ادعای فرمانده کل سپاه: تحریم‌ها لغو نشود به «خودکفایی مطلق» می‌رسیم

اظهارات حسین سلامی در حالی است که جمهوری اسلامی در نتیجه ضدیت با غرب، سال به سال به روسیه و چین وابسته‌تر شده است

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران- عکس از تسنیم

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با این ادعا که اثرات تحریم‌های آمریکا علیه ایران «با سرعت» در حال کم شدن است، گفت اگر هم تحریم‌ها لغو نشود ما کشور را می‌سازیم، به خودکفایی مطلق می‌رسیم و استقلالمان را کامل می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، حسین سلامی در جریان مراسمی در یزد گفت، «ما به تحریم بی‌اعتنا هستیم و به برجام هم نیازی نداریم و ما راه را با اقتدار به پیش می‌بریم تا هر روز کشور را قدرتمندتر از قبل کنیم.»

ایران و شش قدرت جهانی پس از سال‌ها مذاکره در تیر ۱۳۹۴ برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و نظارت بر آن به توافق رسیدند؛ توافق که اصولگرایان در ایران و همچنین جمهوری‌خواهان در آمریکا انتقادهای جدی به آن داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه که از ابتدا مخالف برجام بود، با هدف دستیابی به یک توافق بهتر با ایران، در اردیبهشت ۱۳۹۷ از آن خارج شد، اما ایران برای رسیدن به یک توافق جدید تن به مذاکره نداد.

اظهارات امروز آقای سلامی در حالی است که جمهوری اسلامی در بیش از چهل سال گذشته همواره شعار استقلال از غرب و شرق را سر داده، اما در نتیجه ضدیت با غرب، به ویژه با آمریکا، سال به سال به روسیه و چین وابسته‌تر شده است.

روسیه و چین دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت و طرف توافق هسته‌ای ایران هستند که بارها در برابر ایالات متحده و متحدان بین‌المللی آن، از جمهوری اسلامی حمایت کرده‌اند و در میانه تحریم‌، سودهای کلانی در ایران برده‌اند.

تهران سال گذشته از توافق جامع همکاری بلند‌مدت با چین خبر داده بود که با واکنش‌های گسترده‌ای در ایران روبرو شد. این توافق روز شنبه و در جریان سفر وزیر خارجه چین به ایران، در محل وزارت امور خارجه در تهران، امضا شد.

بسیاری از مردم ایران و منتقدان جمهوری اسلامی بر این باورند که هدف خودکفایی نیز محقق نشده و شرایط اقتصادی چهار دهه گذشته و کاهش شدید ارزش پول ملی، در کنار کمبود دارو و نیازهای اساسی مردم، این حقیقت را تایید می‌کند.

مسئولان جمهوری اسلامی خود بارها از تحریم‌ها به عنوان عامل اصلی مشکلات گوناگون در کشور یاد کرده‌اند، در حالی که به باور ناظران، تحریم‌ها بخشی از دلیل است و سوء مدیریت و فساد گسترده عامل اصلی نابسامانی‌های کنونی است.