ترامپ: مرگ شاهزاده فیلیپ، «فقدانی جبران‌ناپذیر» است

«شاهزاده فیلیپ اسوه عزت و شکوه بریتانیا بود»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و همسرش ملانیا در کنار ملکه بریتانیا، ژوئن ۲۰۱۹ - TOBY MELVILLE / AFP

دونالد ترامپ در پی مرگ شاهزاده فیلیپ ضمن تجلیل از وی در بیانیه‌ای گفت مرگ دوک ادینبورو «فقدانی جبران‌ناپذیر برای بریتانیای کبیر» است «و برای هرکه تمدن انسانی را عزیز می‌دارد.»

آقای ترامپ گفت:«شاهزاده فیلیپ اسوه عزت و شکوه بریتانیا بود. مدارای آرام، ایستادگی محکم و یکپارچگی استوار بریتانیا در شخصیتش متبلور بود.»

رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده از شاهزاده فیلیپ بابت خدمات «شرافت‌مندانه و دلیرانه به بریتانیا در قالب نیروی دریایی در جنگ جهانی دوم» و به خاطر «صرف عمر در راه رضای خدا، سربلندی وطن و حفظ ارزش‌های آزادی و استقلال که تا ابد آمریکا و بریتانیا را متحد نگه خواهد داشت» تقدیر کرد.

آقای ترامپ افزود:«میراث بزرگ» شاهزاده فیلیپ «الگوی یگانه‌ای» خواهد بود «که از خدمت، پشتکار و وطن‌دوستی ارائه داد.»

او همچنین به خدمات این دوک در نیروی دریایی سلطنتی در دوران جنگ‌های مدیترانه و «حمله محوری متفقین به سیسیل در سال ۱۹۴۳» اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ گفت «شاهزاده فیلیپ به مدت هفت دهه همین میزان مسئولیت‌پذیری و عزم راسخ را در نقش همسر و شوهر ملکه نیز داشت. همشهریانش او را تحسین می‌کردند و نزد همه مردم دنیا محترم بود.»

او که عملاً رهبر حزب جمهوری‌خواه است، گفت دوک ادینبورو «مردی بود با روحی اصیل و غروری بریتانیایی و مشترک‌المنافعی.»

چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت در سفرش به همراه بانوی اول سابق ملانیا ترامپ به بریتانیا «از نزدیک شاهد تجلی ارزش‌های مردم بریتانیا در بدنه حکومت سلطنتی این کشور بود و هیچ‌کس بیش از شاهزاده فیلیپ تجلی این ارزش‌ها نبود.»

در پایان این بیانیه آمده «ضمن عزاداری بر فقدان وی، یادش را گرامی می‌داریم و در حفظ ارزش‌هایی که او عمر گرانبهای خود را صرف آن‌ها کرد می‌کوشیم. جای او بسیار خالی خواهد بود.»

رئیس‌جمهوری جو بایدن و باراک اوباما که پیش از آقای ترامپ در کاخ سفید اقامت داشت، به همراه جورج دبلیو بوش، بیل کلینتون و جیمی کارتر نیز بیانیه‌هایی در گرامی‌داشت یاد شاهزاده فیلیپ صادر کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان