پیشنهاد قرنطینه ۱۰ روزه تهران

شرایط تهران وخیم شده و بهشت زهرا آرایش بحرانی گرفته است

روز دوشنبه شهر تهران نیز به فهرست شهرهای قرمز به لحاظ شیوع کرونا اضافه شد- AFP

با اعلام وخیم شدن شرایط تهران به دلیل شیوع کرونای جهش‌یافته، معاون درمان ستاد فرماندهی کرونای استان تهران گفت که پیشنهاد قرنطینه ۱۰ روزه تهران را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرده است. 

به گفته نادر توکلی، اگر ستاد ملی مقابله با کرونا  این پیشنهاد را تصویب کند، همه مشاغل استان تهران جز مشاغل گروه یک، یعنی مشاغل ضروری، به مدت ۱۰ روز تعطیل خواهند شد. در جلسه روز گذشته این ستاد نیزمصوب شد تا ۴۰ درصد از ۲۰ هزار تخت کاربردی در بیمارستان‌های استان تهران، یعنی حدود ۸ هزار تخت، برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در آماده‌باش قرار داده شوند.

در حال حاضر از ۱۷۵ بیمارستان فعال در استان تهران، ۱۷۳ مرکز درمانی با کرونا درگیر هستند. 

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان، در سخنانی تند گفت که مهار کرونا «دررفته است» و آمار مبتلایان و جان‌باختگان مجدداً سیر صعودی داشته است. این گفته وزیر بهداشت ایران حکایت از ناتوانی این وزارتخانه در کنترل موج جدید شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا، موسوم به کرونای انگلیسی دارد که به گفته مقام‌های بهداشتی، از قدرت سرایت بیشتر و سریع‌تری هم نسبت به نوع قبلی ویروس برخوردار است. با اعلام رسمی شیوع موج چهارم کرونا در ایران، شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز دوشنبه اعلام کرد که «از دیروز تا امروز، ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۸۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۴۸ نفر از آنها بستری شدند.»

به گفته سیما لاری، وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور بسیار گسترده و نگران کننده است و موج چهارم بیماری با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی کشور به سمت نیمه شرقی است. 

روز دوشنبه شهر تهران نیز به فهرست شهرهای قرمز به لحاظ شیوع کرونا اضافه شد. به گفته ستاد مقابله با کرونا، تهران تا پیش از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ از وضعیت مطلوبی برخوردار بود، ولی مدتی بعد و به علت شلوغی بازارهای شب عید، به رنگ نارنجی درآمد. 

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، اما در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری خبرآنلاین در خصوص پیش‌بینی شرایط کرونا در استان تهران گفته است اگر اوضاع با این روند پیش برود، تا یک هفته آینده وضعیت وخیمی پیش خواهد آمد.

سعید خال، مدیرعامل بهشت زهرای تهران، نیز در ساعات پایانی یکشنبه پانزدهم فروردین ماه به شبکه خبر صدا و سیمای دولتی ایران گفت که اوضاع خوب نیست و «دوباره آرایش بحرانی گرفته‌ایم.» آقای خال اضافه کرد که آمار مرگ و میر در تهران به طرز نگران کننده‌ای افزایش یافته است.

در طول یک سال گذشته و از زمان همه‌گیری کرونا، موضوع قرنطینه تهران به عنوان پایتخت بارها محل مناقشه بین مدیران و تصمیم‌گیران در کشور بوده است. با آن که هربار بیشترین آمار جانباختگان کرونا از تهران گزارش شده است، اما کسی حاضر نشده مسئولیت قرنطینه فوری و چند روزه تهران را بپذیرد و هربار اتخاذ این تصمیم روزها به طول انجامیده است. 

این در حالی است که بار دیگر وضعیت کرونا در تهران و کرج از نظر شیوع کرونا قرمز اعلام شده است. در حال حاضر ۸۸ شهرستان ایران در وضعیت قرمز قرار دارند.