راشد؛ ماه‌نورد امارات دو سال زودتر به فضا می‌رود

امارات متحده عربی اعلام کرد آموزش‌های اولین زن فضانورد این کشور، نورا المطروشی، آغاز شده است

شرکت ژاپنی آی-اسپیس اعلام کرد که مسئولیت انتقال، «راشد»، ماه نورد اماراتی را به فضا بر عهده گرفته‌اند.

این شرکت با اعلام این موضوع زمان انجام آن را سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که دو سال زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی برای انجام این مأموریت فضایی است.

ابتدا گفته‌شده بود که راشد، ماه‌نورد امارات متحده عربی که توسط شرکت Emiratis طراحی و ساخته می‌شود تا سال ۲۰۲۴ به فضا فرستاده شود، اما با پیشرفت برنامه فضایی امارات، این زمان کاهش‌یافته است.

«امید امارات» اولین کاوشگر بین سیاره‌ای کشورهای خلیج‌ فارس و جهان عرب، در ماه فوریه وارد مدار مریخ شد و از آن زمان تاکنون اطلاعاتی درباره جو مریخ به زمین ارسال می‌کند.

شرکت ژاپنی iSpace که وظیفه انتقال ماه نورد راشد را بر عهده دارد، در سال ۲۰۱۰ با هدف ارائه حمل‌ونقل تجاری به ماه تأسیس شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرتاب ۲۰۲۲ اولین مأموریت iSpace از این نوع خواهد بود و از یک موشک Falcon 9 از SpaceX ایلان ماسک استفاده می‌کند که از فلوریدا پرتاب می‌شود.

ماه‌نورد راشد در مرکز فضایی محمد بن راشد دبی (MBRSC) ساخته می‌شود. این مرکز مطالعات فضایی در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و محل برنامه ملی فضایی امارات است.

حمد المرزوقی، مدیر مأموریت اکتشاف ماه امارات گفت که راشد پس از تکمیل و جمع‌آوری داده‌ها روی ماه باقی خواهد ماند.

تاكشی هاكامادا بنیان‌گذار و مدیرعامل iSpace گفت: هواپیمای فرود، خود را به سطح ماه می‌رساند و راشد از آن پیاده شده و ماه پیمایی خود را آغاز می‌کند.

این ماه نورد دارای یک باتری حالت جامد نیز هست که توسط شرکت ژاپنی NGK Spark Plug طراحی‌شده است تا در محیط ماه آزمایش شود. وزن آن حدود ده کیلوگرم و ابعاد آن کمتر از یک متر مکعب است.

مأموریت رفتن به ماه بخشی از چشم‌انداز وسیع‌تر کشورهای جنوب خلیج ‌فارس برای اکتشافات بیشتر در مریخ تا سال ۲۱۱۷ است. امارات متحده عربی از برنامه فضایی خود برای توسعه توانایی‌های علمی و فناوری خود و کاهش اتکا به نفت استفاده می‌کند. هزاع المنصوری در سال ۲۰۱۹ اولین فضانورد اماراتی بود که به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت. همچنین این هفته امارات متحده عربی اعلام کرد آموزش‌های اولین زن فضانورد این کشور، نورا المطروشی، آغاز شده است.

ماه‌نورد اماراتی که به یادبود راشد بن سعید آل مکتوم، نامگذاری شده است بخشی از برنامه بلندپروازانه امارات در جهت اکتشافات فضایی است.

بیشتر از تکنولوژی