هشدار تسلا به مشتریان خود در خصوص خرید بیت‌کوینی خودرو

این نحوه خرید و فروش تا اواخر امسال به شکل گسترده‌ استفاده خواهد شد

تسلا تاکید می‌کند که هیچ مسئولیتی در قبال بیت‌کوین‌های گم شده نخواهد داشت-Photo by Alesia Kozik from Pexels

تسلا به مشتریان خود هشدار داده است در صورت اشتباه کردن در فروش بیت‌کوینی جدید، ممکن است پول خودروی خود را از دست بدهند.

ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا اوایل امروز اعلام کرد که این شرکت فروش خودروهای خود را با بیت‌کوین را همانند فروش دلاری آغاز کرده است و از این نحوه خرید و فروش تا اواخر امسال به شکل گسترده‌ استفاده خواهد شد. از آنجا که این خبررسانی در توییت‌های او، اطلاعات عملی اندکی درباره این که سازوکار جدید چطور کار می‌کند، در اختیار مشتریان قرار می‌داد، تسلا در قسمت پرسش و پاسخ‌ وب‌سایت خود، در این خصوص اطلاعات بیشتری، شامل طیف جدیدی از شرایط سرویس و خدمات، را منتشر کرد. 

بر این اساس، به عنوان مثال، خودروها همچنان بر اساس دلار قیمت‌گذاری می‌شوند و قیمت بیت‌کوینی با بالا و پایین رفتن نرخ ارزهای رمزگذاری شده، تغییر می‌کند.  تسلا در عین حال یادآورمی‌شود که خرید اشتباه می‌تواند به این معنا باشد که پول- به لحاظ نظری قیمت تمام شده خودرو که ممکن است بیش از ۱۰۰ هزار دلار باشد- می‌تواند حین جابه‌جایی و انتقال بین مشتریان و تسلا، از دست برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشتریان برای خرید، کدی دریافت می‌کنند که کیف پول رمزنگاری شده بیت‌کوین تسلا را نشان می‌دهد و ارز رمزنگاری شده باید به آن منتقل شود. مشتریان با وارد کردن کد در کیف پول رمزنگاری شده خود و وارد کردن دستور این که مبلغ خرید باید انتقال یابد، فرایندی را ثبت می‌کنند که روی بلاک‌چین ثبت می‌شود و تراکنش‌های بیت‌کوین را ردگیری می‌کند.

اگر مشتریان در وارد کردن این کد درست عمل نکنند، ممکن است پول به کیف پول رمزنگاری شده دیگری منتقل شود و راهی برای بازگشت آن وجود نداشته باشد. این به معنای آن است که یک اشتباه تایپی ساده ممکن است تمام فرایند تراکنش را به هم بریزد.

شرایط سرویس و خدمات، با حروف بزرگ به مشتریان هشدار داده است: «این مسئولیت شما است که تائید کنید» کد به درستی در نرم‌افزار وارد شده است و مدام تکرار می‌کند که تسلا هیچ مسئولیتی در قبال هیچ نوع اشتباهی نخواهد داشت. تسلا با حروف بزرگ می‌نویسد: «شما باید در هنگام وارد کردن آدرس بیت‌کوین در قسمت مربوط به گیرنده، محتاط باشید زیرا تراکنش‌های بیت‌کوین قابل بازگشت نیستند.»

هشدار مشابهی نیز بعدا در یک سند منتشر می‌شود که مشتریان باید در وارد کردن مبلغ پول احتیاط به خرج دهند و تکرار کرده که هرگونه تراکنش اشتباه، برگشت‌ناپذیر است. 

تسلا همچنین تاکید می‌کند که هیچ مسئولیتی در قبال بیت‌کوین‌های گم شده نخواهد داشت زیرا این بیت‌کوین‌ها به نشانی اشتباهی رفته‌اند و در آدرسی که ثبت شده نیست؛ زیرا به شکل دیگری از «دارایی دیجیتال» ارسال شده‌اند.

چون ارزهای رمزگذاری شده به عنوان یک سامانه غیرمتمرکز و بدون یک پشتوانه قدرتمند سنتی مانند بانک‌ها، ایجاد شده‌اند، هیچ راهی برای بازگرداندن پولی که به نشانی اشتباهی ارسال شود، وجود ندارد. از آنجا که همه تراکنش‌های بیت‌کوینی به صورت عمومی ثبت می‌شوند، از این رو تایید ارسال‌کننده پول ممکن خواهد بود، اما برگرداندن ارز رمزگذاری شده در صورتی که به کیف پول رمزگذاری اشتباه وارد شده باشد، ممکن نیست.  

© The Independent

بیشتر از جهان