تلگراف: ایران تجهیزات تولید سلاح هسته‌ای را مخفی کرده است

«قطعات سانتریفیوژها و دیگر تجهیزات تحت نظر سپاه پاسداران در ۷۵ محفظه نگهداری می‌شوند»

بازدید حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران از نیروگاه اتمی بوشهر-MOHAMMAD BERNO/AFP

نشریه تلگراف در گزارشی اعلام کرد که ایران بخشی از تجهیزات و مواد را از چشم بازرسان بین‌المللی پنهان کرده است. بر اساس این گزارش، این تجهیزات که شامل قطعاتی از سانتریفیوژها است می‌توانند ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌شده ۹۰ درصدی را فراهم کرده و در تولید سلاح هسته‌ای کاربرد داشته باشند. مقامات تهران تاکید دارند که در برنامه‌های هسته‌ای اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کنند اما همواره تاکید کرده‌اند که در صورت لزوم می‌توانند به سرعت به ظرفیت تولید اورانیوم با غنای ۹۰ درصد دست یابند. این میزان خلوص اورانیوم غنی‌شده در ساخت سلاح هسته‌ای کاربرد دارد.

این نشریه بریتانیایی به نقل از مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی غربی که نامشان اعلام نشده، می‌گوید تجهیزات مخفی‌شده شامل پمپ‌ها و قطعات یدکی سانتریفیوژها و ماشین‌آلاتی هستند که می‌توانند اورانیوم را تا ۹۰ درصد، یعنی غلظت مورد نیاز برای تولید سلاح؛ غنی‌سازی کنند.

به علاوه، موادی مانند فیبر کربن که ممکن است در تولید سانتریفیوژهای پیشرفته به کار رود، در مکان‌های مخفی تحت مدیریت سپاه پاسداران نگهداری می‌شود.

مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی غربی می‌گویند این مواد، که باید مطابق با مفاد توافق اتمی با کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵، (موسوم به برجام)، به اطلاع بازرسان رسانده می‌شد، در ۷۵ محفظه نگهداری می‌شوند.

طبق تصاویر جدید ماهواره‌های اطلاعاتی، این محفظه‌ها به طور مرتب در کشور به سایت‌هایی که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ایران تعیین می‌کند، منتقل می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق توافق هسته‌ای که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در ایالات متحده با جمهوری اسلامی ایران امضا شد، تهران موظف بود جزئیات تمامی تجهیزات و مواد مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای خود را اعلام کند.

اما بازرسان سازمان ملل که قرار است به طور منظم از تاسیسات اتمی ایران بازرسی کنند، تهران را به پنهان‌کاری عامدانه موارد مهم فعالیت‌های اتمی خود متهم می‌کنند.

آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا، تهران را به دلیل عدم صدور اجازه بازرسی از دو سایت مهم هسته‌ای محکوم کرده‌اند. اکنون نیز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار توضیح تهران درباره منشاء اورانیوم کشف شده در این سایت‌ها است.

مجلس جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر با صدور قطعنامه‌ای مجوز غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را صادر کرد. برجام غنی‌سازی بیش از چهاردرصد را مجاز نمی‌داند. ایران همچنین دسترسی بازرسان بین‌المللی را به تاسیسات خود را محدود کرده است.

تلگراف به نقل از یکی از منابع ارشد اطلاعاتی غربی می‌نویسد: «افشاگری جدید نشان می‌دهد که تهران قصد ندارد از وظایف بین‌المللی خود در برجام پیروی کند.»

او گفت:‌ «این نشان دیگری است از این که حاکمیت ایران، می‌خواهد به سلاح اتمی دست یابد.»

جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه‌ اتمی‌اش برای اهداف صلح‌آمیز است و مقاصد نظامی را دنبال نمی‌کند.

تلگراف می‌گوید اقدام ایران در مخفی کردن بخش‌هایی از برنامه‌ اتمی خود از اوایل سال ۲۰۰۰ و زمانی که وجود تاسیسات غنی‌سازی نطنز برای اولین بار توسط سازمان مجاهدین خلق افشا شد، در میان مجامع اطلاعاتی و امنیتی مطرح بوده است.

مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی می‌گویند که برخی مواد و تجهیزات مخفی‌، قبل از امضای برجام در ۲۰۱۵ در اختیار ایران بوده و جمهوری اسلامی بخش دیگری از آنها را با نقض برجام و در بازار سیاه به دست آورده است.

تلگراف می‌گوید بیشتر این تجهیزات تا همین اخیرا، در انبارهایی در اصفهان نگهداری می‌شد و سپس سپاه پاسداران آنها را به تاسیسات نامعلومی منتقل کرد.