سقط جنین و افزایش خطر مرگ زودهنگام در زنان

زنانی که مرده‌زایی را تجربه‌ کرده‌اند، ۱۹ درصد بیش از دیگر زنان در معرض خطر مرگ زودرس هستند

از هر هشت بارداری، به طور متوسط یک مورد با سقط جنین یا مرده‌زایی پایان می‌یابد - Pexels

به گفته محققان، سقط جنین ممکن است خطر مرگ زودرس در زنان را افزایش دهد.

هفته‌نامه پزشکی بی‌‌ام‌جی مطالعه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد این خطر به ویژه برای زنانی که در سنین جوانی به طور مکرر سقط جنین داشته‌اند، بیشتر است.

به گفته نویسندگان آمریکایی این تحقیق، زنانی که مرده‌زایی را تجربه‌ کرده‌اند، ۱۹ درصد بیش از دیگر زنان در معرض خطر مرگ زودرس هستند. این محققان خاطرنشان كردند كه سقط جنین، «می‌تواند نشانه‌ای زودهنگام از خطر مشکلات جسمی در زنان باشد».

نویسندگان مقاله امیدوار بودند دریابند که آیا بین سقط جنین و خطر مرگ قبل از ۷۰ سالگی ارتباطی وجود دارد یا خیر.

به عنوان بخشی از بررسی وضعیت سلامت پرستاران، داده‌های ۱۰۱هزار و ۶۸۱ پرستار زن بین ۲۵ تا ۴۲ ساله در ایالات‌متحده در این تحقیق مورداستفاده قرار گرفت. 

محققان، ۲۴ سال وضعیت سلامت این پرستاران زن را پیگیری و دو هزار و ۹۳۶ مورد مرگ زودرس در بین آن‌ها مشاهده کردند. این مرگ‌ها شامل یک هزار و ۳۴۶ مورد مرگ بر اثر سرطان و ۲۶۹ مورد مرگ به علت بیماری‌های قلبی عروقی بود.

به نظر می‌رسد که میزان مرگ و میر ناشی از هر علتی برای زنان با سابقه سقط جنین و بدون آن سابقه، قابل مقایسه باشد. با این حال، میزان مرگ‌ زودهنگام برای زنانی که سه سقط جنین یا بیشتر از آن را تجربه کرده‌ بودند و نیز زنانی که برای اولین بار زیر ۲۴ سن سال، سقط جنین داشتند‌، بالاتر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مطالعه نشان داد که بیشترین ارتباط، بین سقط جنین یا «سقط خود به خودی» و مرگ زودرس بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی، وجود دارد. محققان همچنین خاطرنشان کردند که به نظر نمی‌رسد بین سقط جنین و مرگ زودرس ناشی از سرطان، ارتباطی وجود داشته باشد.

در این مطالعه، دیگر عوامل بالقوه موثر مانند سن، استرس و سلامت کلی و همچنین سبک زندگی و رژیم غذایی مورد توجه قرار گرفت. به طور کلی، نتیجه‌گیری این مطالعه این است که زنانی که سقط جنین داشته‌اند ۱۹ درصد بیش از دیگر زنان، در خطر مرگ زودرس هستند.

نویسندگان این تحقیق می‌گویند: «ما دریافتیم که سقط خودبه‌خودی، به ویژه سقط‌های مکرر و سقط‌هایی که در اوایل زندگی باروری زنان به طور ناخواسته اتفاق می‌افتد‌، از افزایش خطر مرگ زودرس خبر می‌دهند.»

آن‌ها می‌افزایند: «بیشترین افزایش خطر مرگ‌ومیر زودرس در ارتباط با سقط خود به خودی، اغلب ناشی از ریسک بیشتر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی بود. نتایج ما نشان می‌دهد که سقط خود به خودی می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جسمی آینده در زنان، از جمله مرگ زودهنگام باشد.»

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که برای بررسی چگونگی ارتباط سقط جنین با سلامتی طولانی مدت زنان، تحقیقات بیشتری لازم است.

نویسندگان این مطالعه همچنین اظهار داشته‌اند که مقاله آن‌ها در این باره نتیجه‌گیری نمی‌کند که آیا سقط جنین «صرفا معلول مشکلات جسمی از پیش موجود در بدن زنان است یا این که به نوبه خود علت تسریع مرگ زودرس است.»

داده‌های سازمان بهداشت ملی بریتانیا حاکی از آن است که از هر هشت بارداری، به طور متوسط یک مورد با سقط جنین یا مرده‌زایی پایان می‌یابد.

در همین حال، نیوزلند قانونی تصویب کرده، که برای زنانی که جنینشان را از دست داده‌اند، حق استفاده از مرخصی استحقاقی را تعریف می‌کند. این امکان همسران این زنان را نیز شامل می‌شود. این قانون بخشی از تلاش‌های نیوزلند برای ترغیب مردم به «صحبت درباره سقط جنین» است.

© The Independent

بیشتر از زندگی