خلیلزاد وارد کابل شد؛ زمان مذاکرات صلح روشن می‌شود؟

دولت افغانستان و گروه طالبان در ماه جاری میلادی در استانبول ترکیه نشست صلح برگزار می‌کنند

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان برای نهایی کردن زمان نشست استانبول وارد کابل شد- تلویزیون یک

براساس گزارش خبری تلویزیون یک افغانستان، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، وارد کابل شده و با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

تعیین زمان نشست سرنوشت‌ساز صلح افغانستان در ماه جاری میلادی در استانبول ترکیه از محورهای اصلی بحث خلیلزاد در سفرش به کابل است.

دو طرف همچنین درباره موضوعات نشست استانبول گفت‌وگو خواهند کرد.

انتظار می‌رود آتش‌بس، دولت انتقالی و توافق دائمی صلح از مسايل مهمی باشند که در نشست استانبول مطرح خواهد شد.

قرار است این نشست تا اواسط ماه جاری میلادی بین رهبران طالبان، احزاب سیاسی و دولت افغانستان زیر نظر سازمان ملل متحد و به حمایت آمریکا در ترکیه برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خلیلزاد از دوحه به کابل رفته است. او در پایتخت قطر با رهبران طالبان، اعضای هیات مذاکره‌کننده صلح و دیپلمات‌های کشورهای ذی‌نفع در مسئله افغانستان دیدارهای فشرده‌ای داشت.

دیدار با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور نیز در دستور کار هیئت مذاکره‌کننده آمریکا است.

دولت افغانستان طرح خود را برای توافق با طالبان دارد و شورای عالی مصالحه ملی نیز روی طرح صلح کار می‌کند که انتظار می‌رود به زودی نهایی شود.

این نشست در آستانه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان طبق توافق صلح دوحه برگزار خواهد شد که اول ماه مه را به‌عنوان ضرب‌الاجل خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان تعیین کرده است.

اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارات اخیرش گفته است که اجرای روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دلایل فنی تا اول ماه مه شدنی نیست، او اما تاکید کرده است که این نیروها به زودی از افغانستان خارج خواهند شد.

طالبان به رغم تعهداتش مبنی بر کاهش خشونت، به حملات خود که باعث تلفات سنگین غیرنظامی در کشور شده است، ادامه می‌دهند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری کشور در تازه‌ترین توییتی هم نوشته زمانش فرارسیده است که طالبان هویت رهبران خود را افشا کنند.

او می‌گوید: «افغان‌ها، سازمان ملل متحد، کشورهای عضو ماموریت قاطع، نهادهای امدادرسان و تمام سازمان‌های بین‌المللی مرتبط باید از طالبان بخواهند که رزومه رهبران خود را با ما در میان بگذارد. همه ما جمعا نیاز داریم بدانیم که با چه کسانی صلح می‌کنیم. زمانش فرارسیده است که از شورای رهبری کویته رمزگشایی شود.»

طالبان به این درخواست واکنشی نشان نداده است.