستان‌های سراسر کشور خاک کنیم. من از افول این صنعت در این گوشه‌ از جهان، مشتاقانه استقبال می‌کنم.» 

بر اساس اعلام انجمن سرطان، مصرف دخانیات از دلایل اصلی مرگ قابل پیشگیری در جوامع مائوری نیوزلند است.

© The Independent

بیشتر از جهان