معاون وزیر کشور: برای جلوگیری از تنش در انتخابات از قبل اقدام می‌کنیم

«تعداد جان‌باختگان آبان ماه ۲۳۰ نفر است، نه ۴۰۰ نفر»

«اگر بخواهم پاسخ صریحی درباره سخت‌ترین سال از حیث امنیتی بدهم، شاید تلخ‌ترین حادثه امنیتی یا اجتماعی-امنیتی حادثه آبان ۹۸ بود»-عکس از ایسنا

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه آبان ۹۸ سخت‌ترین سال از حیث امنیتی را رقم زد، مدعی شده شمار جان‌باختگان ۲۳۰ نفر است نه ۴۰۰ نفر. او در عین حال تاکید کرد «اگر غفلت کنیم، تهدیدات بالقوه به فعلیت درمی‌آیند» و در مورد انتخابات ۱۴۰۰ «برای جلوگیری از برخی تنش‌ها از قبل اقدام می‌کنیم.»

با گذشته ۱۶ ماه از سرکوب اعتراض‌های مردمی آبان ۱۳۹۸ به کمک ایزوله ایران از جهان خارج با قطع کردن اینترنت و با دستور مسقیم رهبر جمهوری اسلامی، هنوز گزارش مربوط به تعداد کشته‌ها، زخمی‌ها و بازداشتی‌ها منتشر نشده است. مقامات حکومتی ادعای آماری بین ۱۷۰ تا ۴۰۰ کشته را دارند. عفو بین‌الملل نیز کشته شدن ۳۰۴ نفر را تایید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که رویترز شمار کشته‌شدگان این سرکوب خونین را ۱۵۰۰ نفر برآورد کرده و برخی منابع خبری نیز تعداد جان‌باختگان را بیش از این رقم اعلام کرده‌اند.

اما ذوالفقاری در گفت‌و‌گو با ایرنا ادعا کرده که از اینکه برخی مسئولان تعداد جان‌باختگان را ۴۰۰ نفر اعلام می‌کنند، تعجب می‌کند و رقم همان ۲۳۰ نفر است و عدد ۱۵۰۰ کشته نیز «کذب» است. این رقم مورد ادعا نخست از سوی مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود. قبل از او مصطفی کواکبیان، نماینده مجلس مدعی شده بود که در جریان اعتراض‌ها ۱۷۰ نفر کشته شده‌اند.

باوجود اعلام آمار متناقض، جمهوری اسلامی هنوز گزارش رسمی در این زمینه منتشر نکرده است. معاون وزیر کشور نیز مدعی شده که امیدوار است «روایت صحیحی از حوادث آبان ۹۸ بیان شود».

او به جزئیات روایتی که از نظر او صحیح است اشاره نکرده، اما می‌گوید: «اگر بخواهم پاسخ صریحی درباره سخت‌ترین سال از حیث امنیتی بدهم، شاید تلخ‌ترین حادثه امنیتی یا اجتماعی-امنیتی حادثه آبان ۹۸ بود.»

به گفته ذوالفقاری، «دولت از سال ۹۷ وارد شرایط دیگری شد و یکی از پروژه‌ها این بود که بحث اعتصاب از اعتراض جلوتر بیفتد و به اغتشاش برسد.» او در ادامه گفت که در دستگاه‌ها و اتاق‌ برآوردهای امنیتی تلاش می‌شد از این اتفاق جلوگیری شود.