محب: اشرف غنی حاضر است انتخابات زودهنگام برگزار کند و نامزد هم نباشد

انتظار می‌رود نشست صلح استانبول در ۱۶ ماه جاری میلادی برگزار شود تا درباره سرنوشت کشور تصمیم‌گیری کند

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور (وسط) می‌گوید موضوعات و زمان نشست صلح استانبول تعیین نشده است- ارگ

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، می‌گوید اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور، حاضر است برای تامین صلح انتخابات زودهنگام برگزار کند و خودش هم در آن انتخابات نامزد نباشد. 

آقای محب در آستانه نشست صلح استانبول برای افغانستان، برنامه صلح رئيس‌جمهوری کشور را توضیح می‌داد. 

او گفت، مردم افغانستان حکومت موقت نمی‌خواهند و دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده است و در این انتخابات رئيس‌جمهوری غنی کاندیدا نخواهد بود. 

او در نشست خبری مشترک با سرپرستان وزارت‌های امنیتی کشور اما هشدار داد که طالبان «هیچ تغییر نکرده، از سیاست بو نمی‌برد، غیر از جنگ، کشتار و ویرانی چیزی نمی‌خواهد»، و صرفا به دنبال تصاحب قدرت از راه زور است. 

همزمان، براساس گزارش‌های منابع خبری، از جمله تلویزیون‌های آریانا و یک افغانستان، زمان برگزاری نشست صلح استانبول تعیین شده است و قرار است آن جلسه سرنوشت‌ساز در تاریخ ۱۶ تا ۲۶ آوریل برای ده روز در ترکیه برگزار شود. 

رهبران طالبان، احزاب سیاسی أفغانستان، و نمایندگان دولت بر سر تعیین نقشه‌راه سیاسی آینده کشور و آتش‌بس گفت‌وگو خواهند کرد. 

آمریکا طرح داده است که برای پایان خشونت، دولت انتقالی صلح تشکیل شود و طالبان هم شامل آن دولت باشد. اما مشاور امنیت ملی رئيس‌جمهوری بار دیگر حکومت موقت را رد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور امنیت ملی رئيس‌جمهوری با رد گزارش‌ها درباره زمان برگزاری نشست استانبول، گفت که تا کنون در مورد موضوعات، افراد شرکت‌کننده، و تاریخ برگزاری نشست صلح استانبول توافق نشده است و رایزنی‌ها میان هیئت‌های مذاکره‌کننده آمریکا، ترکیه، طالبان، و دولت افغانستان جریان دارد. 

از سوی دیگر، هفت حزب سیاسی در أفغانستان، از جمله جمعیت اسلامی، حزب اسلامی، وحدت اسلامی، و جنبش ملی اسلامی که از احزاب عمده سیاسی کشور شمرده می‌شوند، در بیانیه‌ای مشترک از برگزاری نشست صلح استانبول استقبال و ابراز امیدواری کرده‌اند که این نشست به یافتن راه‌حلی برای پایان جنگ در کشور منجر شود. 

در آن بیانیه آمده است: «از برگزاری نشست استانبول استقبال می‌کنیم و امیدواریم که در نتیجه تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای و تلاش‌های جهت‌های سیاسی اشتراک‌کننده، راه‌حلی مناسب، معقول، جامع و همه‌شمول برای پایان جنگ در افغانستان پیدا شود.» 

این احزاب همچنان تاکید کرده‌اند که هیچ فردی نباید روند صلح افغانستان را گروگان گیرد و اجازه نباید داد که برخی حلقات و اشخاص برای تامین منافع شخصی‌شان، روند صلح را به چالش بکشند. 

بیشتر از جهان