«باراک اوباما از پشت پرده، کاخ سفید را اداره می‌کند»

رشته‌های نزدیک میان اوباما و بایدن یکی از شایعه‌های کارزار انتخاباتی سال۲۰۲۰ ریاست جمهوری بود

باراک اوبا رهبر پیشین ایالات متحده آمریکا و همسرش میشل - MANDEL NGAN / AFP

ماریا بارتیرومو، مجری برنامه شبکه تلویزیونی «فاکس‌نیوز» این نظریه توطئه را مطرح کرد که باراک اوباما به طور محرمانه امور کاخ سفید را در دست دارد و جو بایدن از سوی او راهنمایی می‌شود. 

خانم بارتیرومو که هوادار دونالد ترامپ است این ادعا را در جریان برنامه‌ای در مورد میراث ریاست جمهوری بایدن مطرح کرد. 

«چارلی کِرک» نظریه‌پرداز محافظه‌کار و بنیانگذار نهاد «تِرنینگ پوُینت یو اس ای» گفت به نظر می‌رسد آقای بایدن مصمم است به آقای اوباما ثابت کند که «می‌توانم آن چه شما درمورد ارضای پایگاه لیبرال‌ها و اعمال سیاست مترقی ناتوان بودید، انجام دهم».  

بارتیرومو در پاسخ گفت: «آهان، پس قضیه از این قرار است. می‌دانم او (بایدن) تمام مدت پای تلفن با اوباماست و می‌شنوم که او (اوباما) امور را از پشت صحنه اداره می‌کند.» 

هرچند نه آقای کرک و نه خانم بارتیرومو توضیح بیشتری در مورد منبع اطلاعاتشان در مورد این فرضیه ندادند، اما رشته‌های نزدیک میان اوباما و بایدن یکی از شایعه‌های کارزار انتخاباتی سال۲۰۲۰ ریاست جمهوری بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شد ستاد انتخاباتی بایدن از بابت این که آقای اوباما در عوض جو بایدن، هیلاری کلینتون را جانشین خود معرفی کرده بود عمیقا آزرده شده بود و اکنون بنا به مقاله تحقیقاتی نشریه «پولیتیکو» موسوم به «آن چه اوباما حقیقتا در مورد بایدن فکر می‌کرد»، حس غرور آقای بایدن می‌خواهد ثابت کند که (در آن هنگام) دست کم گرفته شده بود.

ظاهرا آقای اوباما در جریان کارزار انتخابات مقدماتی در هشدار علیه بایدن گفته بود: «توانایی جو را برای خراب کردن اوضاع دست کم نگیرید.»  گفته می‌شود او به یکی از نامزدهای انتخابات ۲۰۲۰ گفته بود: «و می‌دانید چه کسی قابلیت آن (احراز مقام ریاست جمهوری) را ندارد؟ جو بایدن.» 

هرچند اظهارات خانم بارتیرومو پیرامون نقش آقای اوباما در اداره محرمانه امور دستگاه رهبری جاری ثابت نشده است اما مقامات منصوب رئیس جمهور سابق آمریکا در سمت‌های کلیدی به کاخ سفید بازگشته‌اند.  

چند تن از مقامات دستگاه رهبری اوباما پس از اندوختن ثروت فراوان و ایجاد ارتباط با شرکت‌های معظم در طول چهارسال ریاست جمهوری ترامپ، بار دیگر به کاخ سفید بازگشته‌اند.   

بنا به یک گزارش مالی که از سوی شبکه تلویزیونی «ای بی‌سی» تحلیل شده است، ران کلِین رئیس ستاد کاخ سفید، سوزان رایس مدیر شورای سیاست داخلی، برایان دیس رئیس شورای اقتصاد ملی و جف زینتز هماهنگ‌کننده واکنش‌های ویروس کرونا، همگی پیش از بازگشت به شماره ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیا میلیون‌ها دلار ثروت اندوخته‌اند.  

تعداد کارمندان سابق کاخ سفید در کابینه آقای بایدن آن قدر زیاد است که خبرگزاری آسوشیتد پرس پرسید آیا این «تجدید دیدار اوباماست؟» 

شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌هایی که به کاخ سفید بازگشته‌اند جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا در مقام فرستاده ویژه آمریکا در امور اقلیمی و آنتونی بلینکن معاون او در دوره ریاست جمهوری اوباماست که اکنون در سمت وزارت خارجه ایالات متحده قرار گرفته است.

© The Independent