تردد ممنوع یا آزاد؟ ابهام درباره مقررات روز سیزده به‌در

یک مقام راهنمایی و رانندگی تردد در روز ۱۳ فروردین را ممنوع اعلام کرده و مقامی دیگر، چنین امری را شایعه خوانده است

مقامات می‌گویند سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی باعث گسترش کرونا شده است- عکس از ایرنا

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، ممنوعیت تردد خودروها در سراسر کشور از مقابل خانه در روز ۱۳ فروردین را شایعه خواند و آن را رد کرد.

در حالی که پیام «ممنوعیت تردد خودروها در سراسر کشور از مقابل خانه در روز سیزده به‌در» در فضای مجازی منتشر شده است، سرهنگ جهانی گفت این موضوع از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تکذیب می شود.

پیش از این تکذیب، تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از اعمال محدودیت تردد در شهرهای تهران و کرج خبر داده و گفته بود از سه‌شنبه، دهم فروردین، ورود خودروهای غیر بومی به تهران و کرج و خروج خودروهای بومی از این شهرها ممنوع است و بی‌توجهی نسبت به این محدودیت‌ها شامل جریمه ۵۰۰ هزارتومانی خواهد بود.

او گفته بود که براساس ابلاغیه وزارت بهداشت، این دو شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند و باید محدودیت تردد را در این شهرها اعمال کرد.

تیمور حسینی همچنین از مسافرانی که در تهران و کرج حضور دارند خواسته بود که امروز این شهرها را ترک کنند.

رسانه‌های ایران نیز امروز چهارشنبه گزارش داده بودند که گردهم‌آیی‌های شهروندان به مناسبت سیزده به‌در در استان تهران ممنوع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمید رضا گودرزی، رئیس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مدیریت کرونا از شهرداری‌ها و نیروی انتظامی خواسته بود ، اقدامات لازم را انجام دهند تا مردم روز طبیعت را در خانه بگذرانند.

با این حال، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا امروز گفت اگر ممنوعیتی وجود دارد، در خصوص رفتن به پارک‌ها و تفرجگاه‌ها است و تردد یا حرکت از در منازل با خودرو یا تردد در شهر ممنوع نیست.

سرهنگ جهانی گفت:« تاکید و توصیه ما با توجه به شرایط ویروس کرونا در کشور این است که مردم در همه روزها، به خصوص روز ۱۳ فروردین، از ترددهایی که باعث شیوع و انتشار بیماری می‌شود پرهیز کنند. خواهش ما از مردم این است که به سلامت خود توجه کنند.»

او افزود اگر برای روز ۱۳ فروردین ماه مقرراتی وضع و یا ابلاغ شود، حتماً از طریق صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی به استحضار مردم خواهد رسید.

همزمان با ادامه ابهامات بر سر نحوه برگزاری مراسم سیزده به‌در، وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه از شناسایی ۱۰ هزار و ۳۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا و بستری شدن  یک هزار و ۲۸۸ نفر از آنها خبر داد.

براساس آمار رسمی منتشر شده در جمهوری اسلامی، با مرگ ۹۶ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان بیماری کووید ۱۹ در ایران به ۶۲ هزار و ۶۶۵ نفر رسیده است، هر چند بسیاری از ناظران، آمار واقعی مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران را بسیار بیشتر تخمین زده‌اند.