هکرهای روس، هزاران ایمیل وزارت خارجه آمریکا را ربودند

دست‌کم نه نهاد فدرال از جمله پنتاگون، سازمان ملی امنیت هسته‌ای وزارت نیرو و وزارت بازرگانی، خزانه‌داری و وزارت امنیت کشور تحت نفوذ قرار گرفته بودند

رخنه‌گران به برنامه زمان‌بندی خصوصی دن برویلت وزیر پیشین نیرو نیز دسترسی یافته بود‌ند - Yuri KADOBNOV / AFP

بنا بر گزارش‌ها در تازه‌ترین نفوذ هکرها رخنه‌گران مورد حمایت روسیه به رایانه‌های خدمات‌دهنده ایالات متحده هزاران ایمیل دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا به سرقت رفته است.

پولیتیکو به نقل از دو منبع آگاه در کنگره ایالات متحده گزارش داد دفتر امور اروپا و آسیا- اروپا و دفتر امور آسیای شرقی و اقیانوسیه وزارت خارجه سال گذشته هدف حمله رایانه‌ای قرار گرفتند.

مشخص نیست که این سرقت در رخنه به شرکت سولارویندز صورت گرفت یا خیر. در آن عملیات رخنه، دست‌کم نه نهاد فدرال از جمله پنتاگون، سازمان ملی امنیت هسته‌ای وزارت نیرو و وزارت بازرگانی، خزانه‌داری و وزارت امنیت کشور تحت نفوذ قرار گرفته بودند.

پولیتیکو به نقل از منبع آگاه سومی گزارش داد رخنه‌گران به ایمیل‌های وزارت خارجه دسترسی یافتند، اما به نظر نمی‌رسد به شبکه‌های رده‌بندی شده راه یافته باشند.

دفترهای اروپا و آسیا- اقیانوسیه که مورد حمله قرار گرفتند با متحدان و شرکای ایالات متحده در آن مناطق و از جمله سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) سر و کار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنه نویبرگر، قائم‌مقام مشاور امنیت ملی در امور مجازی و فناوری‌های نوپدید در بیانیه‌ای خطاب به پولیتیکو گفت در مورد نهاد خاصی اظهارنظر نمی‌کند.

در بیانیه خانم نویبرگر آمده است: «سال گذشته چند نهاد فدرال تحت رخنه قرار گرفتند. در چارچوب بررسی رخنه در شرکت سولارویندز متوجه شدیم شکاف‌های وسیعی در موانع دفاعی نهادهای فدرال در برابر حملات رایانه‌ای وجود دارد.»

او گفت در این بررسی آشکار شد پنج حوزه مشخص امنیت رایانه‌ای دستخوش آسیب‌پذیری‌های مبرم هستند، اما مشخص نکرد که وزارت خارجه یا این رخنه جدید جزو آن‌ها است یا خیر.

پس از نفوذ سال ۲۰۱۵ که در دوران ریاست جمهوری اوباما رخ داد، این نخستین گزارش از این رویداد مشخص سال ۲۰۲۰ و متعلق به دوران ریاست جمهوری ترامپ و دومین نفوذ در رایانه‌های خدمات دهنده ایمیل‌های وزارت خارجه در یک دهه گذشته است که به اطلاع عموم رسیده است.

آن عملیات رخنه تا قبل از کشف ماجرای شرکت سولارویندز «بدترین» نفوذ رایانه‌ای در نهادهای فدرال بود و چاد وولف وزیر سابق وزارت امنیت کشور روز دوشنبه برملا کرد که این نهاد از جمله نهادهای مورد رخنه بوده است.

گویا رخنه‌گران به برنامه زمان‌بندی خصوصی دن برویلت وزیر پیشین نیرو نیز دسترسی یافته بود‌ند.

دولت بایدن هنوز در فرایند «بررسی» میزان گستردگی خطر جاسوسی رایانه‌ای در ایالات متحده و برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم علیه مسکو و سایر مقابله‌ها است.

جو بایدن در ماه فوریه در سخنانی در همایش امنیت مونیخ گفت رسیدگی به «بی‌مبالاتی‌ها و رخنه‌گری‌های روسیه در شبکه‌های رایانه‌ای» برای پاسداری از امنیت جمعی اهمیتی حیاتی پیدا کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان