ابتکار عمل چین برای میزبانی مذاکرات صلح خاورمیانه

چین بدین باور است که راه حل دو کشور، مهمترین آزمون عدالت و انصاف در خاورمیانه است

شماری از مسیحیان در راهپیمایی یکشنبه نخل در کوه زیتون مشرف به شهر قدیم بیت‌المقدس. عكس از:  AFP

دولت چین با استفاده از قدرت اقتصادی جهانی که دارد و در تلاش برای تداوم دریافت مواد اولیه و گشایش بازارهای جدید اقتصادی، برای نخستین بار ابتکارعملی را برای دستیابی به امنیت و ثبات در خاورمیانه پیشنهاد کرده است. هرچند این ابتکارعمل مورد استقبال فلسطینیان قرار گرفته است، اما اسرائیل به دلیل اصرار بر سرپرستی یک‌جانبه ایالات متحده از"روند صلح"، ممکن است ابتکارعمل چین را نپذیرد.

البته منازعه اعراب و اسرائیل که بند دوم این ابتکارعمل بی‌سابقه را به خود اختصاص داده و در آن آمده است که "حل مسئله فلسطین از طریق اجرای راه حل دو کشور، مهمترین آزمون عدالت و انصاف در خاورمیانه است" بر حمایت از تلاش‌های خستگی ناپذیر جامعه جهانی برای میانجی‌گری و برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح، در صورت فراهم شدن شرایط فراخور، تأکید کرده است.

در این طرح، پینشهاد شده است که چین آماده میزبانی مذاکرات مستقیم اسرائیل و فلسطین در پکن است و تلاش خواهد کرد در ماه مه آینده که ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، اقدام به بررسی مجدد مسئله فلسطین بر اساس راه حل چاره دوکشوری کند.

در همین حال، گوا وی، سفیر چین در فلسطین اظهار داشت که این ابتکارعمل "یک طرح یکپارچه و چارچوب مؤثر و واقع‌بینانه‌ای برای تحقق امنیت و ثبات در سراسر خاورمیانه است که اساس آن را صلح عادلانه و همه‌جانبه و برآورده شدن آرمان فلسطین تشکیل می‌دهد." وی افزود که این طرح "ایده‌های مفصلی را در مورد پیشبرد روند صلح در خاورمیانه و تعهد به راه حل دو کشور که به عنوان یکی از مهمترین اصول و قواعدی که جامعه جهانی می‌بایست به آن پایبند باشد، ارائه می‌دهد."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر چین با تأکید بر حمایت کشورش از درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری کنفرانس صلح بین‌المللی که شامل همه طرف‌های فعال و با نفوذ در این روند باشد، خاطرنشان کرد که کشورش با درنظرداشت تمام واقعیت‌ها و تحولاتی که در سطح منطقه و جهان رونما شده است، در صدد برداشتن گام‌های مشخص و اتخاذ اقدامات ملموسی برای رسیدن به این هدف خواهد شد.

از سوی دیگر، فلسطین به‌رغم شک و تردیدهایی که در مورد توانایی پکن در اعمال فشار بر تل‌آویو با هدف پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی دارد، از ابتکارعمل چین استقبال می‌کند.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین با قدردانی از ابتکارعمل چین، بر علاقه مقامات فلسطینی به این ابتکارعمل و تمایل آن‌ها برای همکاری با پکن به هدف رسیدن به موفقیت در این طرح تأکید کرد.

با این حال، ناظران فلسطینی و اسرائیلی شک دارند که پکن کارت‌های اعمال نفوذ و فشار بر اسرائیل را هنگام مذاکرات احتمالی در دست داشته باشد، آن‌ها خاطرنشان می‌کنند كه مسكو طی سال‌های گذشته به همین دلیل نتوانست میزبان موفقی برای گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه باشد.

در همین حال، مصطفی برغوثی، دبیرکل طرح ملی فلسطین، گفت که "پکن می‌تواند به انحصارطلبی آمریکا در روند صلح خاورمیانه خاتمه دهد و برای فراهم شدن زمینه‌ای ظهور جهان چندقطبی کمک کند." دبیرکل طرح ملی فلسطین ضمن کم‌اهمیت جلوه دادن ابتکارعمل چین را برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح، اظهار داشت که اِعمال تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل برای پایان دادن به اشغال‌گری، عمده‌ترین اقدام مورد نیاز در شرایط کنونی است. با آن‌که برغوثی تأکید دارد که پکن مانند واشنگتن از تل‌آویو جانبداری نخواهد کرد، اما وی این واقعیت را می‌پذیر که تل‌آویو ابتکارعمل چین را نخواهد پذیرفت.

از سوی دیگر، الی نیسان، تحلیلگر سیاسی اسرائیل گفت که اسرائیل، سرپرستی چین از روند صلح را هرگز قبول نمی‌کند و تنها واشنگتن قادر است چنین کاری را انجام دهد. وی افزود که فلسطینیان باید مذاکرات مستقیم با اسرائیل را بدون هیچ پیش‌شرطی تحت نظارت آمریکا انجام دهند."

در همین راستا، عریب رنتاوی، مدیر مرکز مطالعات سیاست قدس، با اشاره به این‌که پکن با بسیاری از کشورها روابط اقتصادی قوی دارد، گفت که ابتکار عمل چین "تحول مهمی به شمار می‌رود که از یورش اقتصادی چین برای اجرای یک طرح صلح جامع الهام گرفته است." هرچند رنتاوی موفقیت اقدامات چین در مسايل منطقه را به دلیل مخالفت اسرائیل و آمریکا با آن‌ها، بعید می‌داند، اما بدین باور است که این امر می‌تواند در درازمدت کارایی داشته و به موفقیت انجامد.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان