مگان مارکل برای ووگ به جای ژست گرفتن، نظرش را گفته است

واکنش به تصویر روی جلد مجله ووگ برخاسته از زن‌ستیزی است

ADRIAN DENNIS / POOL / AFP

با جستجو در رسانه‌های اجتماعی و دیدن واکنش‌ها به این خبر که مگان مارکل سردبیر مهمان شمارۀ سپتامبر مجلۀ ووگبریتانیا شده است، درمی‌­یابید که تاکنون هیچ‌­کس از اعضای خانوادۀ سلطنتی چنین نکرده است.

زنان خانوادۀ سلطنتی مدت‌هاست روی جلد این کتاب مقدس مُد را مزین کرده‌اند. تصویر پرنسس دایانا (Princess Diana) سه بار روی جلد ووگرفت. عکس پرنسس آن (Princess Anne) نیز گاه و بی­گاه به علل متفاوت در ووگ منتشر شده و عکس دوشس کمبریج، کیت میدلتون، در ژوئن ۲۰۱۶ روی جلد شمارۀ صدم این نشریه دیده می­شود. عکس دوک کمبریج، شاهزاده ویلیام، در حالی که با خونسردی لبخندی بر لب دارد و با بی‌توجهی یقۀ پیراهنش را بالا زده نیز روی جلد شمارۀ ژوئن ۲۰۱۷ مجلۀ GQقرار گرفت. 

همۀ اعضای خانوادۀ سلطنتی احساسات، دغدغه‌ها و علایق‌شان را در نشریات گوناگون بروز داده‌اند. شاهزاده چارلز سردبیر مهمان دو شمارۀ نشریۀ کانتری لایف(Country Life)بود. کیت میدلتون نیز در سال ۲۰۱۷ در هافینگتون پست(Huffington Post) همین نقش را پذیرفت و دوک ساسکس، شاهزاده هری، برای برنامۀ امروز(Today­) در دسامبر ۲۰۱۷. 

با این همه، وقتی بحث مگان پیش می­آید‌ همه‌­چیز فرق می‌کند. تصمیم گرفته بود که تصویرش روی جلد مجلات خبری نیاید و در عوض، مبلّغ و تصویرگر زندگی و آثار ۱۵ زن دیگری باشد که ستایش­شان می­کند. از  آن جمله‌­اند چیماماندا انگوزی آدیچی، نویسنده و فمینیست شاخص؛ جین فوندا، بازیگر و برگزارکنندۀ کارزارهای متفاوت؛ و نخست­وزیر نیوزیلند، جاسیندا آردرن. 

شگفت اینکه او برای این کارهایش با انتقاد روبه­‌رو شده است. می‌بینید! اگر زنی‌ مطیع و خوش‌رفتار باشید،‌ در چشم عموم مقبول خواهید بود، اما انتظار نمی­رود که انتخاب دیگری داشته باشید. 

وقتی شاهزاده ویلیام رابطه‌اش را با کیت میدلتون آغاز کرد، به او گفتند کیت جزء «عوام»‌ است. عدم تعلق میدلتون به خانوادۀ سلطنتی امری دون شأن شاهزاده ویلیام دانسته می‌شد. عکس‌های کیت در حالی که در یک مراسم مُد خیریه لباسی بدن‌­نما پوشیده بود منتشر شد و کمی بعد عکس‌های عریانش نیز. کیت خوش‌­اقبال بود که با ورود مگان به خانوادۀ سلطنتی کسی جایش را گرفت که حتی از او نیز ناخوشایند‌تر بود؛ زنی با نظراتی جدی و استوار که همواره آنان را بیان می‌کند، زنی با گذشته‌ای رمانتیک، زنی که کار می‌کند. . . زنی با میراثی دوگانه.

منتقدان زنان منتخب مگان مارکل برای روی جلد نشریات می‌گویند این کار او برای زنان خانوادۀ سلطنتی بیش از حد سیاسی است. ستارۀ سابق سریال دادخواست‌ها(Suits) نظرش را دربارۀدونالد ترامپ به وضوح اعلام کرده است. اینکه میشل اوباما یکی از ۱۵ زنی است که انتخاب کرده، خود نشان­دهندۀ دیدگاه اوست.

اعضای خانوادۀ سلطنتی باید بی‌طرف باشند، ولی اولین ­بار نیست که بارقه‌ای از جهت‌گیری سیاسی یکی از ایشان را می‌بینیم. هم شاهزاده چارلز و هم شاهزاده هری در بارۀ خطرات تغییرات اقلیمی بسیار صحبت کرده‌اند. ملکه نظراتش را دربارۀ همه‌پرسی استقلال اسکاتلند بیان کرده و ویلیام و کیت خواستار افزایش خدمات عمومی برای سلامت روانی شده‌اند. 

بیایید خودمان را گول نزنیم که واکنش‌ها به تصمیم مگان در خصوص نشریۀ ووگو واکنش به دیگر اقدامات او، از جمله تصمیم به ترک خانه پس از بچه­‌دار شدن یا حمایت از دوست تنیس‌­بازش، نتیجۀ مستقیم زن‌­ستیزی نیست؛ زن‌­ستیزی علیه زنان سیاه­پوست. 

شاهزاده مایکل از کِنت در مراسم مهمانی کریسمس باکینگهام سنجاق سینه­‌ای با چهرۀ یک سیاه­پوست پوشیده بود. آیا شادمانه می‌­پذیریم که این کارش اشتباه معصومانه‌­ای بود؟ از خبر بی‌بی‌سی با عنوان «خروش سلطنتی مگان مارکل»‌ چطور که در آن به دوشس کمبریج می‌گوید: «کیت!‌ یا از تریلر من گم شو بیرون!»

اگرچه اوباش توییتر هنوز به روشنی مگان مارکل را «دیگری»‌ نخوانده‌­اند، این رویکرد از سخنان رمزآلودی برمی‌­آید که او و شوهرش را «زوج مدرن» می‌­نامند. 

در همین شماره از نشریۀ ووگ، هری از خطرات «نژادپرستی ناخودآگاه»‌ صحبت کرده ‌است. پیش از این هم «ته‌­صداهای نژادپرستانۀ نوشته‌های رسانه‌ها و نژادپرستی و جنسیت‌زدگی واضح اوباش رسانه‌های اجتماعی» را محکوم کرده بود.

می‌دانیم که صحبت از برابری مرد و زن موجب می‌شود اوباش اینترنتی همۀ جهان خنجرهایشان را بیرون بکشند. به کار بردن کلمۀ فمینیسم دمیدن در شیپوری است برای فراخواندن مجردان اجباری؛ این کلمه را به کار ببرید تا تعداد فحش‌هایی که می‌شنوید سه برابر شود. دنبال صدایی برای بیان مسائل اقلیت‌ها برآیید تا برای خود فاجعه بیافرینید. 

اگر خانوادۀ سلطنتی بر آن شده­‌اند که نظرات خطرناک را به پرسش بگیرند و از کسانی دفاع کنند که رو در روی قدرت حقیقت را می‌گویند و در برابر چنان نیروهایی عقب نشینند و به آنها اجازۀ عمل ندهند، شاید واقعاً مدرن شده­‌اند.

در نهایت، در حالی که تصمیم مگان در مقام سردبیر مهمان ووگدر خصوص گرامی­داشت زنانی از اقشار و گروه‌های متفاوت تحسین‌­برانگیز و کاملاً هم­خوان با شرایط سیاسی روز و بحث‌های لازم دربارۀ فمینیسم، به نظر می‌رسد تصمیمی آگاهانه باشد تا به راه پرنسس دایانا نرود و خود را در مرکز توجهات قرار ندهد. واقعاً شرم‌­آور است. و آیا همۀ اینها به طرز وحشتناکی آشنا نیستند؟

https://www.independent.co.uk/voices

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه