بازگشت مقام‌های «بسیار ثروتمند شده» دوره اوباما به کاخ سفید

چندین کارمند سابق دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، که حالا در زمره میلیونرها قرار دارند، به کاخ سفید برمی‌گردند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و همسرش جیل در کاخ سفید - CHIP SOMODEVILLA / AFP

چند مقام کاخ سفید در دوران دولت اوباما به کار دولتی برگشته‌اند در حالی که پس از ترک عمارت پلاک ۱۶۰۰ خیابان پنسیلوانیا ثروت کلانی اندوخته‌اند. برخی از این مقامات نیز در حالی برگشته‌اند که پیوندهای عمیق‌تری با منافع شرکت‌ها برقرار کرده‌اند. 

طبق تحلیلی که ای‌بی‌سی نیوز روی اطلاعات مالی اعلامی انجام داده است بسیاری از مقامات دولت بایدن از آخرین باری که در کاخ سفید بوده‌اند میلیون‌ها دلار به ثروت‌شان افزوده‌اند. ثروت رون کلین رئیس کارکنان کاخ سفید، سوزان رایس رئیس شورای خط‌‌ مشی داخلی، برایان دیز رئیس شورای ملی اقتصاد و جف زاینتس هماهنگ‌کننده مقابله با ویروس کرونا فقط در چند سال گذشته چند برابر شده است. 

طبق اعلام خانم رایس انواع دارایی‌هایش در سال ۲۰۲۱ سه تا چهار برابر بیشتر از هنگام ورودش به کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری اوباما در سال ۲۰۰۹ شده است. طبق گزارش مالی وی که روز شنبه منتشر شد، انواع دارایی‌هایش بین ۳۶ تا ۱۴۹ میلیون دلار ارزش دارد. 

در سال ۲۰۰۹ وقتی خانم رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل شد ارزش دارایی‌هایش بنابر اعلام خودش بین ۱۳ میلیون تا ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بود. جدیدترین مدارک نشان می‌دهد ارزش سهامی که در شرکت‌هایی همچون جانسون‌اند جانسون، اپل و مایکروسافت دارد بین ۲۵۰ هزار تا پنج میلیون دلار است. 

بنابر این گزارش، وی بیش از ۳۰۰ هزار دلار از محل سهام نت‌فلیکس که عضو هیئت مدیره آن است، درآمد داشته است. او اعلام کرد بین یک تا پنج میلیون دلار سهام در شرکت‌های نفت و گاز مانند شرکت گاز طبیعی کانادا اینبریج دارد. مجموع درآمدش فقط از محل سخنرانی‌های سال گذشته ۶۲۰ هزار دلار و از محل حق امتیاز کتاب ۲۵۰ هزار دلار و در مجموع بین دو میلیون تا شش میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بوده است. وی اعلام کرد سهام نت‌فلیکس خود را واگذار خواهد کرد. 

یکی از سخنگویان کاخ سفید در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز گفت: «این مقامات کاخ سفید رهبران دولتی کارآزموده‌ای هستند که تجربه آن‌ها در بخش خصوصی نشان از وجود مجموعه‌ای وسیع از مهارت‌های گوناگون در آن‌ها است که آن را در خدمت شغل دولتی خود قرار می‌دهند. این افراد به علت احساس تعهد عمیقی که به خدمت در عرصه عمومی دارند و تمایل به کمک به کشورشان برای خروج از بحران فعلی به دولت بازگشته‌اند و قویاً معتقدند دولت می‌تواند به مردم آمریکا خدمت کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ثروت آقای کلین از زمان ورود به دولت اوباما به عنوان رئیس ستاد آقای بایدن که آن موقع معاون رئیس جمهور بود سه برابر شده است. به گزارش آقای کلین ارزش دارایی‌هایش از مبلغی بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار دلار و سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۹ به رقمی بین چهار میلیون و ۴۰۰ هزار و ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رسیده است. 

در سال ۲۰۲۰ مجموع دستمزد او در سمت مشاور عمومی و معاون اجرایی رئیس شرکت سرمایه‌گذاری روولوشن برابر با دو میلیون دلار بود. در سال ۲۰۰۹ به گفته ای‌بی‌سی نیوز بنابر گزارش خودش مجموع دستمزدش یک میلیون دلار بود. 

آقای زاینتس با دارایی بین ۸۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۴۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ثروتمندترین عضو کابینه بایدن است که در این زمینه ونیتا گوپتا را هم پشت سر گذاشته است، شخصی که آقای بایدن به سمت دستیار دادستان کل کشور انتخابش کرد و مدارک پیشین نشان می‌دهد دارایی‌اش بین ۴۲ تا ۱۸۷ میلیون دلار است. 

ثروت آقای زاینتس از محل سود سرمایه‌گذاری، خرید و فروش ملک و درآمدهای نقدی حاصل شده است. او سهام خود در گروه کرین‌می‌یر که شرکت سرمایه‌گذاری شخصی خودش است، واگذار کرده است. وی از اعضای هیئت مدیره فیس‌بوک است که سهام خود را به ارزش یک میلیون دلار واگذار کرده است. 

به گزارش خود آقای زاینتس او بین ده میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۲۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ درآمد داشته است که هنگام ورود به دولت اوباما در سال ۲۰۰۹ در مقام معاون دفتر مدیریت و بودجه، ارزش دارایی‌های خود را بین ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲۰۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. 

آقای دیز در سال ۲۰۰۹ به عنوان دستیار مخصوص در امور سیاست‌گذاری اقتصادی وارد دولت اوباما شد. در سال ۲۰۱۵ به سمت معاونت مدیر دفتر مدیریت و بودجه رسیده بود و ارزش دارایی‌های خود را بین ۸۱ هزار تا ۲۱۵ هزار دلار اعلام کرد. 

او هم‌اکنون ارزش ثروتش را بین دو تا هفت میلیون و ۲۰۰ هزار دلار اعلام کرده است. آقای دیز پیش از رسیدن به مقامش در دولت بایدن رئیس بخش جهانی سرمایه‌گذاری پایدار در شرکت سرمایه‌گذاری بلک‌راک بود و دستمزدش از ۱۷۵ هزار دلاری که به عنوان معاون مدیر دفتر مدیریت و بودجه می‌گرفت به دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلار رسید. 

ارزش دارایی‌های جیک سالیوان مشاور دولت در امور امنیت ملی و همسرش مارگارت گودلندر به گزارش خودش بین هفت و نیم میلیون تا ۲۷ میلیون و نیم دلار است. به گزارش ای‌بی‌سی نیوز بخش زیادی از ثروت آقای سالیوان از خرید و فروش املاک در فلوریدا و نیوهمپشایر به دست آمده است. 

طبق گزارشی که اینسایدر در نوامبر پارسال منتشر کرد، ارزش خالص دارایی‌های خود آقای بایدن و همسرش جیل بایدن ۹ میلیون دلار بوده است و بیشتر این ثروت اخیراً به دست آمده است. به گزارش فوربس، زوج بایدن در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ از محل فروش کتاب و سخنرانی ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار درآمد داشته‌اند. 

ایندیپندنت با کاخ سفید تماس گرفته و جویای نظر آن‌ها در این مورد شده است.

© The Independent