احتمال اخراج ۷ هزار پناهنده سوری از آمریکا

دموکرات‌ها معتقدند درگیری‌های کشورهای جنگ‌زده «بازگشت امن» را غیرممکن کرده

Gabriel Olsen / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

اعضای تیم روباتیک سوری-آمریکایی در سال ۲۰۱۸

دولت دونالد ترامپ در صدد پایان بخشیدن به وضعیت حقوقی هزاران نفر از پناهندگان سوری است که در ایالات متحده زندگی می‌کنند. چنین اقدامی ایشان را در معرض خطر احتمالی اخراج از کشور قرار می‌دهد.

گروهی شامل حدود ۷ هزار نفر از شهروندان سوری «وضعیت مصون موقت» دارند ولی این وضعیت قرار است در تاریخ ۳۰ سپتامبر منقضی شود.

کابینه ترامپ قرار است تا پایان روز پنج‌شنبه درباره تمدید این وضعیت تصمیم بگیرد و در صورت عدم اتخاذ تصمیم، این گروه به صورت خودکار وضعیت حفاظت‌شده خویش در آمریکا را تا پایان ماه بعدی از دست خواهند داد.

اگر وزارت امنیت کشور ایالات متحده تصمیم بگیرد وضعیت پناهندگان را تمدید نکند، آنها باید آمریکا را ترک کرده و به سوریه بازگردند، یا به دنبال راهی دیگر برای اخذ وضعیت حقوقی برای ماندن در این کشور باشند.

منظر شاکالی، دانشجوی ۲۳ ساله دندان‌پزشکی ساکن آیوا سیتی به ای‌بی‌سی نیوز (ABC News) گفت: «خیلی سخت است که هر روز با استرس و اضطراب ناشی از نامشخص بودن تلکیف‌ات زندگی کنی».

به خاطر افزایش درگیری‌ها در کشور جنگ‌زده بشار اسد، وزارت امنیت کشور(هوم‌لند سکوریتی) ایالات متحده به این افراد در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار وضعیت ایمنی موقت اعطا کرد.

در ژانویه ۲۰۱۸، کابینه ترامپ این وضعیت ایمنی موقت را برای ۷ هزار پناهنده سوری به مدت ۱۸ ماه تمدید کرد، ولی به هیچ پناهنده سوری که بعد از آگوست ۲۰۱۶ وارد کشور شده بود اجازه ثبت‌نام برای دریافت این وضعیت نداد.

وضعیت ایمنی موقت به پناهندگانی که در کشور خود با خطری شدید مواجه‌ هستند اعطا می شود و به آنها اجازه زندگی، کار و تحصیل در ایالات متحده می‌دهد.

گروهی از سناتورهای دموکرات از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و کوین مک‌الینان، رئیس فعلی وزارت امنیت کشور، خواستند که پناهندگان سوری را مطمئن سازند که آمریکا از آنها حفاظت خواهد کرد.

در نامه‌ای که به امضای برخی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، یعنی الیزابت وارن، برنی سندرز، کمالا هریس و کوری بوکر رسیده است، اعلام شده: «درگیری‌های مسلحانه و وضعیت غیرعادی موجود در سوریه بازگشت امن [پناهندگان سوری] را ناممکن می‌سازد. اگر وزارت امنیت میهن اجازه دهد وضعیت مصون موقت پناهندگان سوری منقضی شود، آنها را سر این دو راهی غیرممکن قرار خواهد داد که یا به شرایط خطرناک کشور خود بازگشته و یا در آمریکا مانده و خطر اخراج از کشور را به جان بخرند».

مایکل شکور، طنزپرداز ۲۶ ساله ساکن نیویورک به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «بازگشت به سوریه واقعا فرقی با حکم اعدام ندارد. آمریکا واقعا جان من را نجات داد و من برای همیشه قدردان فرصت زندگی کردن در این کشور، ساختن آینده‌ای برای خود، و انجام دادن کارهایی که به آنها علاقه‌مندم، خواهم بود. تمام این‌ها را من از وضعیت ایمنی موقت دارم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news/world

© The Independent

بیشتر از جهان