حکم اعدام برای دو مقام سابق مسلمان در چین به اتهام «جدایی‌طلبی»

هر دو متهم جرم خود را پذیرفته‌اند و قصد اعتراض و تقاضای تجدیدنظر ندارند ‌

گفته می‌شود بیش از یک میلیون نفر مسلمانان اویغور در چین در بازداشتگاه‌ نگهداری می‌شوند-GREG BAKER / AFP

همزمان با اوج‌گیری انتقادها از چین بر سر بدرفتاری با مسلمانان اویغور، پکن دو مقام سابق دولتی اویغور در منطقه سین‌کیانگ را به اتهام انجام «اقدامات جدایی‌طلبانه» به اعدام محکوم کرد.

‌شیرزات بائودون، رییس سابق اداره دادگستری منطقه‌ای سین‌کیانگ، به «جدایی‌افکنی در کشور»‌ متهم شده و با تاخیر دو ساله،مجازات اعدام دریافت کرده است.

وانگ لانگتائو، معاون رییس دادگاه عالی مردم در منطقه سین‌کیانگ، گفت دادگاه دریافته که آقای بائودون با همکاری «جنبش اسلامی شرق ترکستان» به جدایی‌طلبان و افراطی‌گرایان مذهبی پیشنهاد کمک داده و با نیروهای جدایی‌طلب خارجی همکاری کرده است.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ گروه فوق را از فهرست «سازمان‌های تروریستی» خارج کرد و گفت که مدارک و شواهد معتبری نیست که نشان دهد چنین گروهی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری دولتی چین، شین‌هوآ، آقای بائودون همچنین مرتکب جرائمی چون ارائه غیرقانونی اطلاعات به نیروهای خارجی، حضور در یک گروه تروریستی، و کمک به فعالیت‌های تروریستی شده است.

ستار سائوت، مدیر سابق اداره آموزش سین‌کیانگ، نیز با دو سال تعویق به اعدام محکوم شده است. او در ارتکاب جرائمی چون جدایی‌طلبی و گرفتن رشوه، گناهکار شناخته شده است.

دادگاه گفته است که آقای سائوت از جمع‌آوری و انتشار کتب درسی به زبان قومی برای مدارس ابتدایی و راهنمایی، برای «جدایی»‌کشور استفاده کرده است.

به گفته دادگاه، او خواستار ورود مطالبی با محتوای «جدایی قومی، خشونت، تروریسم، و افراطی‌گرایی مذهبی به کتب درسی برای جدایی‌افکنی در کشور» شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه گفت که این کتب بر چندین نفر تاثیر گذاشت تا در حملات اورومکی، از جمله شورش‌های سال ۲۰۱۹ مشارکت کنند. و برخی دیگر به «اعضای مهم»‌ یک گروه جدایی‌طلب تحت سرپرستی الهام توهتی، یک مدرس سابق دانشگاه تبدیل شدند. توهتی که یک اقتصاددان اویغور است، از سال ۲۰۱۴ به موارد اتهامی مربوط به فعالیت‌های جدایی‌طلبانه با حکم حبس ابد در زندان است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هر دوی این مردها جرم خود را پذیرفته‌اند و قصد درخواست تجدیدنظر ندارند.

پژوهشگران خارجی گفته‌اند که بیش از یک میلیون نفر از اقلیت مسلمان اویغور در چین در بازداشتگاه‌هایی در سین‌کیانگ نگهداری می‌شوند. چین تاکید دارد که این اردوگاه‌ها برای آموزش حرفه‌ای هستند و به تدریج و «اگر روزی جامعه دیگر به آنها نیازی نداشته باشد» برچیده خواهند شد.

چین بارها بر سر بدرفتاری با اویغورها در سین‌کیانگ مورد انتقاد قرار گرفته است. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا، ماه گذشته در بیانیه‌ای درباره «سوءاستفاده‌ها و نقض حقوق بشر چین در منطقه سین‌کیانگ» ‌ابراز نگرانی کردند. آنان از پکن خواستند تا به جامعه بین‌الملل اجازه دسترسی به سین‌کیانگ را بدهد.

آمریکا در ماه ژانویه چین را به دلیل سرکوب اویغورها به انجام «نسل‌کشی»‌ متهم کرد و در ماه گذشته گفت، هیچ‌گونه تحولی مبنی بر این که وضعیت تغییر کرده باشد دیده نمی‌شود.

© The Independent