«ایران در آستانه ورود به موج چهارم کروناست»

در پی سفرهای نوروزی، احتمال آغاز موجی تازه از شیوع کرونا افزایش یافته است

در روزهای اخیر بر تعداد شهرهای قرمز و نارنجی افزوده شده است- عکس از تسنیم

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده که «در حال حاضر ۳۲ شهرستان قرمز و ۸۵ شهرستان نارنجی هستند و همچنین ۲۷۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.»

مقامات مسئول در جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند که روند صعودی گسترش دوباره ویروس کرونا، قبل از تعطیلات نوروزی به جز استان خوزستان مدیریت شده و تحت کنترل قرار گرفته بود. با این همه، آنها توضیح نمی‌دهند که چرا قادر به اجرای قوانینی نبوده‌اند که روند ابتلا به ویروس کرونا همچنان تحت کنترل بماند و موج تازه‌ای آغاز نشود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در مورد شروع موج چهارم کرونا هشدار داده است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت امروز گفت از چهارشنبه دیروز تا امروز پنجشنبه ۱۲ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۷۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۷۱ نفر از آنها بستری شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر رسید.

او گفت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.

این در حالی است که درستی آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات، از طرف شمار دیگری از مقامات و نهادهایی مثل سازمان نظام پزشکی مورد تردید جدی قرار گرفته است.

همزمان با توجه به رشد سریع آمار موارد ابتلا به‌ویژه در شهرهای گردشگرپذیر، مسئولان وزارت بهداشت نسبت به سیرصعودی ابتلا در دو هفته پایانی فروردین ۱۴۰۰ هشدار داده و گفته‌اند احتمال بازگشت تعداد موارد فوتی به ارقام سه رقمی دور از انتظار نیست.

به گفته آنها، بهترین راهکار برای مقابله با کرونا در شرایط فعلی رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های تعیین شده است.

با این همه، به نظر می‌رسد به دلایل متفاوتی اصول و قواعد بهداشتی برای کاهش سرعت گسترش ویروس کرونا رعایت نمی‌شود و کشور در آستانه چهارمین موج بزرگ ابتلا به بیماری کووید ۱۹  قرار گرفته است.