حکم زندان استاد دانشگاه اوگاندایی به خاطر هجو و انتقاد استعاری از رییس‌ جمهوری

محکومیت جرم «آزار مجازی» به خاطر نشر یک متن استعاری در فیسبوک

GAEL GRILHOT / AFP

یک استاد دانشگاه برجسته اوگاندایی، به خاطر انتشار یک متن انتقادی در فیسبوک از حکومت ۳۳ ساله رییس‌ جمهوری اوگاندا، یووری موسونی، به ۱۸ ماه حبس محکوم شده است.

استلا نیانزی، فعال حقوق زنان و استاد دانشگاه، هنگامی که از طریق تماس ویديویی از زندانی فوق امنیتی در دادگاه حاضر شد، با برهنه کردن سینه خود به حکم «آزار مجازی» اعتراض کرد.

گروه‌های حقوق بشری این محکومیت را «ظالمانه» و حمله‌ای علیه آزادی بیان دانسته‌اند و دولت را محکوم کرده‌اند که از قوانین موجود درباره ارتباطات مجازی، در راستای سرکوب و خفقان مخالفان سیاسی خود سوءاستفاده می‌کند.

جوان نیانیوکی، دبیر شرق آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، گفت: «استلا نیانزی تنها به خاطر استعداد خلاقانه خود در استفاده از استعاره و عباراتی که ممکن است توهین‌آمیز به نظر برسند، برای انتقاد از نحوه مدیریت رییس ‌جمهوری، مجرم شناخته شده است. این واقعیت که بعضی از اشکال بیان ممکن است به مذاق مسئولان خوش نیاید و آن را توهین‌آمیز تلقی کنند، دلیل کافی برای مجرم دانستن افراد نیست. ماموران دولتی، از جمله کسانی که بر بالاترین مناصب قدرت تکیه زده‌اند، همواره باید در معرض انتقاد و مخالفت سیاسی قرار بگیرند».

خانم نیانزی که پیش از این رییس‌ جمهوری اوگاندا را «باسن» خوانده بود، در تاریخ ۲ نوامبر سال گذشته، درست دو هفته بعد از انتشار شعری در فیسبوک به مناسبت تولد رییس ‌جمهوری، دستگیر و به زندان منتقل شد.

او با اشاره به اسیتری، مادر آقای موسونی، نوشت: «کاش مایع اسیدی واژن اسیتری، جنین هنوز متولد نشده تو را در رحم می‌سوزاند. و تو می‌سوختی، به همان شدت که اخلاق و کنش حرفه‌ای را در سطح تمام سازمان‌های دولتی در اوگاندا به آتش کشیده‌ای».

او در زندان سقط جنین کرد و در ماه فوریه، دانشگاه ماکریری، قرارداد اشتغال او را به عنوان محقق در موسسه تحقیقات اجتماعی در آن موسسه آموزشی، لغو کرد.

او در آخرین پست فیسبوکی خود راجع به پرونده‌اش در دادگاه نوشت: «حضور من به عنوان متهم و زندانی در دادگاه شما، نمایانگر ابعاد مختلفی از دیکتاتوری در این کشور است. من رخنه‌کردن خودکامه‌گرایی در کشورمان را افشا کرده‌ام ... من در مبارزه برای برکناری بدترین دیکتاتور از پا نخواهم نشست و تماشاچی نخواهم بود».

در اوگاندا، جرم «آزار مجازی» مجازاتی تا سه سال زندان و جریمه‌ای حدود ۱.۴ میلیون شیلینگ (۳۱۱ پوند انگلیس) دارد.

بعد از محکوم شدن خانم نیانزی، سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی سریع او(که ۹ ماه گذشته را نیز در زندان به سر برده است) شد.

خانم نیانیوکی گفت: «این حکم ظالمانه است و لکه ننگی‌ست بر تعهدات اوگاندا برای برقراری آزادی بیان به عنوان حقی برای تمام شهروندان کشور، و نشان‌گر میزان ناشکیبایی این حکومت در برابر انتقاد‌هاست. این حکم باید فسخ شود و استلا نیانزی که تا کنون نیز بیش از اندازه آزار دیده، باید به سرعت آزاد شود و به خانه و زندگی خود بازگردد. مقامات اوگاندا باید قانون سوءاستفاده از کامپیوتر مصوب سال ۲۰۱۱ را کنار بگذارند، چرا که فقط برای آزار، تهدید، و سرکوب نظام‌مند منتقدان دولت، مانند استلا نیانزی، مورد استفاده قرار گرفته است».

خانم نیانزی بر روی موضوعاتی نظیر فراهم آوردن نوار بهداشتی برای دختران دانش‌آموز فعال بود و دفاع او از حقوق همجنس‌گرایان، وی را به شخصیتی جنجالی در کشوری بدل کرده است که همجنس‌گرایی هنوز غیرقانونی است. انتقاد اخیر او از دولت، متوجه مالیات دولتی بر شبکه‌های اجتماعی بود.

گزارش تکمیلی از رویترز

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/world

 

© The Independent

بیشتر از جهان