سفیر امارات در واشنگتن: آمریکا در مذاکرات دست بالا را دارد

کشورهای عربی از اقدامات ایران در منطقه احساس خطر می‌کنند

سفیر امارات معتقد است ایران قصد دارد تا غنی سازی اورانیوم را در نهایت به ساخت سلاح هسته ای منتهی کند - KARIM SAHIB / AFP

سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن گفت مذاکره‌کنندگان تیم دولت جو بایدن باید در مذاکرات وین، از اهرم‌های به دست آمده توسط دولت قبلی ایالات متحده علیه ایران، برای دستیابی به یک توافق بهتر با تهران استفاده کنند.

یوسف العتیبه روز چهارشنبه با حضور در یک گفتگوی مجازی در موسسه هوور دانشگاه استنفورد، ضمن تاکید بر نگرانی از برنامه موشکی ایران و پشتیبانی حکومت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی گفت: «شما (ایالات متحده) اساساً در صندلی راننده هستید تا به نقطه ای برسید که بتوانیم آنچه را که به نظر من نقص در برجام  بود را برطرف کنیم.»

او افزود: «متحدان شما در منطقه [امارات] برنامه هسته‌ای خود را بدون انجام غنی‌سازی اورانیوم پیش بردند. اما آنها قصد دارند تا با غنی‌سازی، در نهایت به ساخت سلاح هسته‌ای برسند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، امارات متحده عربی اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای براکه (برکت) که نخستین نیروگاه از این دست در جهان عرب است، فعالیت‌های تجاری خود را آغاز کرده است. عربستان سعودی نیز در حال پیگیری برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود است و قصد دارد ۱۶ نیروگاه هسته‌ای بسازد. با این حال هیچ کدام از این دو کشور به‌منظور اعتمادسازی، غنی‌سازی اورانیوم را در خاک خود انجام نمی‌دهند. 

اگرچه در صورتی که ایران به همین مسیر خود ادامه دهد، احتمالاً عربستان نیز تلاش برای ایجاد پروسه غنی‌سازی را شروع خواهد کرد.

رویترز در این مورد نوشت: «امارات و عربستان سعودی از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ برای ترک توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی و اعمال مجدد تحریم‌های سخت علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده بودند.»

بیشتر از جهان