امرالله صالح خواستار مجازات عاملان سقوط بالگرد نظامی شد

بالگرد ارتش افغانستان با شلیک افراد وابسته به علیپور، فرمانده یک گروه مسلح چند روز پیش سرنگون شد

 شماری از نظامیان افغان برای دستگیری علیپور و جنگجویانش به روستای بهسود در استان میدان وردک رفته‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در رابطه با سقوط یک چرخبال نظامی افغان از سوی جنگجویان «فرمانده علیپور» مشهور به «شمشیر» در روستای بهسود استان میدان وردک، واکنش نشان داد و آن را یک جنایت رمزآلود خواند و تاکید کرد که باید عاملین سقوط این چرخبال نظامی دستگیر و به جزای اعمالشان برسند. 

آقای صالح گفت: «در شبی که این چرخبال نظامیان افغان سقوط کرد، هیچ عملیات نظامی برضد هیچ کس در روستای بهسود میدان وردک، برنتامه‌ریزی نشده بود. سرنگونی چرخبال نظامی و آن هم شب‌هنگام، جنایت رمزآلود است و عاملین آن باید مجازت شوند.» 

امرالله صالح، بر مجازت عاملین این رویداد تاکید کرد و گفت: «قتل چهار خلبان و پنچ منسوب قطعات خاص (نظامیان افغان)، یک جنایت آشکار است. عامل و یا عاملین این جنایت باید به سزای عمل خود برسند.» 

این واکنش امرالله صالح، در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته خبر سقوط یک چرخبال نظامی افغان از سوی افراد یک فرمانده محلی و غیرمسؤول به نام «علیپور مشهور به شمیر» در بهسود میدان وردک در صفحات اجتماعی در این کشور منتشر و مدتی بعد معلوم شد که این خبر حقیقت دارد و یک چرخبال نظامی افغان در بهسود با شلیک راکت سقوط کرده است که در اثر آن ۹ تن شامل پنچ نیروی امنیتی و چهار خدمه این پرواز کشته شده‌اند. 

ابتدا فرمانده علیپور، در این رابطه هیچ واکنشی نشان نداد، اما یک روز بعد به رسانه‌ها گفت که این چرخبال افراد او را هدف حمله قرار داده بود که در نتیجه با شلیک راکت از سوی نیروهای او سقوط کرده است. 

فرمانده علیپور گفت: «وقتی که چرخبال‌ها برای کشتن مردم ما بیایند و مجاهدین ما را مورد حمله موشکی و راکتی قرار دهند به این معنا نیست که ما به گردن آن‌ها گُل می‌اندازیم. جنگ است، یا می‌زنند یا می‌خورند.» 

این گفته‌های فرمانده علیپور، با واکنش‌های تند مقامات دولت افغانستان روبه‌رو شد و بر دستگیری او و جنگجویانش تاکید کردند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی این کشور نیز روز گذشته برگرفتن انتقام خون نظامیانی که در این حادثه جان باخته‌اند تاکید کردند.

آقای محب گفت: «کسانی که مسبب سقوط چرخبال نظامیان کشورند باید پاسخ بدهند، زیرا این رفتار که در برابر نظامیان ما در بهسود صورت گرفته است، هیچ تفاوتی با طالبان ندارد. اگر کسی دوست دارد که به مردم و کشورش خدمت کند، باید داخل نظام بیاید و کار کند، نه این که به فعالیت‌های غیر قانونی و ضد امنیت ملی کشور ادامه بدهد.» 

سرپرست وزارت دفاع ملی این کشور نیز در نشست خبری گفت: «ما اسناد و شواهد کافی در دست داریم که این چرخبال را جنگجویان علیپور به دستور او سقوط داده‌اند و باید پاسخ بدهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر شماری از نظامیان افغان برای دستگیری علیپور و جنگجویان‌ش به روستای بهسود میدان وردک رفته‌اند و خبرهای منتشره نشان می‌دهد که حملات نظامی حکومت افغانستان به جنگجویان این فرمانده محلی جریان دارد که تاکنون چندین تن از جنگجویان علیپور کشته و زخمی شدند و شماری خانه نیز ویران شده است اما از سرنوشت خود علیپور، اطلاع دقیقی در دست نیست. 

در همین حال، شماری از سیاسیون افغان که متعلق به قوم هزاره‌های این کشور هستند به راه‌اندازی این حملات نظامی حکومت افغانستان در بهسود، واکنش نشان دادند و تاکید کردند که باید این موضوع از راه گفت‌وگو حل شود نه جنگ و کشتار. آنان هشدار داده‌اند که دوام این عملیات و کشتار باعث جنگ بزرگی خواهد شد که باید همین حالا جلوی آن گرفته شود. 

استاد کریم خلیلی، معاون پیشین ریاست جمهور افغانستان و از رهبران سیاسی و با نفوذ در میان هزاره‌های این کشور خواستار پایان جنگ و درگیری در بهسود است و می‌گوید: «تاخت و تاز به خانه‌های مردم در بهسود میدان وردک، جز این که پیامد‌های ناگوار در پی داشته باشد، هیچ نفی برای کسی نخواهد داشت. انتظار دارم که با تمام مسائل کشور برخورد معقولانه صورت بگیرد تا از اوضاع آشفته کنونی همه سربلند بیرون آییم و مردم کشور روزهای خوبی در پیش داشته باشند.» 

طرفدارن فرمانده علیپور، این حملات دولت افغانستان را سیاسی و برای حذف هزاره‌های این کشور دانسته‌اند و خواهان پایان هر چه زودتر این جنگ و درگیری هستند. 

صمیم حسن‌زاده می‌گوید: «اگر ظلم، بی‌عدالتی و کشتار هزارها در استان میدان وردک و به ویژه روستای بهسود ن‌بود، امروز علیپور و راه‌روانش دست به تفنگ نمی‌بردند. سال‌ها است که مردم هزار را به نام‌های مختلف و دسیسه‌های گوناگون می‌کشند و کسی هم نیست که بپرسد چرا؟ شما دیدید چند هفته پیش در تظاهراتی که صورت گرفت بیش از دوازده تن در این روستا با دستور فرمانده نظامی آن با شلیک گلوله کشته شدند و کسی هم تحقیق نکرد، حالا به جای آن که فرمانده پیشین آن پاسخ بدهد و پشت میله‌های زندان باشد فرمانده جدید لغمان مقرر شد. دیدن این ظلم نه شاخ می‌خواهد نه هم دم.» 

اما معاون اول رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به ادعای کسانی که گفته‌اند عملیات در بهسود میدان وردک، سیاسی و برای حذف هزارها است، نوشت: «پوشش این جنایت با قومی ساختن، بحث خلط و از ریشه بی‌اساس است. هیچ نوع دستور سریع و علنی هیچ گاه برای نیروهای شجاع دفاعی و امنیتی کشور بر ضد هیچ قوم و محله‌ای داده نشده است و داده نخواهد شد.» 

نورالله حقجو، آگاه سیاسی می‌گوید: «در موجودیت نظام نباید گروه‌های غیرمسئول وجود داشته باشد و هر آن چه دل‌شان خواست انجام دهند. سقوط چرخبال و کشته شدن بهترین‌های نظامی کشور ما متاثرکننده است و باید عاملین آن دستیگر و مجازات شوند و این را نیز باید بگویم که حملات کورکورانه دولت ما نیز به خانه‌های ملکی مردم در بهسود برای ما قابل پذیریش نیست و نباید جنگ و درگیری را ادامه دهد. راه‌های زیادی وجود دارد که علیپور و جنگجویانش دستگیر و برای پاسخ‌دهی گرفتار شود.»