ایران، در دستور کار نشست وزرای خارجه اسرائیل، امارات، یونان و قبرس

هدف نشست پافوس، صلح، پیشبرد منافع استراتژیک منطقه، منابع گازی حوزه شرق دریای مدیترانه، مدیریت بحران و همکاری پژوهشی و دانشگاهی عنوان شده است

دیدار سال گذشته وزاری خارجه اسرائیل و امارات در برلین - HANNIBAL HANSCHKE / POOL / AFP

وزرای خارجه اسرائيل، امارات متحده عربی، یونان و قبرس روز جعمه و شنبه در شهر پافوسِ قبرس دیدار می‌کنند. گابی اشکنازی، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، نیکوس دندیاس و نیکوس کریستودولیدس در راس هیات‌های دیپلماتیک خود حضور خواهند داشت، گرچه وزیر اماراتی‌ها به قبرس نمی‌رود و حضور مجازی خواهد داشت. انور قرقاش، وزیر  سابق دولت در امور خارجه و مشاور دیپلماتیک کنونی شیخ خلیفه بن زاید، رئیس امارات متحده عربی، به صورت حضوری به قبرس می‌رود.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر برگزاری این دیدار گفت این اولین جلسه اینچنینی بین این چهار کشور است و هدف از آن پیشبرد منافع استراتژیک منطقه است. روزنامه‌های یونانی هدف نشست را صلح، ثبات و امنیت منطقه اعلام کرده‌اند.

به گفته اسرائیلی‌ها، مسائل اقتصادی و امنیتی، دنیاگیری ویروس کرونا و برقراری احتمالی راهروهای گردشگری بین چهار کشور از جمله موضوعات این نشست خواهند بود. وزرای خارجه در ضمن با نیکوس آناستاسیادس، رئیس‌جمهور قبرس، دیدار می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی علاه بر موضوعاتی که در بیانیه رسمی آمده‌اند، منابع گازی حوزه شرق دریای مدیترانه، مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و ارجاع اسرائیل به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هلند نیز در این جلسه مطرح خواهد شد. رسانه‌های یونانی از همکاری در زمینه‌هایی همچون مدیریت بحران و برنامه‌های همکاری و مبادله بین نهادهای دانشگاهی و پژوهشی نیز خبر دادند.

به گزارش «کان نیوزِ» اسرائیل، اشکنازی روز پنجشنبه عازم قبرس می‌شود و شنبه شب به اسرائیل باز می‌گردد.

تل‌آویو، آتن و لارناکا در موضوع منابع برق و گاز حوزه شرق دریای مدیترانه ائتلاف نزدیکی داشته‌اند و در مقابل ترکیه قرار گرفته‌اند. ماه گذشته شاهد برگزاری رزمایش دریایی سه کشور بودیم که خبر از تقویت روابط نظامی آنها می‌دهد.

همین روابط نزدیک باعث شده اسرائیل توافق‌های گردشگری با قبرس و یونان داشته باشد که به شهروندان واکسینه‌شده این سه کشور اجازه می‌دهد بدون نیاز به قرنطینه به یکدیگر سفر کنند. احتمال دارد امارات نیز اکنون به این توافق افزوده شود. اسرائیل و امارات پس از توافق تاریخی صلح که سال گذشته امضا کردند در زمینه‌های مختلفی همکاری داشته‌‌اند: از گردشگری تا فناوری و اقتصاد.

کارشناسان می‌گویند «توافق ابراهیم» باعث شده اسرائیل و امارات بتوانند در زمینه‌های گسترده‌ای از جمله حوزه شرق دریای مدیترانه به منافع مشترک برسند و همکاری کنند.

بیشتر از جهان