هدف هکرهای روس: قطع برق، دسترسی به اطلاعات

«مطمئن نیستیم در جریان این حمله سایبری چه اطلاعاتی لو رفته»

NICOLAS ASFOURI / AFPمقامات نگران‌اند رخنه‌گرها در طول این چند ماه حمله سایبری به «بلک استارت» دست پیدا کرده باشند - 

 

بنابر گزارش‌ها، مقامات دولتی ایالات متحده نگران دست‌یابی روسیه به برنامه‌های سری این کشور برای وصل مجدد برق در صورت قطع سراسری آن در کشورند. 

ماه گذشته اعلام شد رخنه‌گرها توانسته‌اند به شرکت فروشنده نرم‌افزار سولارویندز نفوذ کنند، شرکتی که با چندین سازمان دولتی ایالات متحده همکاری می‌کند. این رخنه‌گرها تحت پوشش روزآوری نرم‌افزار نفوذ کرده‌اند. 

این اقدام که سازمان‌های خصوصی از حمله مایکروسافت و آمازون را نیز هدف قرار داده بود، در ماه مارس ۲۰۲۰ آغاز شده بود اما تازه در ماه دسامبر بود که کشف شد. 

مقامات برجسته ایالات متحده مدعی شدند روسیه و سازمان اطلاعاتی و امنیتی برون‌مرزی این کشور در این حمله سایبری به حدود ۲۵۰ سازمان فدرال و شرکت در ایالات متحده دست داشته است. این کشور ادعای مذکور را رد کرد و گفت هیچ مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد. 

به گزارش روزنامه ویک، با وجود گستردگی دامنه این حمله سایبری، مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که رخنه‌گرها نتوانسته‌اند به سامانه‌های سری و راه‌های ارتباطی حساس این کشور نفوذ کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نیویورک تایمز روز شنبه نوشت همان مقامات حالا در محافل خصوصی گفته‌اند مطمئن نیستند در جریان این حمله سایبری چه اطلاعاتی لو رفته یا ربوده شده است. 

به گزارش تایمز برخی مقامات نگران این هستند که سازمان اطلاعات و امنیت توانسته باشد به اطلاعات غیرسری اما حساس سازمان‌هایی مانند کارگروه فدرال تنظیم مقررات انرژی دست پیدا کند. 

این مقامات نگران‌اند رخنه‌گرها در طول این چند ماه حمله سایبری به «بلک استارت» دست پیدا کرده باشند، برنامه دقیقی که مشخص می‌کند در صورت قطعی برق سراسری چگونه باید آن را مجدد وصل کند. 

به گزارش تایمز، در این صورت رخنه‌گرها فهرستی از سامانه‌هایی را در اختیار دارند که ممکن است بخواهند با آن از ذخیره انرژی در هنگام قطعی برق در ایالات متحده جلوگیری کنند. 

در سال ۲۰۱۵ روسیه پس از حمله به سه شرکت توزیع برق به مدت بیش از شش ساعت در اوج سرمای زمستان، برق را در اوکراین قطع کرد. آن رخداد اولین حمله موفق سایبری به شبکه برق در طول تاریخ بود. 

همچنین به گزارش تایمز ایالات متحده اکنون بر این باور است که دامنه این حمله بسیار وسیع‌تر از آن است که تاکنون تصور می‌کرده‌اند چون معتقدند رخنه‌گرها به ۲۵۰ شبکه نفوذ کرده‌اند، نه ۱۸ شبکه‌ای  که ابتدا تخمین زده بوده‌اند. 

مقامات گفته‌اند رخنه‌گرها توانسته‌اند از درون رایانه‌های خدمات‌دهنده ایالات متحده حمله را آغاز کنند. بدین ترتیب حسگرهای «هشدار زودهنگام» که فرماندهی سایبری و سازمان امنیت ملی نصب کرده بودند، نتوانسته‌اند این نفوذ را ردیابی کنند. 

مارک وارنر سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا و از اعضای بلندپایه کارگروه اطلاعات و امنیت مجلس سنا در مصاحبه با تایمز گفت به نظر می‌رسد این حمله «بسیار بسیار بدتر از آن است که ابتدا خیال می‌کردم». 

او افزود: «دامنه این حمله همچنان در حال گسترش است و واضح است که دولت ایالات متحده از آن غافل بوده است.»

© The Independent