آمریکا تحریم‌های گسترده‌‌ای علیه روسیه اعمال کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۳۲ فرد و شرکت روس را در فهرست سیاه قرار داد و ۱۰ دیپلمات روس را اخراج کرد

مسکو در واکنش گفته است که این اقدام تنش میان دو کشور را به شکل خطرناکی افزایش داد‌ه، و سفیر آمریکا را برای آنچه که یک «مکالمه‌ سخت»‌ توصیف کرده، فراخوانده است- Yuri KADOBNOV / AFP

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین)، رشته تحریم‌های گسترده‌‌ای را بر علیه روسیه اعمال کرد و گفت که هدفش مجازات این کشور به دلیل مداخله در انتخابات آمریکا، حملات سایبری، زورگویی به اوکراین و دیگر اقدامات «شرورانه»‌ مسکو است.

واشنگتن در اقدام اخیر خود چندین شرکت روسیه را در فهرست سیاه قرار داده، دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرده و گرفتن وام برای دولت روسیه را دشوار کرده است. دولت بایدن گفته است که مجازات‌های بیشتری در راه ‌است، هرچند واشنگتن مایل به افزایش تنش نیست.

ساعتی پس از اعلام این تحریم‌ها، سخنگوی کاخ سفید گفت که دعوت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از ولادیمیر پوتین همتای روس خود برای دیدار در یک کشور ثالث، همچنان پابرجا است. جن ساکی در نشست خبری روز پنجشنبه خود گفت، ایالات متحده معتقد است دیدار سران یک گام خوب رو به جلو به سمت «شکل دادن روابط پایدار و قابل پیش‌بینی» بین دو کشور خواهد بود.

اما مسکو در واکنش به این تحریم‌ها گفته است که این اقدام تنش میان دو کشور را به شکل خطرناکی افزایش داد‌ه، و سفیر آمریکا را برای آنچه که یک «مکالمه‌ سخت»‌ توصیف کرده، فراخوانده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این تحریم‌ها گفت که واشینگتن مسئول ماجرای کنونی در روابط بین روسیه و ایالات متحده است و باید این را بپذیرد که باید برای کاهش سطح روابط هزینه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماریا زاخاروا در یک نشست خبری در مسکو گفت، ما بارها به ایالات متحده درباره پیامدهای گام‌های خصمانه‌شان، که تقابل میان دو کشور را به سطوح خطرناکی می‌کشاند، هشدار داده‌ایم.» وی همچنین گفت روسیه «رفتار تهاجمی واشینگتن» پاسخ خواهد داد و آن را اجتناب‌ناپذیر و قاطع خواند.

جو بایدن همچنین در فرمانی اجرایی اختیار تحریم تمام بخش‌های اقتصاد روسیه را به دولت آمریکا داده و موسسات مالی آمریکا را از حضور در بازار اولیه با محوریت روبل روسی برای اوراق قرضه، از تاریخ ۱۴ ژوئن منع کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدام اخیر خود گفته است که  ۳۲ نهاد و فرد را به دلیل اجرای برنامه دولت روسیه در تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و دیگر «اقدامات مربوط به اخبار جعلی و مداخله»‌، در فهرست سیاه تحریم قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خزانه‌داری آمریکا، در اقدامی هماهنگ با اتحادیه اروپا، بریتانیا، استرالیا و کانادا، هشت فرد مرتبط با اشغال و اقدامات سرکوبگرانه در کریمه را  تحریم کرد. روسیه در سال ۲۰۱۴، کریمه را از اوکراین گرفته و ضمیه خاک خود کرد.

کرملین، قبل از انتشار فرمان اجرایی بایدن، گفت که تحریم‌‌ها شانس مذاکره میان بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را کاهش می‌دهد.

روسیه مداخله در انتخابات آمریکا و انجام حمله سایبری از طریق شرکت آمریکایی «سولار ويندز» برای نفوذ در شبکه‌ کامپیوترهای دولتی آمریکا را رد کرده و می‌گوید در مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد کرملین، نقشی نداشته است.

مسکو همچنین اتهام مربوط به پرداخت انعام و اجرت به طالبان در ازای حمله به سربازان آمریکایی در افغانستان را رد کرده است.

کاخ سفید گفت که ده دیپلمات روس در واشنگتن، از جمله نمایندگان دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه را اخراج می‌کند، و برای اولین بار از «سرویس اطلاعات خارجی روسیه» (اس‌وی‌آر) به عنوان مجری هک شرکت «سولارویند» نام برده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن تحریم‌های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه روسیه را «تمهیداتی متناسب برای دفاع از منافع آمریکا در جواب اقدامات مضر روسیه توصیف کرد.»

به دنبال تحریم‌های آمریکا ارزش روبل روسیه در مقابل دلار بیش از دو درصد سقوط کرد.