جاذبه‌های شهر العُلا در عربستان برای گردشگران خارجی

این منطقه کاملاً بخشی از قرن ۲۱ عربستان سعودی است -  BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

وقتی از چادر خود برای تماشای یک طلوع خورشید عربی بیرون می‌آیید، احساس می‌کنید که هنوز دارید خواب می‌بینید.

به آسمان صاف نگاه می‌کنید که از آبی تیره در بالای سرتان تا کبود تیز در افق، طیفی از رنگ آبی جلو چشمان‌تان می‌گذارد. کوه‌های هالیوودی را می‌بینید که اردوگاه را محصور کرده‌اند و با رگه‌هایی از رنگ قرمز و انعکاسی از نور طلایی خورشیدی جوان از شما چشم‌نوازی می‌کند.

منظره بی‌نظیر کویر با نسیمی ملایم در هم می‌آمیزد و شما را به احساسی ازلی می‌رساند: این احساس که صحنه‌ای که می‌بینید هزاران سال بدون تغییر بوده است.

این اردوگاه در خارج شهر العُلا در یک مسیر تجاری باستانی واقع شده است. با این حال، این منطقه کاملاً بخشی از قرن ۲۱ عربستان سعودی است و قرار است در این هفته، در آنجا گذشته با آینده ملاقات کند.

مسابقه اتومبیل‌رانی شاسی‌بلندهای برقی، موسوم به اکستریم ای، در اینجا در صحرای شمال غربی عربستان سعودی به راه افتاده است. گرچه این مسابقه با انرژی بالای آن محور این رویداد خواهد بود، اما مطمئناً پس‌زمینه جغرافیای این مسابقه نیز توجه جهانیان را به خود جلب خواهد کرد.

طبیعت از صخره‌های کویر مجسمه‌هایی باشکوه خلق کرده است. خطوط منحنی‌شکل از بالای ماسه‌های موج‌دار بالا می‌رود و در حین حرکت خورشید در آسمان عرب نمایشی دائماً در حال تغییر از سایه‌ها ایجاد می‌کند.

خطوط منحنی‌شکل از بالای ماسه‌های موج‌دار بالا می‌رود و در حین حرکت خورشید در آسمان عرب نمایشی دائماً در حال تغییر از سایه‌ها ایجاد می‌کند.

به طور سنتی العُلا میزبان زائران حج تمتع به شهر مقدس مکه است، اما گردشگری غیر مذهبی نیز اینک در حال رشد است. چند دهه پیش این پادشاهی برای اولین بار به طور آزمایشی فقط به گردشگران بریتانیایی اجازه سفر به این منطقه را داد. در آن زمان، زنان سعودی زیر ۴۰ سال ملزم به مسافرت با شوهر یا برادر خود بودند.

یکی از بزرگ‌ترین موانع سفر به عربستان اینک برچیده شده است. بزرگ‌ترین کشور خاورمیانه اینک ویزای آنلاین صادر می‌کند. من تاکنون دو بار از عربستان بازدید کرده‌ام. هم در سال ۲۰۱۹ و هم در سال ۲۰۲۰. دیدن جغرافیا و مناظر العلا و اطراف آن درک عمیق‌تری از منطقه برای من فراهم کرده است.

هسته اصلی این موضوع خود العلا است که یک فضای سبز دلپذیر در میانه صحرایی غبارآلود را به نمایش می‌گذارد. در میان صخره‌های ماسه سنگی سر به فلک کشیده‌، العلا واحه‌ای پر از درختان خرما است.

هزاران سال، آب شیرین بشر را اینجا به خود جذب کرده است. مقبره‌های عصر برنز که در این منطقه یافت شده است، ۲۵۰۰ سال پیش ساخته شده‌اند. هزار سال پس از ساخت آن مقبره‌ها، اولین دیوارهای شهر ساخته شد، زیرا العلا آن‌گاه به یک ایستگاه مهم در مسیر تجاری عطر و ادویه در سراسر عربستان تبدیل شده بود.

شش قرن بعد از آن، نبطی‌ها، بزرگان تجارت آن روزگار، بر بازار عطر مقدس با مشتریان مسیحی مسلط شدند. آنها بر شمال و غرب عربستان تسلط داشتند و از برخی از ثروت مازاد قابل توجه خود برای ایجاد شهر سنگی دیدنی پترا در اردن استفاده کردند. همان مفهوم؛ یعنی تراشیدن نماهای بسیار زیبا و آراسته در سنگ‌های برهنه، در هگرا، در ۱۵ مایلی شمال العلا، تقلید شده است.

این شهر اصلی جنوبی نبطی‌ها بود و ۱۱۱ سنگ‌تراشی حیرت‌انگیز آن به خوبی حفظ شده است. از نظر من، هگرا به واسطه موقعیت بیابانی آن و خلوت بودن طبیعی پیرامونش حتی از پترا خالق‌العاده‌تر است. خیلی جالب است که در قرن ۲۱ هنوز می‌توانید بدون حضور گردشگران دیگر به تنهایی با همراهی راهنمای خود از یک مکان باستانی دیدن کنید.

در نزدیکی هگرا راه آهن حجاز قرار دارد. اقدامی شگفت‌انگیز در اوایل قرن ۲۰ که قصد داشت دمشق در سوریه را به مدینه متصل کند. مهندسان و کارگران زیادی برای ایجاد این مسیر در صحرای عربستان زحمت کشیدند.

البته، مدت‌هاست که شن و ماسه‌ها این خط آهن را پوشانده است. اما در جاده‌های العلا ایستگاه‌های و مسیرهای قدیمی را هنوز می‌توان دید.  ایستگاه هگرا به عنوان شاهدی برای شکست قهرمانانه آن پروژه حفظ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از بزرگراه اصلی در مسیر ماسه‌ای کمی که بچرخید، با یک مکعب آینه‌ای بزرگ روبه‌رو می‌شوید.

اگر تاکنون چشم‌تان به حیرت باز نشده است، هنگام بازدید از مارایا آن شگفتی را تجربه خواهید کرد: یک مکان همایش و سرگرمی چند منظوره که تجمل را در صحرا به ارمغان آورده است.

از بزرگراه اصلی در مسیر ماسه‌ای با مکعب آینه‌ای بزرگی روبه‌رو می‌شوید که در قلب چشم‌انداز منطقه العلا قرار دارد. در داخل، سالن‌هایی را مشاهده می‌کنید که به فرهنگ اختصاص یافته‌اند و یک حیاط پشت بام که مخصوص تفریح است. این مکان قبلاً میزبان رویدادهای معتبری از جمله اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس و جایزه برنده نوبل بوده است و پس از بازگشایی دنیا پس از کرونا دوباره به یکی از مکان‌های پرطرفدار منطقه برای رویدادهای جهانی تبدیل خواهد شد.

با بازگشایی چهار مکان باستانی برای بازدید کنندگان، از جمله شهر قدیمی که اخیراً بازسازی شده است، صنعت گردشگری به تازگی وارد العلا شده است.

طی سه سال گذشته، مجموعه‌ای شامل ۹۰۰ ساختمان آجر گلی و سنگی قرن ۱۲ میلادی توسط کمیسیون سلطنتی برای العلا به دقت حفظ و مرمت شده است. این شامل تانتورا سوندیال، راهنمای باستانی فصول است که جشنواره نام خود را از آن می‌گیرد. دو مسجد همراه با بسیاری از خانه‌ها مرمت شده‌اند و ارگ، منظره‌ای برجسته‌ از شهر را ارائه می‌دهد.

به موازات این، «جاده تجارت عطر» در مجاورت شهر قدیمی اکنون مرکزی برای خرید، غذا خوردن و سرگرمی است. این قسمت به بخش مدرن‌تر العلا منتهی می‌شود. جایی که در طول روز بی سر و صدا است و شب به جنب‌ و جوش می‌افتد.

مانند هر تصمیمی برای انتخاب مقصد گردشگری، این شمایید که باید ارزیابی خود را درباره بازدید از عربستان انجام دهید. دیدگاه من این است که گردشگری می‌تواند نیروی خوبی برای از بین بردن موانع فرهنگی و سیاسی و گشودن جهان باشد. در حال حاضر، شما می‌توانید از موهبت نادر تجربه یک کشور در حال گذار لذت ببرید.

اگر تصمیم دارید به پادشاهی سفر کنید، العلا که توسط طبیعت خلق شده و توسط انسان زینت یافته است، مکانی عالی برای شروع است.

رسیدن به آنجا

در مواقع عادی، راحت‌ترین راه از طریق پرواز به جده است. هواپیمایی بریتیش ایرویز و هواپیمایی سعودی معمولاً از فرودگاه  هیترو لندن پرواز می‌کنند. هواپیمایی سعودی منچستر را نیز به جده متصل می‌کند.

از ایستگاه راه آهن فرودگاه جده، قطارهای سریع‌السیر به مدینه می‌روند. شما می‌توانید با اتوبوس به العلا بروید یا ماشین کرایه کنید.

یک فرودگاه کوچک در جنوب شرقی العلا وجود دارد که با ریاض، پایتخت عربستان ارتباط دارد.

از طرف دیگر، عقبه در اردن یک درگاه زمینی فراهم می‌کند. العلا از مرز اردن دور نیست. شهر مرزی حقل دارای اتوبوس‌هایی به تبوک است که از آنجا می‌توانید ماشین کرایه کنید یا با اتوبوس دیگری به عربستان بروید.

اخذ ویزا

تهیه ویزای الکترونیک سعودی به طور معمول از طریق visitsaudi.com آسان است. این ویزای یک ساله و چند بار ورود است که به گردشگران اجازه می‌دهد تا ۹۰ روز را در کشور سپری کنند. روند درخواست ساده است.

در حال حاضر، مقامات می‌گویند: «ورود به عربستان سعودی با ویزای الکترونیکی بین‌المللی گردشگری به دلیل محدودیت‌های سفر ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده است.»

در حال حاضر مسافرت تفریحی بین‌المللی از بریتانیا مجاز نیست.

اقامت و خورد و خوراک

دیدنی‌ترین مکان اقامتی Ashar Resort است که ویلاها و سوئیت‌های لوکس آن با منظره‌ای خیره‌کننده از کویر ترکیب شده‌اند. این استراحتگاه به زودی به یک اقامتگاه Banyan Tree تبدیل خواهد شد که توسط شرکت آکور اداره می‌شود.

گزینه‌های دیگر در وب سایت Experience AlUla ذکر شده است.

تجربه صرف غذا در خارج از منزل، مانند سایر نقاط عربستان، از نظر قیمت معقول و از نظر کیفیت بالا است.

توصیه وزارت خارجه

وزارت خارجه بریتانیا به بازدیدکنندگان از عربستان سعودی توصیه می‌کند تا با قوانین عفت عمومی این کشور آشنا شوند. برای اطلاعات بیشتر به وب سایت وزارت امور خارجه مراجعه کنید.

اطلاعات بیشتر

سایت Experialula.com دارای اطلاعات و راهنمای رسمی بازدیدکنندگان قابل دانلود است.

وب سایت Visit Saudi شامل اطلاعات زیادی در مورد همه جاهای دیدنی در این کشور است.

© The Independent

بیشتر از سفر