ترامپ: چین به ما می‌خندد

ترامپ گفت که دولت بایدن و سیاستمداران «ترقی‌خواه» او دارند، «کشور را نابود می‌کنند»

ترامپ: «وقتی چین به «ووک» نگاه می‌کند، می‌بیند بزرگ‌ترین مشکلی که ما داریم دکتر سوس است»- NICOLAS ASFOURI / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، با انتقاد از دولت جو بایدن، گفت که او آمریکا را «نابود می‌کند» و چین و دیگر کشورهای رقیب «به آمریکا می‌خندند».

ترامپ روز دوشنبه، دوم فروردین‌ماه، در گفت‌وگویی تلفنی با شبکه خبری فاکس‌نیوز، در پاسخ به این سؤال که چرا در هفته‌های اخیر طبق روال رئیس جمهوری‌های دیگر آمریکا پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری مدتی از توجه عمومی کناره نگرفته است، دلیل سکوت نکردن خود را این مسأله دانست که  دولت بایدن و سیاستمداران «ترقی‌خواه» آن، دارند «کشور را نابود می‌کنند». 

ترامپ به تصمیم اخیر مؤسسه دکتر سوس (Dr. Seuss) مبنی‌بر توقف انتشار شش عنوان از کتاب‌های کودکان اشاره کرد که به گفته منتقدان دارای محتوای نژادپرستانه و تصویرگری بی‌توجه به ملاحظات فرهنگی است. این شرکت اعلام کرد که محتوای شش کتاب مذکور، دارای محتوایی «نادرست و آسیب‌زا» بوده است.

دکتر سوس (۱۹۹۱-۱۹۰۴) یک داستان‌نویس کودکان و کارتونیست معروف آمریکایی بود که در سال ۱۹۸۴ برنده جایزه پولیتزر شد و بیش از ۴۶ عنوان کتاب کودک از او منتشر شده است.  

ترامپ گفت: «آنها قصد دارند این [کشور] را با افزایش مالیات در مواردی که هیچ‌کس قبلاً ندیده است، از بین ببرند، تا مزخرفات توافق جدید سبز را به انجام برسانند. آن‌ها با «ووک» [کشور را]  را نابود می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ووک» که در لفظ به‌معنای «بیدار» است، به‌عنوان یک اصطلاح سیاسی به آگاهی و هوشیاری درمورد مسائل مربوط به حوزه عدالت اجتماعی و عدالت نژادی اشاره دارد. پس از جنبش «جان سیاهان مهم است»، این اصطلاح در سطح گسترده‌تری مطرح شده است. بعضی منتقدان این اصطلاح را به‌طور کلی در اشاره به سیاست‌های چپ‌گرایانه به‌کار می‌برند.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت: «وقتی چین به «ووک» نگاه می‌کند، می‌بیند بزرگ‌ترین مشکلی که ما داریم دکتر سوس است. هم‌زمان آن‌ها کارخانه‌های خود را می‌سازند و برای کشتن ما از راه‌های مختلف تلاش می‌کنند. آن‌ها به ما می‌خندند.»

او افزود: «صادقانه بگویم، وقتی رقبای ما به آنچه در کشور ما می‌گذرد نگاه می‌کنند، پایین‌کشیدن مجسمه‌های قهرمانان بزرگ و بسیاری چیزهای دیگر را می‌بینند، آن‌ها فکر می‌کنند که کشور ما احمق است.»

تصمیم کنار گذاشتن برخی از کتاب‌های دکتر سوس از چرخه انتشار، رهبران محافظه‌کار را آشفته کرده است. به اعتقاد آنان، این کار نمونه‌ای دیگر از «فرهنگ حذف» محسوب می‌شود. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، منتقد جدی تلاش برای حذف مجسمه‌های شخصیت‌های تاریخی از محوطه‌های دانشگاه‌ها و سایر اماکن عمومی بود.

ترامپ در ادامه درمورد اظهارنظرهایش پس از دوران ریاست‌جمهوری، گفت: «من این کار را می‌کنم، زیرا می‌خواهم آنچه را که درست است، انجام دهم و آن‌ها کشور ما را نابود می‌کنند.»

دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود مقابل چین موضع تندی گرفت و دولت او تعرفه‌های سنگینی بر کالاهای ساخت چین اعمال کرد که این مسأله باعث جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین شد.