رویداد «ساعت زمین» چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

«ساعت زمین» یک رویداد زیست‌محیطی است که به صورت سالانه برگزار می‌شود

در هر جای دنیا که باشید، مراسم از ساعت ۸:۳۰ شب تا ۹:۳۰ شب به وقت محلی شما انجام می‌شود- ROSLAN RAHMAN / AFP

جهان به شکل بی‌سابقه‌ای ناخوش است؛ بلاتکلیف، نامطمئن، ترس‌خورده و نیازمند آن که کسی روحیه‌اش را تقویت کند.

سال گذشته، هنگامی که بیماری همه‌گیر کرونا آغاز شد، برگزارکنندگان رویداد زیست‌محیطی «ساعت زمین» گفتند: «هیچ‌گاه این اندازه برای محافظت از سیاره‌مان نیازمند اتحاد نبوده‌ایم.»

در ادامه، رویداد «ساعت زمین» امسال و نحوه بزرگداشت آن معرفی می‌شود.

ساعت زمین چیست؟

«ساعت زمین» یک رویداد زیست‌محیطی است که به صورت سالانه برگزار می‌شود.

ساعت زمین از سوی صندوق جهانی طبیعت (WWF) و شرکای آن در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد و اکنون در بیش از ۱۸۰ کشور در سراسر جهان برگزار می‌شود.

هر ساله میلیون‌ها نفر با خاموش کردن چراغ‌های برقی خود برای یک ساعت، این رویداد را برگزار می‌کنند.

اما به گفته سازمان‌دهندگان این رویداد، ساعت زمین «فراتر از یک اقدام نمادین برای خاموش کردن چراغ‌‌ها است.»

در تارنمای این رویداد آمده است: «این یک کاتالیزور برای تاثیرات مثبت محیط زیستی است، و با بسیج قدرت مردم و اقدامات جمعی، به ایجاد تغییرات اساسی در قوانین می‌انجامد.»

«امروز، هدف ساعت زمین آن است که گفت‌وگویی جهانی را درباره حفاظت از طبیعت، نه تنها با هدف مقابله با بحران آب و هوایی، بلکه برای اطمینان از سلامتی، خوشبختی، رفاه و حتی بقای انسان دامن بزند.»

سال گذشته به مناسبت بزرگداشت «ساعت زمین»، چراغ‌های بناهای دیدنی مشهور در سراسر جهان خاموش شدند.

بناهای برجسته‌ای از جمله خانه اپرای سیدنی، اهرام مصر، برج ایفل در پاریس، و ساختمان امپایر استیت در نیویورک، در این رویداد شرکت داشتند.

رویداد امسال چه زمانی برگزار می‌شود؟

امسال، «ساعت زمین» در روز شنبه ۲۷ مارس برگزار می‌شود.

در هر جای دنیا که باشید، مراسم از ساعت ۸:۳۰ شب تا ۹:۳۰ شب به وقت محلی شما انجام می‌شود.

مراسم امسال چگونه برگزار می‌شود؟

به صورت عادی، از مردم خواسته می‌شود تا به مناسبت این روز یک ساعت چراغ‌های خود را خاموش کنند. توصیه شده است که این رویداد در خانه برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تارنمای «ساعت زمین» آمده است: «با توجه به همه‌گیری کرونا، تیم سازماندهی جهانی ساعت زمین به همه افراد توصیه می‌کند که در صورت امکان به صورت آنلاین / دیجیتالی در آن شرکت کنند.»

«اگر می‌‌خواهید در یک فضای عمومی باشید یا فکر می‌کنید این ساعت را با دوستان و خانواده‌تان در خارج از خانه سپری کنید، لطفاً دستورالعمل‌های محلی را رعایت کنید. به یاد داشته باشید که ماسک بزنید و فاصله‌گیری اجتماعی را حفظ کنید.»

سازمان دهندگان «ساعت زمین» فهرستی از رویدادها را در سراسر جهان (از جمله تعداد زیادی رویداد مجازی) تهیه کرده‌اند که به مردم اجازه می‌دهد تا به رغم محدودیت‌های کرونا، این روز را جشن بگیرند.

مهم‌‌ترین اقدام دیگر این رویداد این است که مردم یک ویدیو را در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند تا در ۲۷ مارس به پربیننده‌ترین ویدیوی جهان تبدیل شود.

«ساعت زمین» هنوز محتوای این ویدیو را مشخص نکرده است، اما گفته است که این کلیپ را در شب ۲۷ مارس در کانال‌های اجتماعی خود منتشر می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان